6. sınıf dünya ve evren konu alanına uyarlanmış bilimin doğası kazanımlarının akıllı tahta etkinlikleri ile öğretimi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı; 6. Sınıf Dünya ve Evren konu alanına uyarlanmış bilimin doğası kazanımlarının akıllı tahta etkinlikleri ile öğretim sürecinde, öğrencilerin bilimin doğası anlayışı ve Fen Bilimleri dersinde akıllı tahta kullanımına yönelik görüşlerinin durumunu belirlemektir. Bu araştırmada akıllı tahtaya uyarlanmış bilimin doğası öğretiminde kullanılan doğrudan yansıtıcı yaklaşım temelli bilim etkinlikleri, araştırmacı tarafından literatür taraması sonucu geliştirilen bilimin doğası kazanımları ile Dünya ve Evren konu alanı bütünleştirilerek tasarlanmıştır. Uygulama Isparta ilindeki özel bir kolejde öğrenim gören 16 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Tasarlanan etkinlikler 6. Sınıf öğrencilerine haftada dört saat olmak üzere Dünya ve Evren konu alanına ait Dünyamız, Ay ve Yaşam Kaynağımız Güneş ünitesi süresince toplam dört haftada uygulanmıştır. Akıllı tahtaya uyarlanmış bilimin doğası sınıf içi etkinlikleri araştırmacı tarafından yürütülmüştür. Araştırma nitel araştırma yönteminden betimsel bir durum saptaması özelliği göstermektedir. Verilerin toplanmasında, görüşme, gözlem ve doküman incelemesi yöntemi kullanılarak üçleme yapılmıştır. Görüşme verileri Bilimin Doğası Görüş (BDG) Formu ve Akıllı Tahtaya Uyarlanmış Bilimin Doğası Görüş Formu ile; Gözlem dokümanları sınıf içi öğretimin video kayıtları ile; Diğer dokümanlar ise akıllı tahta üzerindeki etkinlik kayıtları ve öğretime uyarlanmış çalışma kağıtları ile toplanmıştır. Her bir öğrencinin bilimin doğası ile ilgili anlayışları belirlenmiştir. Akıllı tahtaya uyarlanmış bilimin doğası öğretiminde kullanılan doğrudan yansıtıcı yaklaşım temelli bilim etkinliklerinin öğrencilerin bilimin doğası anlayışları, Dünya ve Evren konu alanı öğrenme düzeyleri ve akıllı tahta ile işlenen Fen Bilimleri derslerine ait görüşlerini incelemek için Hyper Research 3.7.3 programı ile analizler yapılmıştır. Bu çalışmada öğrencilerin yeterli düzeyde çağdaş bilimin doğası anlayışını kazandıkları ve 6. Sınıf Dünya ve Evren konu alanında yeterli bilgi düzeyine ulaştıkları sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca öğrencilerin Fen Bilimleri dersinde akıllı tahta kullanımı ile ilgili olumlu görüşlere sahip oldukları tespit edilmiştir. Bu sonuçlar doğrultusunda akıllı tahta destekli doğrudan yansıtıcı bilimin doğası öğretiminin, çağdaş bilimin doğası anlayışı kazandırmada öğrenci ilgisini arttırmada ve fen konu alanı öğretiminde etkili olduğu düşünülmektedir. In this study, acquisition of nature of science which has been adapted to 6th Grade Earth and Universe has been taught with smart board. The views of students about the understanding of nature of science and and using smart board in the subject of Science have been identified.In this study, direct reflective approach activities in the teaching of nature of science adapted to smart board have been designed. Activities have been developed by the researcher. Activities have been designed with the acquisition of nature of science by combining with the subject field of Earth and Universe.The study has been carried out in the province of Isparta with 16 sudents who attend a private school. The activities designed were practiced to the 6th grade students four hours a week for four weeks during the unit of Our Earth, Moon and Our Life Source Sun. The activities adapted to smart board were carried out by the researcher.The study shows the feature of descriptive situation determination from qualitative research method. In the collecting of data, a triplet was done by using the method of interview, observation and document investigation. The data was collected by; Interview data The Nature of Science View Form (BDG) and The Nature of Science View Form adapted to smart board; video records of observation documents inside class. The other documents were collected by activity records on the smart board and study papers adapted to education. The understanding of each student about the nature of science has been determined. In order to examine teaching the acquisition of the nature of science which has been adapted to the fields of 6th grade earth and universe with the activities of smart board, students' understanding of nature of science, the level of learning about the subject Earth and Universe and views belonging to the subjects of Sciences with smart board, the analyis has been done with Hyper Research 3.7.3. It has been found by this research that students has adequately acquired the understanding of nature of science and reached adequate knowledge level regarding 6th Grade Earth and Universe. It has also been identified that students has positive views about smart board in the subject of Science. In accordance with these results, it has been thought that smart board has positive effect on increasing the interest of students in acquiring the modern nature of science and teaching sciences.
Collections