Sınıf öğretmenlerinin örgütsel sosyalleşmelerinde informal grupların etkileri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma informal grupların, sınıf öğretmenlerinin örgütsel sosyalleşme sürecine olan etkisini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Bu çalışmanın amacına ulaşılmasında, nitel araştırma desenlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2012-2013 eğitim öğretim yılında Aksaray ili merkez ilkokulları içerisinden kolay ulaşılabilir durum örneklemesi yöntemi ile ulaşılan 5 ilkokulda görev yapan 61 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu ve ses kayıt cihazı kullanılarak toplanmıştır. Araştırma sürecinde görüşme sorularıyla elde edilen nitel verilerin analizinde betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Betimsel analiz yöntemiyle özetlenen ve yorumlanan veriler arasından anlamlı veri birimleri saptanmıştır. Birbirine benzer olan veri birimleri içerik analiziyle belirli kavramlar ve temalar çerçevesinde bir araya getirilmiştir. Bir araya getirilen temalardan tablolar oluşturulmuş ve her bir tablo ilgili araştırma sorusunun altında organize edilmiştir. Tablolarda temalarla ilgili istatistiksel yöntemlerden frekans (f), yüzde (%) kullanılmıştır. Araştırmada yer alan katılımcıların görüşlerini yansıtmak amacıyla doğrudan alıntılara yer verilmiştir.Elde edilen bulgulara göre, öğretmenlerin okuldaki ilk günlerinden itibaren dahil oldukları informal gruplardaki meslektaşlarından yardım aldığı belirlenmiştir. Göreve başladığı ilk günlerde gerçeklik şoku yaşayan öğretmenlerin yaşadıkları bu şoku atlatıp, mesleğe sıkı sıkıya bağlanmalarında dahil oldukları arkadaş gruplarının etkisinin olduğu ortaya çıkmıştır. Örgütsel sosyalleşme sürecinde öğretmenlerin dahil oldukları informal gruplar öğretmenlerin sevgi, ilişki kurabilme, manevi destek olma gibi sosyal ihtiyaçlarını karşıladığı gibi eğitim ve öğrenme aracı rolünü üstlenerek de öğretmenlerin mesleki ihtiyaçlarını da karşılamaktadır. The aim of this study is to determine the influence of informal groups on organizational socialization process of primary school teachers. For the effectiveness of this study, the design of case study method which is one of the qualitative research methods is used. Study group in this research is consists of 61 primary school teachers who are working at 5 primary schools determined through easy reachable sampling in the centre of Aksaray, in 2012-2013 academic year. The data were collected through semi-structured interview form and the interviews were recorded with a voice recorder. Descriptive analysis method was used for the analysis of qualitative data obtained through interviews. Meaningful data units were determined among the data summarized by descriptive analysis method and interpreted. Data units similar to each other were collated under certain concepts and themes with content analysis. Tables were created with themes and each table was organized under the relevant research questions. In the tables, related to the theme, frequency (f) and percentage (%), statistical technics have been used. In order to reflect the views of the participants in the survey, direct quotations have been given.According to the results obtained, from the first day at school, teachers have got help from colleagues in informal groups. It has emerged that informal groups have an effect on overcoming reality shock that teachers feel in the early days at work and on adopting themselves to their careers. In the organizational socialization process, informal groups meet social needs of teachers like love, relationship, moral support as well as meet the professional needs of teachers by taking the role of education and learning.
Collections