Özgül öğrenme bozukluğunda bilişsel işlevlerin değerlendirilmesi: Tanı almış ve almamış çocukların karşılaştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Özel Öğrenme Bozukluğu tanılı çocukların dikkat, bellek ve yürütücü işlevlerini değerlendirme konusunda alan yazında çok fazla çalışmaya rastlanmamıştır. Bu çalışma ile Özel Öğrenme Bozukluğu tanılı çocuklar ile, sağlıklı çocuklardan oluşan Karşılaştırma grubu arasında dikkat, bellek ve yürütücü işlevler açısından karşılaştırma yapılmış ve literatüre bu alanda katkıda bulunmak amaçlanmıştır.Araştırmaya kırk beş (45) ÖÖB tanılı, otuz üç (33) sağlıklı gelişim gösteren çocuk alınmıştır. ÖÖB tanılı çocuklara Bursa İl Milli Eğitim Müdürlüğü Etik Kurul izni ile ulaşılmıştır.Çalışmaya katılan çocukların ailelerinden Katılımcı Bilgi Formu ve MOYA Anne-Baba Formu, öğretmenlerinden ise MOYA Öğretmen formunu doldurmaları istenmiştir. Tanı grubu ve karşılaştırma grubunda yer alan çocuklara ise MOYA Çocuk Formu, ÖB Bataryası, Californiya Sözel Öğrenme Testi – Çocuk Versiyonu (CSÖT- Ç), Stroop Testi TBAG Formu ve Wisconsin Testi (WCST) uygulanmıştır.Uygulama sonuçları değerlendirilmiş, iki grup arasında uygulanan testlerin çoğu alt puanında anlamlı düzeyde farklılık olduğu saptanmıştır. Stroop Testinin özellikle okuma hızını değerlendiren alt testinde iki grup arasında belirgin bir farklılaşma olduğu görülmüş, dikkat değerlendirmesi açısından anlamlı düzeyde farklılaşmaya rastlanmamıştır. Californiya Sözel Öğrenme Testi kısa süreli bellek değerlendirmesine ilişkin alt puanlarda iki grup arasında farklılaşma tespit edilmiş, ÖB tanılı gruptaki çocukların kısa süreli bellek işlevlerinde daha düşük puan aldıkları saptanmıştır. Yürütücü işlevleri değerlendirmek amacıyla çalışmada kullanılan Wisconsin testi altpuanları karşılaştırıldığında, karşılaştırma grubunda yer alan çocukların daha iyi performans gösterdikleri görülmüştür. There are few study about attention, memory and executive functions on children with learning disorder in literature. The aim of this study is to make comparison about attention, memory process and executive functions between group with LD and comparison group and making contribution to literature.The sample of the study consists of forty five (45) LD children and thirty three (33) healthy children. To reach children with LD, ethical committee permission was obtained from Bursa Provincial Directorate for National Education.In the study, MOYA Parents Version and Participant Information Form used for parents of all children and Moya Teacher Version used for all children's teacher. Moya Children Version, Learning Disorder Battery, California Verbal Learning Test- Children Version, Stroop Test TBAG Form and Wisconsin Test used for all groups in the study.The results of the analysis assessed and determined significant differences between subscores of the tests. In Stroop test, there is proof of significant difference between groups on subtests which assesses reading speed, but for subtest which assesses attention there is no difference between two groups. In California Verbal Learning Test's subscores which especially assesses short term memory, the children with LD had lower scores from comparison group. In Wisconsin test which assessed executive function of children in this study, the scores shown that the comparison group had better performance than children with LD.
Collections