Genç yetişkinlerin romantik ilişkilerinde bilişsel çarpıtmalarının ve kişilerarası yetkinliklerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada genç yetişkinlerin romantik ilişkilerinde bilişsel çarpıtmalarının ve kişilerarası yetkinliğinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu araştırma 2015-2016 eğitim öğretim döneminde Kayseri il merkezinde bulunan özel ve devlet üniversitelerde öğrenim gören üniversite öğrencileri ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya 17-26 yaş aralığında 224 kız 173 erkek olmak üzere toplam 397 lisans öğrencisi katılmıştır. Araştırmada verilerin toplanması, analizi ve yorumlanmasında tarama modeli araştırma yöntemi kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistiklerin yanı sıra bağımsız gruplar için t testi, tekyönlü varyans analizi, regresyon analizi ve korelasyon analizi teknikleri kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen Kişisel Bilgi Formu, Buhrmester vd.'nin (1988) tarafından geliştirilen Kişilerarası Yetkinlik Ölçeği ve Hamamcı ve Büyüköztürk (2003) tarafından geliştirilen İlişkilerle İlgili Bilişsel Çarpıtmalar Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre; Genç yetişkinlerin kişilerarası yetkinlikleri cinsiyetlerine ve yaşa göre anlamlı olarak farklılaşmazken ilişkilerle ilgili bilişsel çarpıtmaları cinsiyete ve yaşa göre istatistiksel açıdan anlamlı olarak farklılaşmaktadır. Ayrıca ilişkilerle ilgili bilişsel çarpıtmaları romantik ilişki deneyimlerine göre anlamlı olarak farklılaşmazken kişilerarası yetkinlikleri romantik ilişki deneyimlerine göre istatistiksel açıdan anlamlı olarak farklılaşmaktadır. Katılımcıların ilişkilerle ilgili bilişsel çarpıtmaları ve kişilerarası yetkinlikleri fakültelerine göre anlamlı olarak farklılaşmaktadır. Genç yetişkinlerin kişilerarası yetkinlikleri ile ilişkilerle ilgili bilişsel çarpıtmaları arasında istatistiksel açıdan anlamlı bir ilişki bulunmamıştır. Fakat genç yetişkinlerin ilişki başlatma yetkinlikleri ile zihin okuma bilişsel çarpıtmaları arasında pozitif yönlü anlamlı bir ilişki olduğu bulunmuştur. Ayrıca, Genç yetişkinlerin çatışma yönetimi yetkinlikleri ile yakınlıktan kaçınma bilişsel çarpıtmaları arasında negatif yönlü anlamlı bir ilişki olduğu bulunmuştur. Benzer şekilde genç yetişkinlerin duygusal destek yetkinlikleri ile yakınlıktan kaçınma bilişsel çarpıtmaları arasında negatif yönlü anlamlı bir ilişki olduğu bulunmuştur. Genç yetişkinlerin bilişsel çarpıtmalarının kişilerarası yetkinliği anlamlı derecede pozitif yönde yordadığı tespit edilmiştir.Araştırma bulguları literatür ışığında tartışılmış, yorumlanmış ve bu doğrultuda önerilerde bulunulmuştur. The main purpose of this study to investigate young adults' cognitive distortions and interpersonal competence in romantic relations. The participants of the research include 224 girl and 173 boy students who are students at private and public universities in the center of Kayseri during 2015-2016 education periods. Descriptive survey model is used to analyze the results of research. Besides descriptive statistics, The T test for independent groups, one way variance analysis, regression analysis and correlation techniques are used for analyses of research data. Personal Information form developed by the researcher and the Interpersonal Competence Scale developed by Buhrmester and others (1988) and Interpersonal Cognitive Distortions Scale (Hamamcı ve Büyüköztürk, 2003) are used to collect data. According to the results of the research;Although young adults' interpersonal competences do not differentiate significantly in terms of gender and age, their cognitive distortions differentiate in terms of gender and age. Also participants' cognitive distortions do not differentiate based on romantic relation experiences but their interpersonal competence level differentiate significantly. Furthermore participants both cognitive distortions level and interpersonal competence level differentiate significantly in terms of their faculties.There is no significant relation is found between participants' cognitive distortions and interpersonal competence but it is depicted that their initiating relationship competence and mind reading distortions have positive significant relationship. Also, participants 'managing interpersonal conflicts competence and interpersonal rejection distortions have negative significant relationship. Likewise it is stated that participants 'providing emotional support competence and interpersonal rejection distortions have negative significant relationshipIt is detected that participants' cognitive distortions predict their interpersonal competence significantly.Results of the research are discussed, commented in the light of the literature and suggestions are made based on literature.
Collections