İlköğretim sınıf öğretmenlerinin hizmet içi eğitim ihtiyaçlarının saptanması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bireyin doğasının temelinde var olan değişim; istek ve beklentilerini sürekli farklılaştırmaktadır. Birey sürekli bir arayış içine girmekte ve bu istek ve beklentilerini karşılamak için yeni bir şeyler keşfetmektedir. Günümüzde sosyal, ekonomik ve bilimsel alanlarda hızlı bir değişim ve gelişim süreci yaşanmaktadır. Bu gelişmeler dikkate alındığında eğitim programlarının da geliştirilmesi kaçınılmazdır. Eğitim programı dinamik bir süreçtir.Ülkemizde 2004-2005 öğretim yılında pilot okullarda uygulanmaya konan, 2005-2006 öğretim yılında da tüm Türkiye'de uygulanmaya başlanan yapılandırmacı yaklaşıma dayalı yeni ilköğretim programı benimsenmiştir. Yeni ilköğretim programı, uygulayıcı olan öğretmenlerin programla ilgili eksikliklerini ve bundan dolayı karşılaştıkları birtakım problemleri de ortaya çıkarmıştır.Bu araştırmanın amacı; yeni ilköğretim programına yönelik öğretmenlerin hizmet içi eğitim ihtiyacının olup olmadığının saptanmasıdır. Bu amaçla ilköğretim sınıf öğretmenleriyle birebir görüşmeler yapılmış, araştırmacı tarafından öğretmenlere hangi alanlarda hizmet içi eğitime ihtiyaçlarının olduğu, hizmet içi eğitim uygulamaları ile ilgili görüşleri, dilek ve temennileri sorularak görüşleri alınmıştır.Bu araştırmada elde edilen bulguların;?Yeni programla ilgili öğretmenlerin eksik yanlarını belirleyip kendilerini değerlendirmelerine,?Yeni programla ilgili öğretmenlerin hangi konularda hizmet içi eğitim ihtiyacının olduğunun saptanmasına yardımcı olacağı düşünülmektedir.Araştırma evrenini Burdur İl Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı ilköğretim okullarında çalışan 811 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Tabakalama yöntemi ile Burdur ili ve 10 ilçenin 5'i araştırmanın örneklemi olarak kabul edilmiştir. Birbirine komşu olan ve benzer özellikler gösteren ilçeler arasından uygun olanlar seçilmiştir. Bunun sonunda il merkezi ve 5 ilçe araştırmanın örneklemini (690 sınıf öğretmeni) oluşturmuştur. Seçilen ilçelerdeki okullar eş olasılıkla seçilmiştir. Araştırmada seçilen okullarda görev yapan istekli öğretmenler ile görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Görüşler yazılı form ile alınmıştır. Evrenden, %10'luk hata payı ve %95 güven aralığı ile en az 86 öğretmen ile görüşülmesi planlanmış, öğretmenlerin araştırmaya gönüllü olarak katılması sayesinde 146 öğretmen ile görüşülmüştür.Bu araştırmada genel tarama yöntemi kullanılmıştır. Bu yöntemle, evrenden alınan örneklemler üzerinde tarama yapılarak, evren hakkında genel bir yargıya varmak amacı güdülmüştür.Araştırma sonucunda, öğretmenlerin en çok bilgi teknolojileri alanında hizmet içi eğitime katılmayı istedikleri görülmüştür. Öğretmenler hizmet içi eğitim uygulamalarının, seminer dönemi olarak bilinen okulun açıldığı ilk haftalar verilmesini, özellikle hafta sonlarında verilmemesini istemektedir. Ayrıca öğretmenler yaz mevsimlerinde kendilerine tatil imkanı sunularak hizmet içi eğitim programlarının yapılabileceğini belirtmişlerdir. Hizmet içi eğitim uygulamalarına katılımın gönüllü olması gerektiğini belirten öğretmenler, uygulamalarda görev alan eğitici personelin de donanımlı olması (teknolojiden faydalanma, etkili iletişim kurabilme, alan hakimiyeti vb.) gerektiğini belirtmişlerdir.Araştırmada; ilköğretim sınıf öğretmenlerinin hizmet içi eğitime yönelik çeşitli istekleri, eksik gördükleri yanları, ihtiyaç hissettikleri alanlar, uygulamaya yönelik temennileri ortaya çıkarılarak, bundan sonraki yapılacak olan hizmet içi eğitim uygulamalarının içeriğine yönelik katkı sağlanmaya çalışılmıştır.Anahtar sözcükler: Sınıf Öğretmeni, Hizmet İçi Eğitim, Görüşme Change existing in basic of individual?s nature; alters wills and expectations constantly. To answer these wills and expectations person constantly being in a search and discover new things. Today there is a fast evolution and alteration process in scientific, social and economic field. When these evolutions are taken into account, evolution of education programs as well is inevitable. Education program is a dynamic process.In our country also, new primary education program bottomed on restructurative approach that was put into practice in pilot schools in 2004-2005 education year and in whole country in 2005-2006 education year, is appropriated. New primary education program uncovered both deficiencies of implementing teachers about the program and some difficulties that teacher encounter because of the program.Findings got in this research are thought to be helpful to the government department units about;?Teachers? evaluation of themselves by finding out their deficiencies about the new program,?Determination of which topics teachers? in-service training is about.811 classroom teachers working in primary schools that related to Burdur city ministry education authority call into being research universe. With sheeter method, Burdur city and 5 districts of 10 were accepted as research sample. Amog the districts being neighbour and like the other, suitable ones were selected. Thus, city center and 5 districts constitute research?s sample. Schools in selected districts were chosen with equal probability. In research, willing teachers working in selected schools interviews were made.Thoughts were taken in written form. Work universe comes into being total 690 classroom teacher from center and 5 districts. From the universe with %10 margin of error and %95 confidence interval, at least 86 teachers were tought to have an interview, and 146 teachers were interviewed.In this research, general scanning method was used. General scanning method is scanning arrangements made on whole world or a group of sample taken from it, so as to come to a general conclusion about the world in a world consisting of multitudinous compounds. Interview method was used as data gathering means. Interview form was evolved by researcher.Conclusion of the research, by revealing primary school teachers? various wills which are in-service training oriented, teachers? own deficiencies, the fields that teachers need, teachers? hopes which are implementation oriented, all of these are tried to communicate to the next in-service trainings and the people implementing them.Key Words: Primary School Teacher, In-Service Training, Interview.
Collections