Kent yolları ağaçlandırmasında temel tasarım kriterleri ve Antakya E-91 karayolu örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Karayolları insanoğlunun doğadaki yaşamı için yaptığı mühendislik yapılarından birisidir. Kentin fiziksel yapısı içerisindeki boşlukları meydana getiren yollar, refüj yeşillikleri ve kaldırım ağaçları ile yeşil alanları birleştirerek kent estetiğine katkıda bulunurlar. Kentsel açık ve yeşil alanlar içinde yol ağaçları, kent insanının ve kentsel mekanın birçok yönden gereksinimini sağlayan kentsel peyzajın vazgeçilmez öğeleridir. İçinden geçtiği doğal kaynakları, kültürel ve tarihi güzellikleri ile yol boyunca seyahat edenlere güzel bir perspektif içinden geçme imkanı sağlarlar.Çalışma ülkemizin en güneydeki illerinden biri olan Antakya kentine ulaşımı sağlayan E-91 karayolu üzerinde yürütülmüştür. Araştırmada, önemli kavşak ve bağlantı yolları, büyük genişlikteki orta refüjler saptanmış, yol güzergahının çevre analizleri yapılmış ve yol bitkilerinin mimari ve estetiksel potansiyelleri ve bitkilerin fonksiyonel ilkeleri ayrı ayrı incelenmiştir.Değerlendirmeler sonucunda, kentsel açık ve yeşil alanlar içerisinde büyük rol oynayan yol ağaçları konusundaki açığın kapatılması için, peyzaj planlama kriterlerine göre çözüm ve öneriler geliştirilmeye çalışılmıştır. Highways are one of the engineering structures of human beings built considering their life in nature. Roads forming the gaps within the city?s physical structures contribute to the beauty of the city combining the refuge greenery and sidewalk trees with green areas. The road trees within urban open spaces and green spaces are indispensable elements of the urban landscape meeting the needs of those living in cities and urban area itself in many ways. With natural sources, cultural and historical beauties, they enable those travelling along the way to experience a beautiful perspective.This study was carried out on E-91 highway providing transportation to the city of Antakya, one of the most southern provinces of Turkey. In the study, significant intersections and linking roads, refuges neither too big nor small have been identified, environment of itinerary has been analyzed and architectural and aesthetical potentials and functional principles of plants have been examined one by one.As a result of the evaluations, to close the gap experienced in road trees playing great importance in urban and green areas, solutions and suggestions have been put forward in accordance with landscape planning criteria.
Collections