Sınıf öğretmenlerinin öz yeterlik inançları ile sınıf yönetimi beceri algıları arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma sınıf öğretmenlerinin öz yeterlik inançları ile sınıf yönetimi beceri algıları arasındaki ilişkiyi ve bu inanç ve algıların cinsiyet, deneyim süresi ve okulun bulunduğu yerleşim yeri değişkenlerine göre farklılaşıp farklılaşmadığını ortaya koymayı amaçlamaktadır. İlişkisel türden tarama modelinde olan araştırmanın evrenini, 2008-2009 eğitim öğretim yılında Burdur ilinde görev yapan sınıf öğretmenleri oluşturmuştur. Burdur ili Merkez, Ağlasun, Kemer, Gölhisar ile Bucak ilçelerindeki resmi ilköğretim okullarında öğretmenlik yapan 423 sınıf öğretmeni de araştırmanın örneklemidir. 423 sınıf öğretmeninin 401'ine ulaşılmıştır.Araştırmanın verileri ?Öğretmen Öz Yeterlik Ölçeği?, ?Sınıf Yönetimi Beceri Ölçeği? ve ?Kişisel Bilgi Formu? ile toplanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde aritmetik ortalama ve standart sapmanın yanı sıra t-testi, ANOVA, MANOVA VE korelasyon istatistik teknikleri kullanılmıştır. Bu işlemler bilgisayar ortamında SPSS 15.0 (Statistical Package for the Social Sciences) paket programı yoluyla gerçekleştirilmiştir.Araştırma sonucunda sınıf öğretmenlerinin öz yeterlik inançlarının, ?oldukça yüksek? düzeyde olduğu belirlenmiştir. Sınıf öğretmenlerinin öz yeterlik inançları cinsiyet ve okulların bulundukları yerleşim yerlerine göre farklılık göstermekle birlikte deneyim sürelerine göre farklılık göstermediği sonucuna ulaşılmıştır. Bununla birlikte sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerileri ?plan program etkinlikleri ve fiziksel düzen? boyutundaki algılarının ?iyi? düzeyde olduğu, ?öğretmen-öğrenci ilişkisinin düzenlenmesi ve zaman kullanımı? ile ?sınıf içi etkileşim ve davranış düzenlemeleri? boyutlarındaki algılarının da ?çok iyi? düzeyde olduğu görülmüştür. Sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerilerinin bütün boyutlarındaki algıları cinsiyete göre farklılaşmamakla birlikte deneyim sürelerine ve okulların bulundukları yerleşim yerlerine göre farklılaştığı sonucuna ulaşılmıştır. Son olarak sınıf öğretmenlerinin öz yeterlik inançları ile sınıf yönetimi becerilerinin tüm boyutları arasında orta düzeyde, olumlu ve anlamlı bir ilişkinin olduğu görülmüştür.Anahtar Sözcükler: Öz yeterlik inancı, sınıf öğretmeni, sınıf yönetimi becerisi. This research aims at determining the correlation between the level of classroom teachers? self efficacy beliefs and classroom management ability perceptions and whether these perceptions differ according to the teachers? gender, the durations of the experiment and the location of the school. Correlational research type of searching model was used in research. The sample of the study includes 423 public primary school teachers. However, in the research, 401 classroom teachers are reached in centrum of Burdur, the others are in Ağlasun, Kemer, Gölhisar district with Bucak district in Burdur.Data of the study was collected with the teacher self efficacy belief scale, classroom management ability scale and the demographic information form. Numerous statistical techniques such as means and standard deviations and t-test, ANOVA, MANOVA and correlation were used for analyzing the data. Statistical analysis of the data was done by computer, using SPSS (Statistical Package for the Social Sciences) Version 15.0.This research findings show that the level of self efficacy beliefs of classroom teachers are at ?quite high? level. However, self efficacy beliefs of classroom teachers were differing according to gender and the locations of the schools but they weren?t differing the durations of the experiment. In addition to the level of classroom teachers? `plan program activities and physical layout` dimension of the classroom management ability perceptions were `good` level and `teacher-student relationship regulation and time management` and `classroom interaction and behavior regulation` dimensions of the classroom management ability perceptions were `very good` level. At the same time, classroom management ability perceptions of classroom teachers in all dimensions weren?t differing by gender but were differing by the durations of the experiment and the locations of the schools. Finally, it is seen that there is a meaningful and middle level correlation between the level of classroom teachers' self efficacy beliefs and classroom management ability perceptions in all dimensions.Key Words: Classroom teacher, classroom management ability, self efficacy belief.
Collections