Motorsuz ulaşıma yönelik tercih analizi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Son yıllarda artan otomobil ile seyahat talebini, kısıtlı ulaşım alt yapısı karşılayamamaktadır. Bu durum sürdürülebilir kalkınma için hayati önem taşıyan ulaşım ve trafik konularında ciddi aksamalar ve problemlere neden olmaktadır. Bu sebeple, kısa mesafeli seyahatlar için ideal bir ulaşım türü olan, çevresel kirliliğe sebep vermeyen, küresel ısınma ve obesite problemleri dikkate alındığında faydası ölçülemiyecek kadar fazla olan motorsuz ulaşım, bu duruma bir çözüm olabileceği düşünülerek, bu ulaşım türüne yönelik bir tercih analizi yapılmıştır. Bunun için öncelikle ülkemizde ve yurtdışındaki örnekler incelenerek olması gereken koşullar ve altyapı incelenmiştir. Ayrıca motorsuz ulaşımın ekonomik, sağlık ve çevre katkıları üzerinde durulmuştur. Mustafa Kemal Üniversitesi İskenderun kampusu plot bölge seçilerek, bu kampüste anket formları dağıtılmış ve geriye dönen formlardan bir değerlendirme yapılmıştır. Sonuçlardan bisiklet ve yürüme tercihi karşılaştırılarak, motorsuz ulaşım için önemli faktörler tespit edilmiştir.Anahtar Kelimeler: Bisiklet, Yürüyüş, Motorsuz Ulaşım In recent years, increasing private car travels in cities have generated big problems on limited transportation infrastructures. All these problems have become major obstacles restricting sustainable development. Since non-motorized transportation, principally bicycling and walking, is an ideal mean of transportation for short distance travels, it can be a solution for the prevailing transportation problems. Considering particularly environmental issues such as global warming and health problems such as obesity epidemic in all over the world, the advantages of promoting non-motorized forms of transportation are obvious. For this reason, in this study, an analysis is carried out to determine people's preferences to bicycling and walking as the mean of transportation for their daily travels. The attempts of encouraging people to prefer bicycling or walking and the necessary infrastructure to support non-motorized transportation in developed countries and Turkey are investigated. Furthermore, the effects of bicycling and walking on economy, health and environment are also provided. A survey is conducted in the Iskenderun Campus of Mustafa Kemal University, Hatay, and based on collected data some statistical analyses are performed. Critical key factors that encourage people to prefer bicycling and walking are determined.Key words: Bicycling, Walking, Non Motorized Transportation
Collections