Türk inşaat sektöründe yüklenici firmaların toplam kalite yönetimi felsefesine yaklaşımları ve kritik başarı faktörleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu çalışmanın amacı ISO 9000 kalite güvence ve toplam kalite yönetimi (TKY) sistemlerinin Türk inşaat sektöründeki kalitesizlik problemlerine çözüm sağlayıp sağlayamayacağının belirlenmesidir. Kalite, kalite güvence ve toplam kalite yönetimi kavramları ve inşaat endüstrisindeki kalite problemlerinin tanımlanması için bir literatür taraması yapılmıştır. Literatür bulguları inşaat endüstrisinin proje bazlı üretime dayalı olması nedeni ile ISO 9000 ve TKY sistemlerinin üretim endüstrisindeki kadar kolay uygulanamayacağını göstermiştir. Bunun yanında, bu iki sistemin temelini oluşturan felsefe kalitenin geliştirilmesi için iyi bir başlangıç olabilecektir. Literatür araştırması aynı zamanda herhangi bir sistemin basan ile uygulanabilmesi için problemin varlığının üst yönetim tarafından kabul edilip, doğru tanımlanması gerektiğini ve ek olarak inşaat işlerinin %80' inin taşeron ve tedarikçiler tarafından yürütüldüğünü göstermiştir. Bu bulgulardan endüstri de kalite gelişiminin sağlanabilmesi için yüklenici firma yöneticilerinin tedarikçi ve taşeron kalitesine doğru yaklaşımlarının kaçınılmaz bir faktör olduğu sonucuna varılmıştır. Bu nedenle, Türk müteahhitlerin tedarikçi ve taşeron kalitesine olan yaklaşımlarının belirlenmesi amacı ile bir anket çalışması yapılmıştır. Anket için örneklem küçük ölçekli konut müteahhitleri arasından belirlenmiştir. Çünkü, küçük ölçekli firmaların ağırlıkta olduğu konut sektörü Türk inşaat endüstrisinin en büyük sektörü durumundadır. Ayrıca, sektördeki kalite problemleri kaçınılmaz bir gerçektir. Anket sonuçlarının istatiksel analizi göstermiştir ki Türk müteahhitleri endüstrideki kalite ile ilgili problemlerden haberdardır. Fakat kalite kavramları ile ilgili anlayışlarında temel değişikliklerin olması gerekmektedir. Özet olarak, araştırma bulguları ISO 9000 ve TKY uygulamalarının Türk müteahhit firmaları tarafından kısa sürede uygulanmasında zorlukların kaçınılmaz olduğunu, fakat kalitenin elde edilmesi ve geliştirilmesi için bu iki sistemin temelini oluşturan yaklaşımlarına dayanan düzenlemelerin gerekliliğini göstermiştir. 2001, 98 sayfa Anahtar kelimeler: İnşaat endüstrisi, kalite, kalite güvencesi, toplam kalite yönetimi, ISO 9000, istatiksel analizler. ABSTRACT The aim of this study is to determine whether ISO 9000 quality assurance and Total Quality Management (TQM) systems provide solutions to quality problems within Turkish construction industry. A literature survey has been carried out to define; quality, quality assurance and total quality management concepts, and quality problems within construction industry. Literature findings showed mat implementations of ISO9000 and TQM are not as simple as manufacturing since production in construction industry is project based. On the other hand underlying philosophies these two systems may provide a good starting point for quality improvement. Literature survey also showed that the top management's belief to the existence of a problem that has to be correctly defined is a prerequisite for the successful implementation of any system, additionally 80% of construction work are undertaken by suppliers and sub contractors. It has been concluded from these findings that for the achievement of quality improvement within the industry, right approach of the top management of the contracting firms towards both suppliers' and sub-contractors' work is an essential factor. Therefore a questionnaire survey has been undertaken to determine the top management of Turkish contractors' approach towards the quality provided by the suppliers and sub-contractors. The questionnaire sample was chosen from small-sized building contractors. Because, building sector which is dominated by small sized contractors is the largest within Turkish construction industry. It is, also, a well known fact that this sector has serious quality problems. Statistical analysis of the questionnaire results showed that Turkish contractors are aware of quality problems within the industry. However, their understanding of quality concepts requires substantial revisions to achieve quality improvement. Finally, research results show that difficulties related with the implementations of ISO 9000 and TQM by Turkish contracting firms is inescapable within short period of time, but new arrangements towards achievement and improvement of quality should be undertaken in the light of philosophies of the two quality systems. 2001, 98 pages Key Words: Building industry, quality, quality assurance, total quality management, ISO 9000, statistics analysis.
Collections