Üstün yetenekli 7 ve 8. sınıf öğrencilerin akademik başarılarına etki eden faktörler
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Tüm öğrenciler için eğitimin nihai hedeflerinden biri, belki de en önemlisi, akademik başarıdır. Yaşıtlarına göre yüksek düzeyde performans gösteren üstün yetenekli öğrencilerin bu hedefe daha kısa sürede ulaşmaları beklenir. Üstün yetenekli öğrenci zekâ, yaratıcılık, sanat, liderlik kapasitesi veya özel akademik alanlarda yaşıtlarına göre yüksek düzeyde performans gösterdiği uzmanlar tarafından belirlenen öğrenci olarak tanımlanmaktadır. Kimi üstün yetenekli öğrenci akademik alanda istenen başarıyı elde ederken; kimisi çıtanın altında kalmaktadır. Bu durum akademik başarının sadece zekâ ile açıklanamayacağını, daha birçok etkenin var olduğunu göstermektedir. Nitekim şu ana kadar bu alanda yapılmış birçok çalışma bireyin psikolojisinin, fizyolojisinin ve sosyal koşullarının akademik başarının şekillenmesinde etkili olduğunu ortaya koymaktadır.Alanda yapılan çalışmalar incelendiğinde, motivasyon, tutum, ilgi, bedensel gelişim, sosyal olgunluk düzeyi, anne-babanın tutum ve davranışları, eğitim ve disiplin anlayışı, arkadaşlık ilişkileri gibi farklı kategorilerde sınıflandırılabilecek pek çok faktörün öğrencilerin akademik başarılarının şekillenmesinde etkili olduğu görülmektedir. Ancak, şu ana kadar üstün yetenekli öğrencilerin akademik başarılarına etki eden faktörleri araştıran bir çalışmaya rastlanamamıştır. Söz konusu çalışma ile alandaki bu boşluk giderilmeye çalışılmıştır. Ayrıca şu ana kadar yapılmış çalışmalardan farklı olarak, ilk defa bu çalışma ile üstün yetenekli öğrencilerin Bilim ve Sanat Merkezleri (BİLSEM) ne girebilmesi için baraj olarak kullanılan zekâ puanı (IQ) nın da başarıdaki etkisi araştırılmıştır.Bu çalışmanın amacı üstün yetenekli öğrencilere ait cinsiyet ve zekâ faktörü ile birlikte sosyal durum ve koşulları meydana getiren diğer değişkenlerin akademik başarıları üzerindeki etkisini araştırmaktır. Araştırmadaki diğer değişken başlıkları ise ailesel faktörlerden kardeş sayısı, ebeveyn durumu, gelir; okul başarısı faktöründen matematik dersi not ortalaması, fen dersi not ortalaması ve genel not ortalaması; bilim ve sanat merkezinden merkezdeki eğitim süresi, eğitim programları ve aldığı dersler; bireysel faktörlerden günlük matematik ve fen çalışma süreleri ve günlük ders çalışma süresi (tüm dersler), sosyo-kültürel aktivitelere katılma, kitap okuma, yarışmalara katılım, internette araştırma için harcanan süre, oyun oynama, destek eğitiminden ise etüt-dershane süresi, sanat ve spor eğitimi alma kastedilmektedir.Araştırmanın hedef evrenini, 2013-2014 eğitim yılı itibariyle Türkiye'deki BİLSEM'lere resmi olarak kayıtlı olan 7 ve 8. sınıf seviyelerindeki 3903 öğrenci oluşturmaktadır. Ulaşılabilir evren ise 72 BİLSEM'e aktif olarak devam eden 1780 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise, 279 7. ve 8. sınıf öğrencisi oluşturmuştur. Çalışmada ilişkisel tarama yöntemi kullanılmıştır. Bu teknik ile bir grubun belirgin özelliklerinin tespit edilmesi amaçlanır. Öğrencilere ait verileri toplamak için demografik özellikler formu ile birlikte bilgi anketi, akademik başarılarını ölçmek için matematik ve fizik sorularından oluşan bir Akademik Başarı Testi geliştirilmiştir. Bu amaçla Milli Eğitim Bakanlığı, Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğüne araştırma başvurusu yapılmış gerekli izinler alınmıştır. Hazırlanan taslak akademik Başarı Testi, 9 ilden 134 öğrenciye uygulanarak pilot çalışma gerçekleştirilmiş ve ölçüm aracına ait geçerlilik güvenirlik analizleri yapılmıştır. Pilot uygulama sonucuna göre başarı testi yeniden güncellenerek en son hali verilmiştir. Asıl uygulamada ise Akademik Başarı testi, Bilgi Anketi ve Demografik Özellikler Formu 26 ilden 279 öğrenciye uygulanarak araştırma verileri toplanmıştır. Elde edilen veriler Excel ve SPSS yazılım programlarına girilerek, üstün yetenekli öğrencilerin akademik başarılarına etki eden faktörler Çok Değişkenli Regresyon Analizi kullanılarak belirlenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre akademik başarıyı açıklayan en uygun model cinsiyet, kardeş sayısı, ebeveyn durumu, performans IQ, Toplam IQ, günlük ders çalışma süresi, kültürel aktivitelere katılım, oyun oynama, yarışmalara katılım, okunan kitap sayısı, internette araştırma için geçirilen süre, fen not ortalaması, genel not ortalaması, BİLSEM'e devam süresi, BİLSEM eğitim programı, BİLSEM'de alınan dersler (yetenek alanı), etüt-dershane ve spor eğitimi olmak üzere 18 bağımsız değişkeni barındırmaktadır. Model akademik başarının %36,5'ini açıklamaktadır. Bu araştırmanın sonucunda 7. ve 8. sınıf seviyesindeki üstün yetenekli öğrencilerin akademik başarılarına etki eden faktörler belirlenmiştir. Elde edilen sonuçların üstün yetenekli çocuklara ait eğitim programlarının şekillenmesine önemli katkılar sağlayacağı ümit edilmektedir. One of the ultimate goals of education, may be the most important one, is academics achievement for all students. It is expected that the gifted students would reach this goal in a shorter time than their peers. Gifted student is defined by experts as the one who shows high levels of intelligence, creativity, art, leadership capacity, or higher performance in specific academics field with respect to their friends. Some of the gifted students can easily reach this goal but some cannot. This situation indicates that the academic achievement cannot be explained with only the intelligence, but there also exist other factors. Indeed, many studies denoted that students' individual psychology, physiology and social conditions affect their academic achievements.When the previous related studies were investigated, it is seen that motivation, attitude, interest, physical development, social maturity level, parents' attitudes and behaviors, education and discipline level were effective in forming the students' achievement. The extensive literature review denoted that there was no study investigating the factors affecting gifted students' achievements. This study will fill this gap in the literature. Also, the current study will investigate the effect of intelligence scores (IQ), which are used as the barrier for entering Science and Art Center (BILSEM), on gifted students' achievement as a first time different from the previous studies. The main purpose of this study is to investigate the effect of IQ, gender and other social and environmental factors on gifted students' academic achievement. The other factors consists of family factor (number of siblings, parental status, parental education and income levels), School factor (Mathematics course grade point average, Physics course grade point average, General grade point average), Science and Arts Centre factor (Training period in the center, enrolled training programs, skills area), individual factors (daily mathematics and science study period and daily total study period for all lessons, participation in socio-cultural activities, reading books, participation in competition, time for research over internet, playing game) and supports for education (attending any in special supporting course, receiving arts and sports training). As in 2013-2014 education term there were 72 BILSEM and 3903 gifted students registered officially at the 7th and 8th grades. These students formed the target population. Among them approximately 1780 students were attending BİLSEM actively. These students constituted the accessible population of the study. 279 gifted students attending 7th and 8th grades, who were selected as a convenience sampling method, formed the sample of study. They were selected as a sample of convenience. Correlational survey method was used as a research methodology. This technique aims to determine the specific characteristics of a group. The Demographic Properties Scale, Information Scale, Academic Achievement Tests was used as the measuring tools. For this aim, the necessary permissions were obtained from the General Directorate of Special Education Guidance and Counseling Service in Ministry of Education. The draft measuring tools were administered to 134 students from nine cities to conduct a pilot study for reliability and validity analysis. Based on the pilot study, the measuring tools were revised and took their final forms. In the main study, Demographic Properties Scale, Information Scale and Academic Achievement Test were administered to 279 students from 26 cities. The obtained data was inserted into the Excel and SPSS statistical package programs and then the factors affecting gifted students' academic achievement were determined via Multiple Regression Analysis. According to the results of the current study, the most suitable model is obtained with18 factors including gender, number of sibling, parental status, performance IQ, total IQ, daily study period, participation in socio-cultural activities, playing game, participating in competition, number of books read, time spent for searching on internet, science course grade point average, general grade point average, time for attending BILSEM, education program of BILSEM, lessons taken from BILSEM (talent area), supporting course and sport. The model explains the 36.5% of the academic achievement. This research determined the factors affecting achievements of 7th and 8th grade gifted students. It is hoped that the results obtained from the current study will make significant contributions to the education of gifted students.
Collections