İlköğretim 4.sınıf sosyal bilgiler dersi öğretim programı karakter eğitimi boyutunun öğrencilerin tipik performanslarına dayalı olarak değerlendirilmesi (Burdur ili örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, Türkiye'de ilköğretim programında, sosyal bilgiler öğretim programında örtük program olarak uygulanan karakter eğitimi ve karakter eğitimi ile ilgili olan kazanımlara dayalı olarak öğretim programının değerlendirilmesi amaçlanmış ve uygulanan karakter eğitiminin, öğrencilerin tipik performanslarına dayalı olarak ne şekilde gerçekleşmekte olduğu belirlenmeye çalışılmıştır. Bu bağlamda araştırmada, karakter kazanımlarının bazı değişkenlere göre ne derece etkili olduğu, öğrencilerin karakter boyutlarından hangilerine daha fazla önem verdikleri belirlenmeye çalışılmıştır.Tarama modelinde yapılan bu araştırmada, Kılınç (2011) tarafından geliştirilen genel güvenirlik değeri Cronbach alfa katsayısına göre 0,92 hesaplanan Karakter Kazanımına Yönelik Tipik Performans Ölçeği (KK-TPÖ) kullanılmıştır. Ölçek, 2011- 2012 eğitim- öğretim yılında Burdur ili merkezinde bulunan tüm ilköğretim okullarında öğrenim gören 4. Sınıf öğrencilerine uygulanmıştır. Veriler normal dağılım gösterdiği için analiz yöntemlerinden, cinsiyet değişkenine ve okul öncesi eğitimini alıp almama değişkenine göre öğrencilerin karakter ortalamaları arasındaki farkı belirlemek üzere bağımsız örneklem t testi, baba eğitim düzeyi ve anne eğitim düzeyi değişkenlerine göre öğrencilerin karakter ortalamaları arasındaki farkı belirlemek üzere ise ikiden fazla grup bulunduğu için tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Tek yönlü varyans analizinde gruplar arasındaki varyans homojenliğini belirlemek üzere Levene test istatistiğinden yararlanılmıştır. Gruplar arasındaki varyansın homojen olduğu durumlarda farkın hangi gruptan kaynaklandığını belirlemek için çoklu grup karşılaştırma testlerinden LSD (Least Significant Difference) kullanılmıştır. Gruplar arasındaki varyansın homojen olmadığı durumlarda ise çoklu grup karşılaştırma testlerinden Dunnett C testinin kullanımı uygun görülmüş ve kullanılmıştır.Karakter eğitimine ait her bir kazanımın ait olduğu hedef ile ilişkisi path analizi tekniği ile sınanmıştır. Kazanım-hedef bağıntısının nicel olarak yordama gücü ve bunun istatistiksel olarak anlamlılığı t testi ile test edilmiştir. Karakter yapısı üzerinde etkili olan hedeflerin önem düzeyine göre sıralamasını yapmak için ise hiyerarşik faktör analizi yapılmıştır. Analiz sonucunda kız öğrencilerin karakter kazanımlarının erkeklere göre daha yüksek olduğu, okul öncesi eğitimi almanın karakter kazanımında bir etkisi olmadığı, anne-babanın eğitim düzeylerinin öğrencilerin karakter kazanımında etkili olduğu saptanmıştır. Sosyal Bilgiler Programında belirtilen karakter kazanımlarının genel olarak ilgili hedefleri yordadığı söylenebilir.Anahtar Kelimeler: Sosyal Bilgiler Programı, Karakter, Karakter Eğitimi, Tipik Performans Evaluation of Primary School 4th grade Social Sciences Programme, character education dimension based on the typical performance of students (Sample from Burdur City)Betul OZTURKIn this study, the evaluation of education programmes based on character education which applied as an implicit programme in social sciences programme of the primary education curriculum in Turkey, and character education related gains are aimed and the realization of applied character education based on the typical performances of students has been established. In this aspect, the investigation contains the extent of character gains effects depending on some certain variables. Also the question of which character dimensions are more important for students is tried to answer.The study is realized by scanning model. Character Gain Intended Typical Performance Scale (CG-TPS) in which, general confidence value was calculated as 0,92 according to Chronbach alpha coefficient developed by Kilinc (2011). The scale was applied to all Primary School 4th grade students in Burdur city centre in 2011-2012 education year. Due to obtained normal distribution by the given data, for the determination of differences between the students? character averages according to the gender variable and having or not having pre-school education variable, independent sample t-test was used. For the determination of students character average differences, according to the fathers education levels and mothers education levels variables, one-way ANNOVA was used as the number of groups were two.In One-way variance analysis, Levene test statistics was used to determine the homogeneity between groups. In case, the variance between groups was homogenous, multiple group comparison test LSD (Least Significant Difference) was used to determine the source of difference, while Dunnett C test was used for non-homogenous variance obtained between groups.The connection with the target of each gain related to the character education was checked by path analysis technique. Quantitative regression and statistical significance of gain-target correlation was analyzed by t-test. For the hierarchical ranking of targets having effects on character structure, hierarchical factor analysis was applied. According to results, female students? character gains were higher than male students. While education level of parents have positive effects, going to pre-school has no positive effects on character gain was determined.Key words: Social Science Programme, Character, Character Education, Typical Performance
Collections