Farklı sınıf kademelerinin matematik öğretmenlerinin sosyomatematiksel norm algısıyla ilişkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu tez çalışmasının amacı farklı kademelerde görev yapan matematik öğretmenlerinin sosyomatematiksel normlara dair algı ve inançlarını sınıflarına girmeksizin ortaya koymaktır. Araştırma için öncelikle ilgili literatür araştırılmış ve öğretmenlerin derslerinde sıklıkla karşılaştıkları beş sosyomatematiksel norm belirlenmiştir. Sonrasında öğretmenlerin bu beş norma dair algı ve inançlarını ortaya çıkarmaya yarayan sınıf öğretim senaryolarından oluşan bir soru bankası geliştirilmiş, pilot çalışmaları yapılmış ve uzman görüşleri alındıktan sonra nihai formuna dönüştürülmüştür. Bu soru bankası aynı zamanda öğretmen inançlarını ölçmeye yönelik 10 maddelik Likert-tipi bir alt ölçek de içermektedir. Bu soru bankası oluşturulduktan sonra farklı sınıf kademelerinde çalışan 61 öğretmene yazılı olarak uygulanmıştır. Veriler nitel ve nicel yöntemlerle analiz edilmiştir. Nicel analizler öğretmenlerin sosyomatematiksel norm algısı ile öğretmenlik deneyimi, mezun olduğu fakülte, cinsiyet, öğretim yaptıkları sınıf seviyesi gibi bileşenler arasında anlamlı bir fark olmadığını ortaya koymuştur. Ayrıca yapılan analizler öğretmenlerin sosyomatematiksel norm algıları ile bu normlara dair inançlarının neredeyse tam anlamıyla zıt olduğunu göstermiştir.Nitel analizler sonucunda öğretmenlerin sosyomatematiksel norm algılarının çok düşük seviyede olduğu görülmüştür. Ayrıca öğretmenlerin sosyomatematiksel normları sosyal normlar gibi öğrencilerin sosyal anlamda gelişimlerini destekleyici unsurlar olarak gördükleri ve matematiksel gelişimlerini desteklemediğini düşündükleri görülmüştür. Bunların yanında bu tez çalışması sonucunda öğretmenlerin sosyomatematiksel norm algıları karakterize edilmiştir. The purpose of this thesis study is to reveal the perceptions and beliefs of mathematics teachers teaching at different grade levels about the socio-mathematical norms without going into their classrooms. To do so, the relevant literature is investigated and five sociomathematical norms were determined that seem to appear dominantly in teachers' daily practices. Then, a questionnaire consisting of classroom teaching scenarios was developed to reveal teachers' perceptions and beliefs about these five sociomathematical norms, they were piloted and completed after checked by experts in the field. This questionnaire also included a Likert-type simple questionnaire having ten items to measure teachers' beliefs. Once this questionnaire is finalized, it was applied to 61 teachers from different grade levels. The data was analyzed through quantitative and qualitative measures. Quantitative analyses reveal that there is no significant difference between teachers' perceptions of sociomathematical norms with respect to teaching experience, faculty graduated, gender, and the grades they taught. Analyses of suggest that teachers' perceptions of sociomathematical norms are almost completely in contrast with their beliefs about norms. Qualitative analyses show that teachers have very low level of understanding of sociomathematical norms. In addition it was seen that teachers treat sociomathematical norms mostly as social norms supporting students' social development as opposed to mathematical development. Moreover, in this thesis study, teachers' perceptions of sociomathematical norms were characterized.
Collections