Beyin temelli öğrenmenin akademik başarıya etkisi: Bir meta analiz çalışması
dc.contributor.advisor | Dikici, Ayhan | |
dc.contributor.author | Gözüyeşil, Eda | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T10:09:12Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T10:09:12Z | |
dc.date.submitted | 2012 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/669387 | |
dc.description.abstract | Eğitim alanındaki yeni yaklaşımlardan biri olan beyin temelli öğrenme, beynin çalışmasının öğrenme ile olan ilişkisini konu almaktadır. Yaygın olarak bilinen birçok öğrenme ve öğretme kuramı gibi beyin temelli öğrenme yaklaşımı da öğrenmenin nasıl meydana geldiği ve hangi şartlarda daha etkili bir öğretim yapılabileceği üzerinde durmaktadır. Beyin temelli öğrenme, beyin araştırmalarından elde edilen bulguları, etkili bir öğretme ve öğrenme çevresi düzenlemek için rehber kabul eden bir öğrenme yaklaşımıdır. Bu araştırmanın amacı, beyin temelli öğrenmenin öğrencinin akademik başarısı üzerindeki etkililiğini araştırmaktır. Bu bağlamda, literatür taraması sonucu 1999-2011 yılları arasında yapılmış beyin temelli öğrenmenin öğrencilerin akademik başarısı üzerindeki etkisini araştıran kodlama protokolüne uygun 31 adet çalışma (42 karşılaştırma) meta analiz araştırmasına dahil edilmiştir. Verilerin analizinde İşlem Etkililiği Meta Analizi yöntemi kullanılmış olup çalışmaların etki büyüklüklerinin hesaplanmasında Hedges' d kullanılmıştır. Araştırmaya dahil edilen çalışmaların etki büyüklüklerinin birleştirilmemiş bulgularına göre 42 karşılaştırmanın 35'inin pozitif etki büyüklüğüne sahip olduğu görülmüştür.Araştırma sonucunda, beyin temelli öğrenmenin akademik başarıya olan genel etki büyüklüğü 0.6402 olarak bulunmuştur. Bulunan değerin, gerek Thalheimer ve Cook (2002) tarafından yapılan sınıflandırmaya göre gerekse Cohen ve diğerleri (2000) tarafından yapılan sınıflandırmaya göre orta etkiye sahip olduğu görülmüştür. Bu sonuç beyin temelli öğrenmenin öğrencinin akademik başarısı üzerinde pozitif bir etkiye sahip olduğunu ortaya koymuştur. Ayrıca beyin temelli öğrenmenin daha çok ilköğretim düzeyinde (n=28) ve sayısal alan derslerinde (n=18) uygulandığı belirlenmiş ancak etki büyüklüklerine bakıldığında lise düzeyinde (n=7) 1.0981, yabancı dil alan derslerinde (n=10) 0.7669 etki büyüklüğü ile daha yüksek bir etkiye sahip olduğu görülmüştür. Bunlara ek olarak, Türkiye ve ABD' de yapılan çalışmalar karşılaştırıldığında, gruplar arasında anlamlı bir farklılık olduğu sonucuna varılmıştır. Bu meta analiz çalışması için Rosenthal metoduyla elde edilen sağlama sayısı ise 3315,8 olarak hesaplanmıştır. Ulaşılan sonuçlar doğrultusunda uygulamaya ve araştırmacılara yönelik önerilerde bulunulmuştur. | |
dc.description.abstract | Brain based learning, one of the new approaches in the field of education, covers the whole subject of the relationship between learning and how the brain works. Like most widely-known theories of learning and teaching, brain based approach focuses on how learning is formed and under what circumstances teaching will be more effective. Brain-based learning is a theory that sees the findings of the brain researches as guiding principles for having an effective teaching and learning environment.This study aims to investigate the effectiveness of brain based learning on students? academic achievement. In this respect, having been carried out between the years 1999 and 2011, 31 studies (42 comparison), which investigated the effectiveness of brain based learning on students? academic achievement and met the inclusion criteria, were included in the meta-analysis research by the literature review.The meta-analysis of treatment effectiveness was the method used for data analysis and Hedges? d was also used for the calculation of effect sizes. Based on the uncombined effect sizes of the studies included in the meta-analysis, the findings indicated that 35 out of 42 comparisons have positive effect sizes.The results of this study indicated the effectiveness of brain based learning on academic achievement with a total mean weighted effect size of 0.6402. This value could be classified as medium according to both the classification of Thalheimer and Cook (2002) and that of Cohen et all (2000). It revealed that brain based learning has a positive effect on students? academic achievement. Additionally, while brain based learning was used rather in quantitative courses (n=18) and in primary schools (n=28), considering the effect sizes, brain based learning seems more effective in foreign language courses (n=10) with a weighted effect size of 0.7669 and in high schools (n=7) with a weighted effect size of 1.0981. In addition to these findings, when compared the studies conducted in Turkey and USA, it drew a conclusion that there is a significant difference between the groups. The fail-safe number by Rosenthal for this meta-analytic study was calculated to be 3315,8. In relation with the results some recommendations were made for practitioners and researches | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Beyin temelli öğrenmenin akademik başarıya etkisi: Bir meta analiz çalışması | |
dc.title.alternative | The effect of brain based learning on academic achievement: A meta analytic study | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Brain-based teaching | |
dc.subject.ytm | Academic achievement | |
dc.subject.ytm | Meta analysis | |
dc.identifier.yokid | 429940 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | NİĞDE ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 308902 | |
dc.description.pages | 127 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Programları ve Öğretim Bilim Dalı |