Show simple item record

dc.contributor.advisorIşık, Ayşe Negiş
dc.contributor.authorBaştoklu, Hülya
dc.date.accessioned2021-05-08T09:55:24Z
dc.date.available2021-05-08T09:55:24Z
dc.date.submitted2015
dc.date.issued2020-04-02
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/666733
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı Konya ili merkez ilçelerinki ortaokullarda görev yapan öğretmenlerin görüşlerine göre, okul müdürlerinin gösterdikleri öğretimsel liderlik davranışları ile okul etkililiği düzeyini belirlemek ve bu iki değişken arasındaki ilişkinin değerlendirilmesidir. Bu amaçla 2014-2015 eğitim öğretim yılında Konya ili merkez ilçelerinde bulunan 19 okulda toplam 500 öğretmene anket uygulanmış ve bu anketlerin 350 tanesi araştırmaya dahil edilmiştir. Araştırma tarama niteliğinde bir araştırmadır. Veri toplama aracı olarak Balcı (2013)'nın geliştirdiği Etkili Okul Anketi ve Şişman (2012)'nin geliştirdiği Okul Müdürlerinin Öğretim Liderliği Anketi yazarlardan resmi izin alınarak kullanılmıştır. Uygulanan anketler SPSS 15.0 veri analiz programına aktarılmış, değişkenlere ilişkin betimsel istatistikler, korelasyon ve varyans analizleri SPSS 15.0 programı kullanılarak yapılmıştır. Öğretmenlerin algılarının cinsiyet, yaş, öğrenim durumu ve mesleki kıdem değişkenlerine göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek amacıyla t testi ve ANOVA testi uygulanmıştır. Okul müdürlerinin öğretimsel liderlik davranışları ve okul etkililiği arasındaki ilişkinin belirlenmesi için Pearson korelasyon analizi ve basit doğrusal regresyon analizi uygulanmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre; 1. Öğretmenlerin okul müdürlerinin öğretim liderliği davranışlarına ilişkin algıları orta düzeydedir. 2. Öğretmenlerin etkili okula ilişkin algıları orta düzeydedir. 3. Öğretmenlerin öğretimsel liderliğe ilişkin görüşleri cinsiyet ve mesleki kıdem değişkenleri bakımından farklılaşmakta, yaş ve eğitim düzeyi değişkenleri bakımından farklılaşmamaktadır. 4. Öğretmenlerin etkili okula ilişkin görüşleri cinsiyet ve mesleki kıdem değişkenleri bakımından farklılaşmakta, yaş ve eğitim düzeyi değişkenleri bakımından farklılaşmamaktadır. 5. Konya ili merkez ilçelerindeki ortaokullarda görev yapan öğretmenlerin algılarına göre okul müdürlerinin öğretimsel liderlik davranışları ile okul etkililiği arasında yüksek düzeyde pozitif yönlü anlamlı bir ilişki (r0.82) bulunmuştur. 6. Bağımsız değişken durumundaki okul müdürlerinin öğretim liderliği davranışları, bağımlı değişken durumundaki okul etkililiği değişkenine ait varyansın %67.2'sini açıklamaktadır.
dc.description.abstractThe purpose of this research is to determine the instructional leadership behaviors of principals and school effectiveness levels and evaluate the relationship between these two variables according to teachers' perceptions. For this purpose 500 has been conducted in 19 schools in central districts of Konya province in 2014-2015 academic year 350 of them has been taken for sample in the research.The scanner model has been used in the research. For data collection Effective School Questionnaire developed by Balcı (2013) and Principals' Instructional Leadership Questionnaire developed by Şişman (2012) has been used with the permission of the writers. For data analysis SPSS 15.0 has been used, descriptive analysis, correlations and variance analysis has been conducted with SPSS 15.0. t test and One Way ANOVA has been conducted to determine whether the perception of teachers differentiate or not. For the purpose of determining the relationship between instructional leadership and school effectiveness Pearson correlation analysis and simple linear regression has been conducted.The results of the research; 1. The perception of teachers' concerning principals' instructional leadership is at average level. 2. The perception of teachers' concerning school effectiveness is at average level. 3. The perceptions of teachers concerning instructional leadership differentiate in terms of gender and seniority; but it doesn't differentiate in terms of age and educational background. 4. The perceptions of teachers concerning school effectiveness differentiate in terms of gender and seniority; it doesn't differentiate in terms of age and educational background. 5. A positively significant relation (r0.82) has been found between principals' instructional leadership and school effectiveness according to perceptions of teachers' working in central districts of Konya province. 6. Independent variable principals' instructional leadership behaviors' explain the variance of dependent variable school effectiveness in the ratio of % 67.2.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleOkul müdürlerinin öğretimsel liderlik davranışları ile okul etkililiği arasındaki ilişkinin incelenmesi
dc.title.alternativeInvestigation the relation between school principals' instructional leadership behaviors and school effectiveness
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-04-02
dc.contributor.departmentEğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Eko. Ana Bilim Dalı
dc.identifier.yokid10097125
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityMEVLANA ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid618216
dc.description.pages137
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess