Farklı aile tutumlarının okul öncesi dönem 5 yaş çocuklarının bilişsel performans düzeylerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, aile faktörünün çocukların bilişsel işlevlerdeki performansdüzeylerine etkisinin araştırılmasıdır. Bilişsel performansın erken yaşlarda değerlendirilmesiamacıyla anne-baba tutumlarının ve aile içi etkileşimin bilişsel gelişimi etkileyen faktörlerdenbiri olarak ele alınması ve bu doğrultuda çocukların bilişsel işlevlerdeki performanslarınındeğerlendirilmesi gerektiği düşünülmektedir. Bu durum çocuğa yönelik belirlenecek eğitimselyaklaşımı ve hem çocuğa hem de aileye sağlanacak psiko-pedagojik desteği içeren rehberlikaçısından önemlidir.Araştırmada Jack A. Nagliere ve J.P. Das tarafından geliştirilen ve İstanbulÜniversitesi Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Bölümü Öğretim GörevlisiDr. Tamer Ergin (2003) tarafından standardize edilen Bilişsel Değerlendirme Sistemi(Cognitive Assessment System-CAS) kullanılmıştır. Araştırma, çocukların bilişselperformans düzeylerini değerlendirmek amacıyla kullanılan ölçeğin (CAS) kapsadığı altölçeklerle sınırlıdır. Ölçekler, içerdiği alt testler ve toplam ölçek puanlarıylaanlamlandırılmıştır.Araştırmada 5 yaş çocuklarıyla çalışılmış; toplam 50 çocuk ve ailesine ulaşılmıştır.Araştırma sonucunda ailelerin çocuk yetiştirme tutumları ve aile içi etkileşiminçocukların bilişsel işlevlerdeki performansları üzerinde anlamlı farklılıklar yaratabildiğibelirlenmiştir.Buna göre araştırmanın temel sorusu olan ?Ailelerin çocuk yetiştirme tutumları ve aileüyeleri arasındaki etkileşim çocukların bilişsel işlevlerdeki performansları üzerinde etkilidir?sorusuna yönelik, bu araştırma sonucuna göre anlamlı sonuçlara ulaşılmıştır. The purpose of this study is a research about the influence of family factor on theperformance levels of cognitive process of children. Aiming at assessing the cognitiveperformance at early childhood it is thought that it is necessary to discuss parental behaviorand family interactions which is considered as one of the factors that affects cognitivedevelopment and to assess the performance of children?s cognitive process in this direction.This situation is important on the aspect of determining the educational approach toward thechild and of providing the guidance and psycho -pedagogical support to the child and thefamily both.In the study Cognitive Assessment System (CAS) is used which is developed by JackA. Nagliere and J.P. Das and standardized by Dr. Tamer Ergin (2003) İstanbul University,Hasan Ali Yücel Faculty of Education Educational Sciences Department instructor. The studyis limited to subscales of CAS which is used for assessing the cognitive performance levels ofchildren. The scales are constructed by their subtests and their overall scale points.In the study it has been worked with children of age 5 and has been reached to sum of50 children and families. At the and of the study it has been resolved that behavior of familieswhile bringing up their children and interactions within the family members have significantimpacts on children?s cognitive performance.Therefore, considering the results of the study significant conclusions have beenreached and this has been hypotized as ?The families and the way they bring up their childrenand their interactions within the family members have impacts on children?s cognitiveperformances?.
Collections