Okulöncesi eğitim döneminde yaratıcılığı engelleyen faktörlere ilişkin ebeveyn ve öğretmen görüşlerinin belirlenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, okul öncesi eğitim döneminde yaratıcılığı engelleyen faktörlere ilişkin ebeveyn ve öğretmen görüşlerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2009-2010 öğretim yılında Antalya Büyükşehir Belediyesi sınırları içinde bulunan okulöncesi eğitim kurumlarında görev yapan öğretmenlerden 272'si ve çocukları bu okullara devam eden ebeveynlerden 493'ü oluşturmaktadır.Araştırmaya ilişkin veriler, ?Kişisel Bilgi Formu?, araştırmacı tarafından geliştirilen ?Yaratıcılık Engelleri Ölçeği? (YEÖ) ve görüşme formları ile elde edilmiştir. Elde edilen verilerin analizi SPSS 17 paket programı ile yapılmıştır. Ebeveyn ve öğretmen görüşleri arasında anlamlı bir farklılık olup olmadığını test etmek için bağımsız örnekler için t-testi yapılmıştır. Bağımsız değişkenlere (cinsiyet, yaş, eğitim durumu, mesleki deneyim) göre ölçek puanlarının farklılık gösterip göstermediğine tek faktörlü varyans analizi (ANOVA) ile bakılmıştır. Ölçeğin alt boyutlarına (aile-ev, okul-öğretmen ve çocuk) göre yapılan analizlerde çok faktörlü varyans analizi (MANOVA), anlamlı farklılığın hangi gruplar arasında ve kimin lehine olduğunu belirlemek için post-hoc testlerden Scheeffe kullanılmıştır.Elde edilen bulgulara göre, yaratıcılığı engelleyen faktörlere ilişkin öğretmen görüşlerinin ortalaması ebeveyn görüşlerinin ortalamasından anlamlı derecede yüksek bulunmuştur. Ebeveyn ve öğretmenlerin yaratıcılığı engelleyen durumlara ilişkin görüşlerinin; ev-aile, okul-öğretmen ve çocuk, alt boyutlarına göre karşılaştırılmasında da öğretmenler lehine anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Öğretmenlerin mesleki deneyimlerine göre, yaratıcılığı engelleyen durumlara ilişkin görüşleri anlamlı düzeyde farklılaşmamaktadır. Ebeveynlerin yaratıcılığı engelleyen durumlara ilişkin görüşleri ise cinsiyetlerine göre farklılaşmazken, eğitim durumlarına göre anlamlı düzeyde farklılaşmaktadır.Anahtar Kelimeler: Ebeveyn, okulöncesi öğretmeni, yaratıcılık, yaratıcılık engelleri. This research study has been conducted to determine the opinions of parents and teachers pertaining to the factors inhibiting creativity in the pre-school period. The study group consists of 272 teachers working at pre-school educational institutions within the metropolitan municipal borders of Antalya in the 2009-2010 education year as well as 493 parents of the children attending the said educational institutions/schools.The data used in the study has been obtained by means of the ?Individual Information Forms?, ?Creativity Inhibition Scale? (CIS) developed by the researcher, and interview forms. The analysis of data collected was made by means of SPSS 17 package program. To determine whether there is a significant difference between the opinions of the teachers and parents, a t-test was run on independent samples. Single factor variance analysis has been used (ANOVA) to test whether the scale scores record any difference on the basis of independent variables (gender, age, educational status and professional experience). In the analysis conducted on the basis of the sub - dimensions of the scale (family-home, school-teacher and child) multiple factor variance analysis has been used (MANOVA) and Scheffe among post-hoc tests was used to identify among which groups and in whose favour the significant difference develops.On the basis of the findings obtained it has been observed that the average of the opinions of the teachers regarding the factors inhibiting creativity is significantly higher than the average of the opinion of parents in respect of the same. In the comparison of opinions of teachers and parents regarding the circumstances inhibiting creativity on the basis of sub-dimensions, family-home, school-teacher and child, a significant difference in favour of teachers was determined. The opinions of teachers regarding circumstances inhibiting creativity do not differ significantly according to their professional experience. In addition, opinions of parents regarding circumstances inhibiting creativity do not differ significantly on the basis of their gender but show significant differentiation on the basis of their educational status.Key words: Parent, Pre-school teacher, creativity, creativity inhibiting factors.
Collections