Maarif müfettişlerinin sınıflarda uyguladığı rehberlik ve denetim uygulamalarının kaldırılmasına ilişkin öğretmen okul müdürü ve maarif müfettişlerinin görüşleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Araştırmada, maarif müfettişlerinin sınıflarda uyguladığı rehberlik ve denetim uygulamalarının kaldırılmasına ilişkin öğretmen, okul müdürü ve maarif müfettişlerinin görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Nitel bir çalışma olan araştırmada, olgubilim deseni kullanılmıştır. Araştırmanın ilk çalışma grubunu, basit seçkisiz örnekleme yöntemiyle her okuldan 2 olmak üzere 26 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. İkinci ve üçüncü çalışma grubunda ise, Burdur il merkezindeki 13 ilkokul müdürü ve 13 maarif müfettişi bulunmaktadır. Veriler, yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmış ve içerik analiz yöntemiyle çözümlenmiştir. Araştırmada, maarif müfettişlerinin sınıflarda uyguladığı rehberlik ve denetim uygulamalarının okul müdürlerine devredilmesinin nedenini müfettişler, meslek örgütlerinin baskısına bağlarken, öğretmen ve okul müdürleri denetimin bir ders saati gibi sınırlı zaman diliminde etkili olarak yapılamayacağına dayandırmaktadır. Katılımcıların tümü aynı görüşte olmasa da, bu değişikliğin müdürler ve öğretmenler tarafından olumlu, müfettişler tarafından olumsuz karşılandığı söylenebilir. Uygulamanın beklenilen olumlu yansımaları boyutunda, öğretmenlerde, müdürün öğretmen ve öğrencileri daha iyi tanımasına imkân tanıdığı teması öne çıkmıştır. Okul müdürlerine göre uygulama, kendilerine okulun sorunlarına vakıf olma ve hemen müdahale etme ve öğretmenleri yakından tanımaya imkân sağlamıştır. Müfettişler de benzer şekilde, uygulamanın müdürlere öğretmenleri daha iyi tanıma ve müdür-öğretmen etkileşimini artırma açısında yararlı olacağını düşünmektedirler. Uygulamanın beklenen olumsuz sonuçları açısından öğretmen, müdür ve müfettişlerinin fikir birliği içinde olduğu görülmüştür. Bu bağlamda tüm katılımcılarda, denetimin objektif olmayabileceği ve denetimin niteliğinin düşebileceği öne çıkmıştır. Bunun yanı sıra, denetimin daha nitelikli olabilmesi için bazı katılımcılar ders denetiminin sonucuna bağlı olarak öğretmene olumlu-olumsuz dönütlerin verilebilmesine izin veren bir yapının oluşmasının gerektiğini belirtmiştir. Bazıları ise sistemin geliştirilmesini ve mesleki rehberliğin öne çıkarılmasını önermiştir. In there search, the aim is to determine teachers, school principals and education inspectors'opinions on remove of guidance and auditing applications by education inspectors in classrooms. In the research as a qualitative study, phenomenological pattern is used. The first study group in the research consists of 26 classroom teachers including 2 from each school with the simple random sampling method. In the second and third study group, there are 13 primary school principals and 13 education inspectors from Burdur city center. Data was collected with semi-structured interview form and analysed with content analysis method. In the research, the reason for transferring guidance and auditing applications applied by education inspectors in classrooms was attributed to the oppression by professional organizations among inspectors, and to failure in applying auditing in a few hours among teachers and school principals. Although all of the participants do not agree with the same opinion, it can be said that this change was found positive by principals and teachers and found negative by inspectors. In the dimension of expected positive reflections of application, the theme of opportunity provided to principals in knowing teachers and students better was prominent among teachers. According to school principals, this application allowed them to have a grasp of school issues and to intervene immediately and to know teachers closer. Inspectors similarly consider that this application will be helpful in terms of increasing principal-teacher interaction and allow principals to know teachers better. In terms of the expected negative consequences of this application, it has been seen that teachers, principals and inspectors are in consensus. In this context, it has been observed that theme ssuch as non-objective inspection and possible auditing problems are prominent among all participants. In addition, some participants have indicated that it is necessary to establish a structure that allows providing positive-negative feedbacks to teachers as a result of course inspectionsfor a more qualitative inspection. Some of participants have suggested that the system should be improved and professional guidance should be emphasized.
Collections