Trade restrictions in motor vehicle industry in Turkey: European Union demands to eliminate trade restrictions on used motor vehicles
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Avrupa'nın en geniş ve hızlı yükselen ekonomisini oluşturan Türkiye'de motorlutaşıtların kullanımı ve üretimi büyük bir artış göstermektedir. Ekonomide birçok diğersektörün de tetikleyicisi olan otomotiv sektörü Türkiye'nin ihracatında tekstil ve hazırgiyimden sonra ikinci sırada gelmektedir ve küresel pazarlarda da yüksek rekabet gücünesahiptir. Türkiye'nin otomotiv ürünlerinin ihracatında ve ithalatında en büyük payla öndegelen Avrupa Birliği (AB), özellikle 1996'da başlamış olan Türkiye-Avrupa TopluluğuGümrük Birliği Kararı kapsamında rolünü ve etkinliğini daha da perçinlemiştir.Gümrük Birliği'ni başlatan Ortaklık Konseyi Kararı'na (sayı 1/95) göre iki tarafarasında sınai ürünlerinin serbest dolaşımına düzenlemeler getirilirken, Topluluk ile Türkiyearasında haklı rekabete elverişli bir ticaret alanı yaratılmasına da çalışılmıştır. Otomotivsektörüne ilişkin olarak, yeni/kullanılmış ürünler arasında hiçbir ayrım getirmeyen 1/95 sayılıKarar'a karşı Türkiye tek yanlı olarak bir çekince ekleyerek her türde ikinci el motorluaraçların ithalini süresiz olarak durdurmuştur ve Türkiye'nin bu çekincesi Topluluk tarafındankabul edilmiştir.AB'nin bugün ya kapsamını daraltarak ya da bir süre ile kısıtlayarak değiştirmek üzeregirişimlerde bulunduğu Türkiye'nin çekincesinin gerekleri, bu çalışmada çeşitli yönlerden elealınmaktadır. Türkiye'de özellikle otomotiv sanayi üreticileri tarafından adı geçen çekinceninTürkiye AB üyesi olana kadar kaldırılmaması yönünde bir direniş vardır. Çekinceninsürdürülmesine temel oluşturacak ekonomik ve hukuki gerekler mevcut olup ayrıca geçmişteAB üyesi olan ülkelerden birçoğunun benzer ticari kısıtlamaları üyelik öncesi süreçte veüyelik sonrasında bile sürdürdükleri görülmektedir.Ekonomik yönden ve rekabet edebilirlik bakış açısıyla bakıldığında ve üretimkapasitesi, ihracat ve ithalat sayıları, tüketici fiyatları ve yasaları gibi belli başlı konulardetaylandırıldığında, ikinci el motorlu araçlara uygulanan ticari kısıtlamanın belli bir süreceyayılarak kaldırılmasının daha doğru bir yaklaşım olduğu görülmektedir. Kullanılmışotomotiv ürünlerinin ithalatı konusu, ayrıca AB üyesi ülkelerden sanayicilerin Türkiye'deyapmış oldukları büyük çaplı üretim yatırımları da göz önüne alınarak değerlendirilmelidir.Sektöre yönelik ikinci el araçlarının serbest ticaretine izin verme gibi kararlar sektördedaralma, ihracatta azalma, devletin net vergi gelirlerinde büyük düşüş ve ilaveten kalifiye işçikaybına neden olacağından etkileri iyi değerlendirilip zamana yayılmalıdır. Turkey, as the largest emerging market in Europe, is an area of highly increasingmobility and motorization. Motor vehicle industry in Turkey, which is a facilitator of othersectors in the economy as well, comes as second leading exporting sector after textiles and isquite competitive in global markets. The EU, with a major share in both exports and importsof motor vehicle products in Turkey, plays a major role under the conditions of the CustomsUnion between Turkey and the Community since 1996.The Association Agreement Decision No. 1/95, which started the Customs Union,regulates free movement of industrial goods and procurement of competitive tradeenvironment between Turkey and the EC. The said Decision made no differentiation betweentrading of new/used goods. Turkey placed a derogation against the imports of used motorvehicles of all kinds without any time limitation under the Customs Union, which was met byapproval of the EU.At present, the EU demands elimination of this derogation by either changing thescope of the declaration or its duration. In Turkey, there is a resistance to the elimination ofthe derogation mainly from motor vehicle producers in Turkey, until Turkey becomes amember of the EU. Turkey has economic and legal justifications which support the existenceof the derogation. Several member countries of the EU had made use of similar traderestrictions in the form of quotas in candidacy period and even after accession to the EU.In the economic aspect, factors such as production capacity, imports and exportsfigures, consumer prices and laws, and competitiveness of the sector are major issues thathave impact on the decision to keep the trade restrictions on used motor vehicles. Europeanmanufacturers have also undertaken huge investments in Turkey and their interests need to betaken into consideration when it comes to make a decision about the import of used motorvehicles into Turkey.Sudden permission to imports of used vehicles involves the risk of decreasing the sizeof the sector in Turkey which means, apart from loss of all the revenues coming from taxationand foreign trade of products of motor vehicle industry and investment, there will be a hugeloss in terms of qualified employment.
Collections