dc.contributor.advisor | Uslu, Mustafa | |
dc.contributor.author | Okumuşoğlu, Osman | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T09:55:27Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T09:55:27Z | |
dc.date.submitted | 2015 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/666747 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmada, sınıf tekrarı yapan ve yapmayan lise öğrencilerinin benlik saygıları ve ergen öznel iyi oluşlarının; akademik tükenmişliği, akademik kontrol odağı, eğitim stresleri açısından incelenmiştir. Bu amaçla cinsiyete göre sınıf tekrarı yapan ve yapmayan lise öğrencilerinin benlik saygıları ve ergen öznel iyi oluşlarının; akademik tükenmişliği, akademik kontrol odağı, eğitim stresleri açısından farklılıkları, sınıf tekrarı yapan ve yapmayan lise öğrencilerinin benlik saygıları ve ergen öznel iyi oluşlarının; akademik tükenmişliği, akademik kontrol odağı, eğitim stresleri açısından farklılıklarına göre sınıf tekrarı yapan ve yapmayan lise öğrencilerinin benlik saygıları ve ergen öznel iyi oluşlarının; akademik tükenmişliği, akademik kontrol odağı, eğitim stresleri açısından farklılıkları, öğrencilerin benlik saygıları, ergen öznel iyi oluşları, akademik tükenmişlikleri ve akademik kontrol odakları arasında ilişkin varlığına cevaplar aranmıştır.Lise döneminde eğitim-öğrenim gören öğrencilerin okuldaki başarı düzeyleri arasında önemli seviye farklılıkları olmakta, öğrencilerin bazıları derslerinde kendilerinden beklenen başarı seviyesini erişirken bazı öğrenciler kendilerinden beklenen başarı seviyesini, bir üst sınıfa geçmek için gerekli olan yeterliliğe ulaşamamaktadır.Son yıllarda lise dönemine devam eden öğrencilerin sınıf tekrarı yapma oranında ciddi sayıda yükselişler olmaktadır. Sınıf tekrarı yapma nedenleri arasında öğrencilerin benlik saygıları, ergen öznel iyi oluşları, önemli düzeyde etkileme özelliği ve belirleyeceği göz önüne alınarak akademik tükenmişlikleri, akademik kontrol odakları ve eğitim stresleri açısından incelenmesi, aralarındaki anlamlı ilişkilerin belirlenmesi bu alanda yapılacak çalışmalarda önemli etkiye sahip olacaktır.Araştırma kapsamında verileri elde etmek için ` Benlik Saygısı Ölçeği (BSÖ)`, `Ergen Öznel İyi Oluş Ölçeği ( EÖİOÖ)`, Ortaöğretim Öğrencileri İçin Okul Tükenmişliği Ölçeği (OÖİOTÖ)`, Akademik Kontrol Odağı Ölçeği (AKOÖ)`, Eğitim Stresleri Ölçeği (ESÖ)`, araştırma grubuna ait demografik ve akademik bilgileri elde etmek için hazırlanan `Kişisel Bilgi Formu` tek bir formda toplanarak sınıf tekrarı yapan 340, sınıf tekrarı yapmayan 340 toplamında 680 öğrenciye uygulanmış ancak yapılan incelemede uygun bir şekilde doldurulmamış formlar değerlendirmeye alınmamış ve istenilen şekilde tamamlanmış 620 ölçek formu analize dahil edilmiştir. Araştırma grubunu oluşturan 620 öğrencinin sınıf tekrarı yapmayan 310 öğrencinin % 54.83 ( 170) kız, 45.17 (140 ) erkek, sınıf tekrarı yapan 310 öğrencinin % 36.12 (112) kız, % 63.88 (198) erkektir. Sınıf düzeylerine göre öğrencilerin sınıf tekrarı yapan % 8,06'sının (25) onuncu sınıf, %32,58'nin on birinci sınıf, % 59,35'nin on ikinci sınıf, sınıf tekrarı yapmayan öğrencilerin % 30,64'nin (95) dokuzuncu sınıf, % 33,87'si (105) onuncu sınıf, % 35,48'i (110) on birinci sınıf ve uygulama yapılan öğrencilerin toplamının % 45,48 'si (282) kız, 54,52'si (338) erkektir.Bu çalışma sonucunda;1-Sınıf tekrarı yapan ve yapmayan lise öğrencilerin benlik saygısının alt boyutlarında anlamlı düzeyde fark bulunmazken, ergen öznel iyi oluş alt boyutlarında yaşam doyumu düzeyinde, akademik tükenmişlik alt boyutlarında okula ilgi kaybı, ders çalışmama ve aileden kaynaklı tükenmişlik, akademik kontrol odağı alt boyutlarında içsel ve dışsal, eğitim stresi alt boyutlarında özbeklenti düzeylerinde anlamlı fark bulunmuştur.2- Sınıf tekrarı yapan ve yapmayan lise öğrencilerin benlik saygısı, ergen öznel iyi oluş, akademik tükenmişlik, akademik kontrol odağı ve eğitim stres düzeylerinin alt boyutlarında cinsiyete göre özgüven, yaşam doyumu, aile kaynaklı tükenmişlik, öğretmen kaynaklı bunalma, içsel ve dışsal kontrol odağı, özbeklenti düzeylerinde anlamlı fark bulunmuştur.3-Lise öğrencilerinin benlik saygıları ile akademik tükenmişlik, akademik kontrol odağı ve eğitim stresi alt boyutları düzeyleri arasındaki ilişki arasında not kaygısı, çalışma baskısı, iş yükü, özbeklenti, içsel kontrol odağı, ergen öznel iyi oluşları ile akademik tükenmişlik, akademik kontrol odağı ve eğitim stresi alt boyutları düzeyleri arasındaki özbeklenti, çalışma baskısı, iş yükü, dışsal ve içsel kontrol odağı, eğlenme gereksinimi, okulda yetersizlik, ders çalışmama, aile kaynaklı tükenmişlik, ödev yapmama düzeylerinde anlamlı fark bulunmamıştır. Diğer alt boyutlarında anlamlı fark bulunmuştur.Anahtar Kelimeler: Sınıf tekrarı yapma ve yapmama, benlik saygısı, ergen öznel iyi oluş, akademik tükenmişlik, akademik kontrol odağı, eğitim stresi. | |
dc.description.abstract | In this study, high school students who succeded their class have been studied in the terms of their self respect, subjective well-being, akademic fatigue, academic control focus and educational stress. Self respect and subjective well-beings of high school students who succeeded or failed their class according to the gender; their differences in the terms of academic fatigue, academic control focus, educational stres, self respect and subjective well-beings of students failing or succeeding their class according to their ages;differences of academic fatigue, academic control focus, educational stres successful and failed students parents social-economic situations and their self-respect, subjective well-being, academic fatigue, academic control focus, educational stress differences. Answers have been searched for if there is relationship among the issues.There are pretty differences in the success levels of high school students; some reach the success in some lessons as they are expected and some of them cannot do well to pass into the upper class as they are expected. The number of students who failed to pass the class have been increased for the last few years. Statistics haven't been able to reached at MEB(National Educational Ministry) and Konya Educational Directorate.Studies on failed students have become crucial lately. Some reasons for students to fail their lessons are self respect anxiety, subjective well-being, sufficient effective capability, academic fatigue, academic control focus and educational stress. Defining the relationship among these topics will be wery important in similor search kind of studies.Within the study, to get the data `Self Respect Chart (BSÖ), `Teenage Well-being Chart (EÖİOÖ)`, `Educational Stress Chart ( ESÖ)`, School Fatigue Chart for Secondary Scholl Students (OÖATÖ)`, Academic Control Focus Chart (AKOÖ)`, have been used. `Personal Data Form` which was prepared to get the information of the search group's demographic and academic data was put together in a single form. 340 students who failed and 340 who succeeded in passing their class have beben Applied but 620 correctly-filled forms have been evaluated. % 54.83 (170) of 310 sucussful students were girls, % 45 .17 (140) were boys;%36.12 (112) of 310 unsuccessful were girls, % 63.88 ( 198) were boys. According to levels of failed students; % 8.06 ( 25) were 10th, % 32.58 were 11 th, % 59.35 were 12 th grades; sucessful students;%30.64 (95) were 9 th, % 33.87 (105) were 10 th, % 35.48 (110) were 11 th grades, % 45.48 (282) of the applied group were girls, % 54.52 (338) were boys.The results of this study;1-First-class re-engaged and to high school students' self-esteem of significantly difference was found in the lower dimensions, adolescent subjective well-being dimensions of life satisfaction level, a loss of interest in school academic burnout subscales, studying me and family-induced burnout, academic locus of control internal and subscales external education was a significant difference in stress levels in the lower expectation2- class that again and make the school self-esteem of students, adolescent subjective well-being, academic burnout, academic locus of control and self-reliance in terms of gender dimensions of training stress level, life satisfaction, family-induced burnout, teacher-induced suffocation, internal and external locus of control, self expectation were significant differences in the level.3-High school students with self-esteem and academic burnout, academic locus of control and not worry among relationship between training stress subscale level, work pressure, workload, self expectation, internal locus of control, adolescent subjective well-being and academic burnout, academic locus of control and education self expectation between stress subscale level, work pressure, workload, external and internal locus of control, entertainment requirement, failure in school, studying my family originated burnout, there was no significant difference in the duty not to level. Significant differences were found in other dimensions.Key words; failing to pass the class, succeeding in pasing the class, self respect, subjective well-being, academic fatigue, academic cortrol focus, educational stress. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.title | Sınıf tekrarı yapan ve yapmayan lise öğrencilerinin benlik saygıları ve öznel iyi oluşlarının; akademik tükenmişliği, kontrol odağı, eğitim stresleri açısından incelenmesi | |
dc.title.alternative | To examine the subjektive well-being and self - esteem of high school students repeating or passing a grade level in terms of academic burnout, focus of control and education stres | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Self esteem | |
dc.subject.ytm | Subjective well-being | |
dc.subject.ytm | Measurement and evaluation | |
dc.subject.ytm | Burnout | |
dc.subject.ytm | Academic achievement | |
dc.subject.ytm | Education | |
dc.subject.ytm | Stress | |
dc.subject.ytm | Unsuccessful students | |
dc.subject.ytm | High schools students | |
dc.subject.ytm | Locus of control | |
dc.identifier.yokid | 10084276 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MEVLANA ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 412346 | |
dc.description.pages | 148 | |
dc.publisher.discipline | Diğer | |