İnternet bağımlılığı ve öğrenmeye ilişkin tutumun siberaylaklık davranışlarına etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, internet bağımlılığı ve öğrenmeye ilişkin genel tutumların siberaylaklık davranışlarına etkisinin incelenmesidir. İlişkisel tarama modeli kullanılan bu araştırmanın evrenini 2015-2016 akademik yılında Mevlana Üniversitesi Eğitim Fakültesinde öğrenim görmekte olan ve bilgisayar laboratuvarında ders alma deneyimi olan 1217 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Çalışma grubu ise bu evrenden basit tesadüfi örnekleme yöntemi ile seçilen 539 kadın 183 erkek, toplam 722 öğretmen adayından oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak kişisel bilgi formu, `Siberaylaklık Etkinlikleri Ölçeği`, `İnternet Bağımlılığı Ölçeği` ve `Öğrenmeye İlişkin Tutum Ölçeği` kullanılmıştır. Toplanan veriler üzerinde yapılan analizler IBM firmasının Statistical Packages for the Social Sciences (SPSS) 22.0.0.0 ve Analysis of Moment Structures (AMOS) 20.0.0 (Build 817) istatistik paket programları ile gerçekleştirilmiştir.Analizler sonucunda ulaşılan sonuçlara göre internet bağımlılığının siberaylaklık davranışları üzerinde pozitif yönde ve anlamlı bir etkisi bulunmaktadır. Öğrenmeye ilişkin tutumlardan öğrenmenin doğası ve öğrenmeye açıklık faktörlerinin ise öğretmen adaylarının siberaylaklık davranışları üzerinde anlamlı bir etkisine rastlanmamıştır. Son olarak öğrenmeye ilişkin tutumlardan öğrenmenin doğasına ilişkin inançların internet bağımlılığı üzerinde anlamlı bir etkisinin olmadığı, öğrenmeye açıklığın ise internet bağımlılığı üzerinde negatif yönde ve anlamlı bir etkisi olduğu sonucuna ulaşılmıştır. The purpose of this research is to determine the effects of internet addiction and general attitudes toward learning to cyberloafing behaviors. Relational screening model has been used in this research. The target population of this research consists of 1217 preservice teachers who have taken courses in computer lab before and undergoing training in Mevlana (Rumi) University Faculty of Education in 2015-2016 academic year. Simple random sampling method has been used for choosing study group. The study group consists of 539 women and 183 men, 722 preservice teachers in total.For data collection, `Personal Information Form`, `Cyberloafing Activities Scale`, `Internet Addiction Scale` and `Attitude Towards Learning Scale` have been used. The analyzes on the collected data have been performed with softwares of IBM Statistical Packages for the Social Sciences (SPSS) 22.0.0.0 and Analysis of Moment Structures (AMOS) 20.0.0 (Build 817).According to the results achieved by the analysis of the collected data, internet addiction has positive and significant effect on cyberloafing behaviors. Besides, the nature of learning and learning openness factors of attitudes toward learning have no significant effect on preservice teachers' cyberloafing behaviors. In addition, the nature of learning factor of attitudes toward learning has no significant effect on internet addiction, learning openness factor of attitudes toward learning has negative and significant effect on internet addiction.
Collections