Etik liderliğin, etik kültür ve örgütsel vatandaşlık davranışı üzerine etkisi
dc.contributor.advisor | Çelik, Vehbi | |
dc.contributor.author | Kiliç, Muhammet Emre | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T09:55:34Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T09:55:34Z | |
dc.date.submitted | 2014 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/666775 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın genel amacı etik liderliğin etik kültür ve örgütsel vatandaşlık davranışı üzerine etkisini belirlemektir. İlişkisel tarama modeli kullanılan bu çalışmanın evrenini Konya merkez ilçelerinde 2013-2014 akademik yılında görev yapmakta olan okul yöneticileri oluşturmaktadır. Araştırmanın evreni il genelinde 799 okul müdürü ve 1255 okul müdür yardımcısından oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemi çalışma evreninden basit tesadüfi örnekleme yöntemi kullanılarak seçilmiş 187 müdür, 147 müdür yardımcısı olarak toplam 334 okul yöneticisinden oluşmaktadır. Verilerin toplanmasında `Etik Liderlik Ölçeği'', `Etik Kültür Ölçeği'' ve `Örgütsel Vatandaşlık Ölçeği'' kullanılmıştır.Araştırmanın bulguları ışığında elde edilen sonuçlara göre okul yöneticilerinin etik liderlik davranışı etik kültürü pozitif yönde ve anlamlı olarak etkilediği görülmüştür. İkinci olarak etik liderlik davranışı etik kültürü anlamlı olarak açıkladığı saptanmıştır. Okullardaki etik kültürde meydana gelen değişimin bir kısmının, etik liderliğe bağlı olduğu söylenebilir. Üçüncü olarak okul yöneticilerinin etik liderlik davranışı, örgütsel vatandaşlık davranışını pozitif ve anlamlı yönde etkilediği görülmüştür. Dördüncü olarak, okul yöneticilerinin etik liderlik davranışı ile etik kültür davranışı birlikte örgütsel vatandaşlık davranışını pozitif yönde ve anlamlı olarak etkilediği görülmüştür. Son olarak okul yöneticilerinin etik liderlik davranışı ile etik kültür davranışı birlikte örgütsel vatandaşlık davranışını anlamlı olarak açıkladığı saptanmıştır.Anahtar Kelimeler: Etik Liderlik, Etik Kültür, Örgütsel Vatandaşlık Davranışı, Okul Yöneticisi. | |
dc.description.abstract | The general aim of this research is to determine the effect of ethical leadership on ethical culture and organizational citizenship behavior. The target population of research consists of 799 principals and 1255 assistance directors. The target population of this research, which is relational scanning model, consists of school administrators who are 187 principals and 147 assistance directors in Konya in 2013-2014 academic years. `Ethical Leadership Scale'', `Ethical Culture Scale'' and `Organizational Citizenship Scale'' were used in collecting data. According to the findings of the research results, firstly ethical leadership behavior of school administrators effects ethical culture positively and significantly. Secondly, ethical leadership behavior explains ethical culture significantly. It can be said that changes occurring in ethical culture in institutions depend on ethical leadership. Thirdly, ethical leadership behavior of school administrators effects organizational citizenship behavior positively and significantly. The fourthly, ethical leadership behavior of school administrators with ethical culture effects organizational citizenship behavior positively and significantly. Lastly, ethical leadership behavior of school administrators with ethical culture explains organizational citizenship behavior significantly.Key Words: Ethical Leadership, Ethical Culture, Organizational Citizenship Behavior,School Manager | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Etik liderliğin, etik kültür ve örgütsel vatandaşlık davranışı üzerine etkisi | |
dc.title.alternative | The effect of ethical leadership on ethical culture and organizational citizenship behavior | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Leadership | |
dc.subject.ytm | Ethics | |
dc.subject.ytm | Ethical leadership | |
dc.subject.ytm | Organizational citizenship behavior | |
dc.subject.ytm | Culture | |
dc.subject.ytm | Organizational culture | |
dc.subject.ytm | Ethical culture | |
dc.subject.ytm | School administrators | |
dc.subject.ytm | Educational administration | |
dc.identifier.yokid | 10057320 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MEVLANA ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 385921 | |
dc.description.pages | 113 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi Bilim Dalı |