Öğretmenlerin, öz yönetim ve üstbiliş beceri düzeyleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, öğretmenlerin öz yönetim düzeyleri, üst biliş beceri düzeyleri ve bu düzeyler arasındaki ilişkiyi inceleyebilmek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Bu araştırma 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Şanlıurfa'nın Suruç ilçesinde farklı branşlarda görev yapan 352 öğretmen ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada orijinal adı `Meta-Cognitions Questionnaire (MCQ)` şeklinde olan, Cartwright-Hatton ve Wells (1997) tarafından geliştirilen ve Türkçe'ye çevrilmesi, geçerlik ve güvenirlik çalışmaları Tosun ve Irak (2008) tarafından yapılan `Üst Biliş Ölçeği-30` ile Mezo (2009) tarafından geliştirilen Türkçe uyarlaması Akın, Demirci ve Çardak (2012) tarafından yapılan `Öz Kontrol Ve Öz Yönetim Ölçeği (SCMS)` kullanılmıştır. Toplanan verilerin analizi SPSS 17.0 paket programına aktarılarak yapılmıştır. Çalışmadan elde edilen verilerin analizi için t-testi, ANOVA ve Pearson korelasyon kullanılmıştır. Araştırma sonucuna bakıldığında; öğretmenlerin özyönetim becerileri yaşa, branşa ve meslekteki yıllarına göre anlamlı farklılık göstermezken cinsiyet değişkenine göre kadın öğretmenlerin lehine anlamlı farklılık göstermiştir. Öğretmenlerin üstbiliş becerileri cinsiyete, yaşa, branşa, meslekteki yıllarına göre anlamlı farklılık göstermemiştir. Öğretmenlerin özyönetim ve üstbiliş becerileri arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur.ANAHTAR KELİMELER(Öz Yönetim, Öz Yönetim Becerisi, Üstbiliş, Üstbiliş Becerisi) In this research, it was aimed to examine the self-management and metacognitive skill levels of the teachers. The survey model was used in the study. This study was conducted with 352 teachers working in different branches in the province of Suruç in Şanlıurfa in the academic year of 2017-2018. The `Metacognition Questionnaire (MCQ)`, originally developed by Cartwright-Hatton and Wells (1997), was translated into Turkish and validity and reliability studies were carried out by the `Metacognition Questionnaire-30` by Tosun and Iraq (2008) and `Self-Control and Self-management Scale` (SCMS) developed by Mezo, (2009), Turkish version Akin, Demirci and Çardak (2012). Analysis of collected data was done by transferring to SPSS 17.0 package program. For the analysis obtained from research, the t-test, ANOVA, pearson correlation were used. As a result of the research; the self - management skills of teachers did not show any significant difference according to their age, and occupational years, but they showed a significant difference in favor of female teachers according to the gender variable. The metacognitive abilities of teachers were not significantly different according to gender, age, occupation year and branch. There was a significant positive correlation between self-management and metacognitive skills of teachers.KEY WORDS(Self Management, Self Management Skill, Metacognition, Metacognitive Skill )
Collections