Muzaffer İzgü`nün çocuklara yönelik hikâye ve romanlarındaki eğitsel iletiler
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın temel amacı, çocuk edebiyatı alanının tanınan yazarlarından biri olan Muzaffer İzgü'nün çocuk hikâyelerinde ve çocuk romanlarında vermek istediği eğitsel iletileri saptamak; bu iletilerin hikâyelerde ve romanlarda nasıl verildiğini ayrı ayrı belirlemek, karşılaştırmak ve incelenen çocuk kitaplarının çocuklara tavsiye edilip edilemeyeceğini ortaya koymaktır.Araştırmada Muzaffer İzgü'nün 20 çocuk kitabı incelenmiş; hikâye ve romanlarındaki eğitsel iletileri saptamaya yönelik betimsel bir çalışma ortaya konulmuştur. Tarama modeli kullanılarak hazırlanan bu çalışmada bulguların saptanmasında içerik analizi yöntemi kullanılmıştır.Araştırma sonucunda Muzaffer İzgü'nün, ilköğretim 1. ve 2. sınıf öğrencilerine yönelik yazdığı 10 hikâye kitabında 6 tema altında 49 eğitsel ileti; ilköğretim öğrencilerine yönelik yazdığı 10 romanında 7 tema altında 51 eğitsel ileti belirlenmiştir. Yapılan analizler sonucunda belirlenen iletilerin, yazarın hikâye ve romanlarında benzerlik gösterdiği tespit edilmiş; bu sebeple bu iletiler ortak tema başlıkları altında gruplandırılmıştır. Ancak incelenen hikâyelerde herhangi bir sosyal ileti tespit edilmediği için sosyal teması sadece roman türünde değerlendirilmiştir. Ulaşılan eğitsel ileti temaları şunlardır: Kurallar, kendini ifade etme, iletişim, ilişkiler, değer/tutum/davranış, çevre/doğa ve sosyal. Elde edilen bulgular sonucunda, incelenen çocuk kitaplarının çocuklara tavsiye edilebilir nitelikte olduğu saptanmıştır.Çocuk edebiyatı ürünlerinin eğitime dahil edilmeden önce tema, iletiler, diğer içerik özellikler ve biçimsel özellikler yönünden incelenmesi ve değerlendirilmesi hem çocuklar hem de yetişkinler açısından önem taşımaktadır. Bu anlamda bu çalışmanın, çocuk edebiyatı yazarlarına, öğrencilerine kitap seçimine özen gösteren öğretmenlere, çocuklarının gelişimlerine yardımcı olmak isteyen ebeveynlere katkıda bulunacağı düşünülmektedir. The main purpose of this study is to determine the educational messages that Muzaffer İzgü , one of the well-known writers in children?s literature, wants to give, to determine and compare how these messages are conveyed in these novels and stories and to reveal whether these analyzed children books are advised to the children or not.In this study Muzaffer İzgü?s 20 children books are analyzed and a descriptive study model is used to determine the educational messages in novels and stories. This study is prepared by using scan model and while analyzing the data collected, analysis method is used.At the end of the study, in Muzaffer İzgü?s 10 of the story books that he wrote for first and second class students 49 educational messages under 6 themes are determined; in his 10 of the novels that he wrote for primary school students 51 educational messages under 7 themes are also determined. The messages determined at the end of the research done are suggested to be similar as in writer?s novels and stories. For this reason, these messages are grouped under the same theme titles. However, in the stories analyzed there are not any social messages and because of this social themes are evaluated only in novels. Educational messages themes are; rules, expressing yourself, communication, relationships, value/ attitude/ behavior, environment/ nature and society. With the data obtained at the end of the study, it is determined that the children books are advisable to children.It is important both for children and adults that the children?s literature products should be analyzed in view of themes, messages, content and structural features before they are included to the education. In this sense, it is thought that the study will contribute to the children?s literature writers, to the teachers caring for their students? book choice, to the parents helping their children?s development.
Collections