İlkokul müdür ve müdür yardımcılarının öğrencilerin akademik başarısını etkileyen faktörlere ilişkin görüşleri ile akademik başarısına katkıları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, ilkokul müdür ve müdür yardımcılarının öğrencilerin akademik başarısını etkileyen faktörlere ilişkin görüşleri ile akademik başarısına katkılarını belirlemektir. Araştırma 2012 ? 2013 eğitim öğretim yılında Burdur İl merkezi ve merkeze bağlı köylerde bulunan 23 ilkokulun tamamında çalışan okul yöneticileri ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma gurubunu yirmi üç müdür ve yirmi üç müdür yardımcısı olmak üzere toplam kırk altı ilkokul yöneticisi oluşturmaktadır. Araştırma verileri, ilgili alan yazın taraması sonucunda araştırmacı tarafından geliştirilen, dört açık uçlu sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu ile yüz yüze görüşme metodu kullanılarak toplanmıştır. Veriler içerik analizi türlerinden frekans ve anlamsal analiz türleri kullanılarak analiz edilmiştir. Analiz sürecinde verilen cevaplar; öğrencileri başarıya taşıyan faktörlerin neler olduğu; öğrencilerin başarısını engelleyen faktörlerin neler olduğu; öğrencilerin başarısını arttırmak için neler yapıldığı ve nelerin planlandığı olmak üzere dört kategoride incelenmiştir. Araştırma sonucunda, öğrencileri başarıya taşıyan en önemli faktörün ailenin nitelikleri (% 96); ikinci faktörün başarı güdülemesi (% 91) ve üçüncü faktörün okul yöneticileri ve öğretmenlerin yeterlilikleri (% 89) olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğrencilerin başarısını en çok engelleyen faktörün ailenin nitelikleri (% 98); ikinci faktörün sosyo-ekonomik özellikler (% 83) ve üçüncü faktörün televizyon seyretme alışkanlıkları (% 78) olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğrenci başarısını arttırmak için: en çok başarı güdülemesi, ikinci olarak okul ve aile, üçüncü olarak okul ve eğitim koşulları alanlarında iyileştirme çalışması yapıldığı sonucuna ulaşılmıştır. İlerleyen yıllarda öğrenci başarısını arttırmak için; en çok okul ve eğitim koşulları, ikinci olarak başarı güdülemesi ve üçüncü olarak okul ve aile alanlarında çalışmalar planlandığı sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara dayanarak, öğrenci başarısını arttırmak için aile niteliklerini ve bilincini arttırıcı, okul-aile işbirliğini geliştirici ve öğrencileri başarıya güdüleyici çalışmalar yapılması önerilmektir. Anahtar Kelimeler: Başarı, ilkokul, öğrenci, müdür, müdür yardımcısı. The aim of this research is to determine the views of primary school principals and vice principals about the factors that affect students' academic success and to determine their contribution to academic success. The research was carried out in the 2012 ? 2013 academic year with all the primary school administrators in the twenty three primary schools located in Burdur city centre and in the villages connected to the centre. The study group of the research is composed of twenty three principals and twenty three vice principals, making a total of forty six primary school administrators. The data were obtained by means of a semi-structured interview form, composed of four open ended questions, developed by the researcher under the light of the related literature and face-to-face interview method was used. The data were analyzed by using frequency analysis and semantic analysis, forms of content analysis. The responses were explored in the following four categories during the analysis process: the factors that carry the students to success; the factors that hinder students' success; what is being done to increase students' success and what is being planned to increase students' success in the future. At the end of the research, it was found that family characteristics (96 %) is the most important factor to carry the students to success; the second factor is motivation to success (91 %) and the third factor is the qualifications of school administrators and teachers (89 %). It was also found that family characteristics (98 %) is the most important factor to hinder students' success; the second factor to hinder student success is social-economic characteristics (83 %) and the third is TV watching habits (78 %). In order to increase students' success, it was found that improvement attempts have been made firstly about motivation to success; secondly about school and family and thirdly about school and education conditions. Finally, it was found that as part of future plans to increase students' success, improvement attempts are being planned firstly about school and education conditions; secondly about motivation to success and thirdly about school and family. To conclude, depending on the research findings, in order to increase students' success it issuggested that attempts should be made to improve; family characteristics and consciousness; school-family collaboration and motivation to success. Key words: Success, primary school, student, principal, vice principal.
Collections