Non-discrimination against handicapped in the EU and Turkey with emphasis to education and training
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada, AB ülkeleri ve Türkiye'deki engelli bireylerin eğitim, istihdam veayrımcılık alanlarındaki durumlarının saptanması ve karşılaştırılmasını amaçlanmıştır.Avrupa Birliği ülkelerinde ayırımcılığın en yoğun hissedildiği sosyal politikaalanlarından istihdam ve eğitim sosyal katılımın ve refahın önemli unsurları olarakkarşımıza çıkmaktadır.Özel eğitimin önemi bunun özürlülük politikaları ve projelerinin oluşturulmasınatemel oluşturmasından kaynaklanmaktadır. Engellilerin sosyal hayata ve bilhassa işgücüne katılımları, onların eğitimlerine karşı duyarlı olan konulardır.Engellilik ve ayırımcılık kavramları ile bunların dayanağı olan sosyal politikalarüzerindeki literatür araştırmaları Avrupa Birliği, Amerika Birleşik Devletleri veTürkiye'de bu konuda yoğun çalışmaların yapıldığını göstermektedir. Avrupa Birliğiülkeleri arasında İngiltere engellilere yönelik ayırımcılık karşıtlığında yerleşik mevzuatasahip tek ülke olarak belirlenmiştir. Fransa ise sosyal göstergelere bakıldığında genişçaplı engelli ayırımcılığına yol açan kurumsallığın fazla olduğu ülke olarakgörülmektedir. Avrupa Birliği'nin sektörel parçaların bir araya toplanması ile 2010yılında Engelli Eylem Planını tamamlayarak bir Engellilik Yasası çıkarabileceğisonucuna varılmıştır. Yaşlanan nüfusu göz önüne alındığında, Avrupa Birliği engellileriiş gücüne katarak sürdürülebilir refahını geliştirmek istemektedir.AB ülkeleri yanı sıra, sosyal göstergelere bakıldığında, Türkiye'nin de istihdamve eğitim alanlarında mevzuat uygulamasından kaynaklanan ayırımcılık sorunlarıbulunduğu ortaya çıkmaktadır. Türkiye hali hazırda engellilerin eğitim ve istihdamdüzeylerini yükseltecek kapsamlı projeler üzerinde çalışmaktadır. Avrupa Birliğimüktesebatıyla ilgili konularda uyumlaştırma Türkiye'nin öncelikleri arasındadır. The study aims to determine and compare the existing situation of the people withdisabilities in the fields of education, employment and discrimination in the EuropeanUnion countries and Turkey. Since the social domains employment and education are thekey elements for social inclusion and social welfare for the sake of elimination ofdiscrimination, they are the social policy areas in which the effect of discriminativeattitude is felt heavily in the EU countries. So, they become primary research areas.The importance of education of the disabled or ?special education? is that it actsas a foundation stone in the development of disability policies and projects. Participationof people with disabilities into social life and especially to labour force is sensitive totheir education.The researches on disability and discrimination and related social policies in thesefields indicate that there are promising studies realised in the EU, USA and Turkey. TheUK appears to be the only European country that has a well organised legislation ondisability anti-discrimination. On the other hand, when the social indicators areconsidered, France has been found as the country with weighted institutionalism whichleads to disability discrimination to a certain extent. It could be concluded that the EUseems to declare a Disability Law by 2010 bringing its sectoral parts into an inclusivewhole following its Disability Action Plan. The EU also needs to improve its sustainableprosperity by including the people with disabilities in its labour force when the agingpopulation of the EU is considered.Besides the EU countries, it is pointed out by social indicators that there arediscrimination problems in employment and education fields stemming from theimplementation of the legislation in Turkey as well. Turkey is currently working oncomprehensive projects to increase the education and employment level of the peoplewith disabilities. Harmonisation with the EU acquis in the related fields is among thepriorities of Turkey.
Collections