Sınıf öğretmenlerinin örgütsel bağlılıkları üzerinde örgütsel sinizmin etkisi: Burdur ili örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada sınıf öğretmenlerinin örgütsel bağlılıkları üzerinde örgütsel sinizmin etkisinin saptanması amaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini 2016-2017 eğitim-öğretim yılı Burdur ilindeki 77 ilkokulda görev yapmakta olan 730 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada basit seçkisiz örnekleme tekniği kullanılmıştır. Örneklem büyüklüğü olan 252 öğretmene ulaşmak için 315 anket gönderilmiş, bunun 32 tanesi doldurulmamış doldurulan 283 anketin de 264 tanesi geçerli kabul edilmiştir. Araştırma verilerinin toplanması için Örgütsel Sinizm Ölçeği (Kalağan, 2009) ve Örgütsel Bağlılık Ölçeği (Balay, 2000) kullanılmıştır. Anket verilerinin analizinde aritmetik ortalama, standart sapma, yüzde, frekens, t-testi, Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) kullanılmıştır. ANOVA' nın anlamlı olması durumunda ise anlamlı farkın nereden kaynaklandığını saptamak için Tukey HSD testinden yararlanılmıştır. Ayrıca örgütsel sinizm ile örgütsel bağlılık arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla Pearson Korelesyon analizi ve örgütsel sinizmin örgütsel bağlılığı ne derecede yordadığını öğrenmek için ise Çoklu Regrasyon analizinden faydalanılmıştır.Araştırmanın sonucunda şu bulgulara ulaşılmıştır; sınıf öğretmenlerinin örgütsel sinizm ortalaması, örgütsel bağlılık ortalamasından düşük çıkmıştır. Sınıf öğretmenlerinin örgütsel sinizmi en fazla yaşadıkları alt boyut davranışsal boyut iken en az yaşadıkları alt boyut ise duyuşsal boyuttur. Sınıf öğretmenlerinin örgütsel bağlılığı en fazla yaşadıkları alt boyut içselleştirme boyutu iken en az yaşadıkları alt boyut uyum alt boyutudur. Örgütsel sinizm ile örgütsel bağlılık arasında negatif yönlü bir etkileşim söz konusudur. Örgütsel sinizm arttıkça örgütsel bağlılık düşmektedir. In this research, determining the affect of organizational cyncism over class teachers organizational commitment of class teachers is aimed. 730 class teachers working in 77 primary school in Burdur in 2016-2017 Education Year forms the scope of the research. Simple unselected sampling is used in this research. In order to reach sampling number 252 teacher, 315 survey form was sent; 32 of these forms was not used, 264 of 283 survey forms were accepted as valid. To gather research results, Organizational Cynicism Scale (Kalağan 2009) and Organizational Commitment Scale (Balay, 2000) was used. In the analysis of the survey results, Average arithmetic, standard deviation, percent, frequency, t-test and one way variation analysis (ANOVA) was used. If ANOVA is meaningful, Tukey HSD test is used to understand the reason of the meaningful difference. Furthermore, in order to determine the relationship between Organizational Cynicism and the Organizational Commitment Pearson Correlation Analysis was used; and in order to see to what extend the OrganizationalCynicism predict the Organizational Commitment, Multiple Recreation Analysis was used.In the result of the research, following findings was obtained: The average of class teachers' Organizational Cynicism is lower than teir Organizational Commitmentaverage. While the Class teachers' sub-dimension in which they live organizational cynicism most is behavioral dimension; the least sub-dimension they live organizational cynicism is affective dimension. While the Class teachers' sub-dimension in which they live organizational commitment most is Internalization dimension; the least sub-dimension they live organizational commitmentis harmony dimension. There is a negative correlation between the organizational cynicism and the organizational commitment. While the Organizational Cynicism gets higher, Organizational Commitment gets lower.
Collections