Profesyonel psikolojik yardım arama psikoeğitim programının profesyonel psikolojik yardım arama tutumuna etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı profesyonel psikolojik yardım arama tutumuna ilişkin geliştirilen psikoeğitim programının profesyonel psikolojik yardım arama tutumlarına etkisi incelenmesidir. Hazırlanan psiko-eğitim programında üniversite öğrencilerinin profesyonel psikolojik yardım arama konusundaki farkındalıklarını artırmak ve profesyonel psikolojik yardım aramaya ilişkin olumlu bakış açısı geliştirmelerini sağlamak amaçlanmıştır. Bu amaçla geliştirilen profesyonel psikolojik yardım arama psiko-eğitim programının etkililiği incelenmiştir.Araştırmada deney ve kontrol gruplarını oluşturmak için veri toplama aracı olarak Türküm, (1997) tarafından geliştirilen `Psikolojik Yardım Almaya İlişkin Tutum Ölçeği` (PYTÖ) kullanılmıştır. Bu araştırmanın bağımsız değişkeni profesyonel psikolojik yardım arama psiko-eğitim programıdır. Bağımlı değişkeni ise psikolojik yardım arama tutumlarıdır.Araştırmada ön-test, son-test, kontrol-izleme gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcıları Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi'ne devam eden öğrencilere uygulanan Psikolojik Yardım Almaya İlişkin Tutum Ölçeğinden ortalamanın bir standart puan altında puan alan bireylerden seçilmiştir. Bu bireyler seçkisiz olarak 12 kişilik kontrol ve 12 kişilik deney grubuna dahil edilmiştir. Belirlenen deney grubu ile 10 haftalık profesyonel psikolojik yardım arama psiko-eğitim programı uygulanmıştır. Kontrol grubu ile herhangi bir çalışma yapılmamıştır. Verilerin analizinde `Wilcoxon Eşleştirilmiş Çiftler İşaretlenmiş Sıra Sayıları Testi` ve `Mann Whitney-U Testi` kullanılmıştır. Araştırma sonunda katılımcılara uygulanmış olan psiko-eğitim programının yardım arama davranışına olumlu yönde etkisi olduğu saptanmıştır. Elde edilen bulgular doğrultusunda öneriler geliştirilmiştirAnahtar kelimeler: Psiko-eğitim programı, Profesyonel yardım arama,Psikolojik yardım arama, Yardım arama. The aim of the research is to investigate professional psychological help-seeking attitudes effect of psychoeducation program prepared in term of attitudes toward professional psychological help-seeking on university students. To this end, validity of psychoeducation program that is prepared to assist raising awareness about professional help-seeking and, developing positive viewing about these concepts is studied.In the research, 'Attitudes towards seeking psychological help scale' developed by Türküm (1997) was used towards students selection to establish experiment and control groups. The independent variable of this research is the psycho-educational program of seeking Professional psychological help. Dependent variable is psychological help seeking attitudes. In the research, an experimental pattern with pre-test, post-test and follow up control group was used. Study group consisted of students taking score below a standard deviation of average from Mehmet Akif Ersoy University Education Faculty. Students are selected randomly and control group of 12 students, experiment group of 12 students. After selected groups, psycho-education program was applied to experiment group once a week for a period of 10 weeks. No studies were conducted with the control group.In data analysis, Wilcoxon Singned Ranks Test and Mann-Whitney Test were used. As a result of the study, it was found that applied psycho-education program had positive effect on levels of psychological help-seeking. Proposals were developed in line with the findings obtained.Keywords: Professional help-seeking, Psycho-education program,Psychological help-seeking, Help-seeking
Collections