Algılanan örgütsel prestij, örgütsel özdeşleşme ve öğrenci başarısı arasındaki ilişkilerin incelenmesi
dc.contributor.advisor | Negiş Işık, Ayşe | |
dc.contributor.author | Özgür, Elif Özlem | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T09:55:28Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T09:55:28Z | |
dc.date.submitted | 2015 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/666752 | |
dc.description.abstract | Yapılan bu araştırmanın amacı, algılanan örgütsel prestij, öğrenci başarısı ve örgütsel özdeşleşme arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Bu araştırma kapsamında kullanılan ölçek üç bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde araştırmaya katılan öğretmenlerin kişisel bilgilerini belirlemeye yönelik sorular yer almaktadır. İkinci bölümde Ashforth ve Mael (1992) tarafından geliştirilen ve Tak ve Aydemir (2004) tarafından Türkçe'ye uyarlanan Örgütsel Özdeşleşme Ölçeği kullanılmıştır. Üçüncü bölümde ise Ashforth ve Mael (1992) tarafından geliştirilen ve Tak ve Çiftçioğlu (2009) tarafından Türkçe'ye uyarlanan Algılanan Örgütsel Prestij Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini, 2014-2015 eğitim-öğretim yılında Konya ili merkez ilçelerinde (Karatay, Meram ve Selçuklu) bulunan 517 resmi ortaokul ve 28 özel ortaokulda görev yapan branş öğretmenleri oluşturmaktadır. Bu okullarda görev yapan toplam branş öğretmeni sayısı ise 4537'dir. Örneklem seçiminde iki aşamalı örneklem seçimine gidilmiştir. Birinci aşama tabakalı örneklem, ikinci aşama basit seçkisiz örneklemdir. Araştırma sonuçlarına göre ortalamalar incelendiğinde öğretmenlerin örgütsel özdeşleşme düzeyleri orta düzeyde bulunmuştur. Öğretmenlerin örgütsel özdeşleşme düzeyleri cinsiyet, eğitim durumları, mesleki kıdem, okuldaki çalışma süresine göre farklılaşmadığı, fakat çalışılan okul türü ve çalışılan okuldaki öğretmen sayısına göre farklılaştığı belirlenmiştir. Öğretmenlerin algılanan örgütsel prestij düzeyi ortalamaları incelendiğinde orta düzeyde bulunmuştur. Öğretmenlerin algılanan örgütsel prestij düzeylerinin cinsiyet değişkenine göre farklılaşmadığı, çalıştıkları okul türüne göre farklılaştığı belirlenmiştir. Örgütsel özdeşleşme ile örgütsel prestij arasında pozitif ve orta düzeyde, örgütsel özdeşleşme ile öğrenci başarısı arasında pozitif ve düşük düzeyde, örgütsel prestij ile öğrenci başarısı arasında pozitif ve orta düzeyde ilişki bulunmuştur. Öğretmenlerin örgütsel özdeşleşme düzeylerinin % 11'i algılanan örgütsel prestij ile açıklandığı, % 5'inin ise öğrenci başarı ile açıklandığı bulunmuştur.Anahtar Kelimeler: Örgütsel Özdeşleşme, Algılanan Örgütsel Prestij, Öğrenci Başarısı | |
dc.description.abstract | The main purpose of this study is to investigate the relationship between perceived external prestige, student success and organizational identification. The scale used for this study consists of three parts. The first part contains questions to determine the personal information of teachers participated in the study. Organizational Identification Scale which was developed Ashforth and Mael (1992) and adapted to Turkish by Tak and Aydemir are used in the second part of the study. In the third part of the study, it is used Perceived Organizational Prestige Scale which was developed by Ashforth and Mael (1992) and was adapted into Turkish by Tak and Çiftçioğlu (2009). The population of this study consists of 517 public secondary school teachers and 28 private secondary school teachers who work in three central districts of Konya (Karatay, Selçuklu and Meram) in 2014-2015 academic year. The total numbers of teachers in these schools are 4537 branches. It is used two–stage sampling in selection of the sampling. The first phase is stratified sampling, the second phase is simple random sampling. According to the results of the study, the teachers' organizational identification levels have been moderately medium when the averages are surveyed. And the results showed that there is no differences between teachers no differences between teachers organizational identification levels according to their gender, education level, job experience, working period in school but also the results showed that there are differences between the teachers organizational identification levels' according to their kinds of schools and the number of teachers in their schools. It is determined that the perceived organizational prestige levels of teachers don't differ according to the gender , but it differs according to the type of the school they work. The results show that there is a positive moderate level between organizational identification and organizational prestige and there is a positive low level between organizational identification and student achievement and there is also a positive moderate level between organizational prestige and student achievement. In this study, it is concluded that 11 % of the teachers' organizational identification levels is described by perceived organizational prestige while 5 % of this level is accounted for student's success.Key Words: Organizational Identification, Perceived External Prestige, Student's Success | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Algılanan örgütsel prestij, örgütsel özdeşleşme ve öğrenci başarısı arasındaki ilişkilerin incelenmesi | |
dc.title.alternative | The investigation of relationship between perceived external prestige, organizational identification and student success | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Eko. Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Prestige | |
dc.subject.ytm | Perceived external prestige | |
dc.subject.ytm | Identity perception | |
dc.subject.ytm | Student achievement | |
dc.subject.ytm | Organizational image | |
dc.subject.ytm | Organizations | |
dc.subject.ytm | Organizational activities | |
dc.subject.ytm | Respectability | |
dc.subject.ytm | Identification | |
dc.subject.ytm | Organizational identification | |
dc.identifier.yokid | 10089332 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MEVLANA ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 412357 | |
dc.description.pages | 86 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |