Özel eğitim sektöründe çalışan bireysel eğitimcilerin tükenmişlik düzeyleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, özel eğitim alanında çalışan psikolojik danışmanlık ve rehberlik bölümü ile psikoloji bölümü mezunu bireysel eğitimcilerin tükenmişlik düzeyleri araştırılmıştır.Araştırmaya İstanbul'un çeşitli ilçelerinde yer alan Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde en az bir sene görev yapan 72'si bayan, 59'u erkek toplam 131 bireysel eğitimci katılmıştır.Araştırmada demografik özelliklerin belirlenebilmesi için araştırmacı tarafından geliştirilmiş ?Kişisel Bilgi Formu? ile tükenmişlik düzeyini ölçmeye yarayan ?Maslach Tükenmişlik Envanteri? kullanılmıştır.Araştırmanın bağımsız değişkenleri psikolojik danışmanlık ve rehberlik ile psikoloji bölümü mezunu bireysel eğitimcilerin cinsiyet ve özel eğitim alanında çalışma yılları, bağımlı değişkenleri ise tükenmişlik düzeyleri şeklinde belirlenmiştir.Araştırmada elde edilen verilerin çözümünde iki ya da daha fazla değişken arasındaki ilişkinin anlamlılığını ölçmek için Pearson Koreleasyonu; bir değişkenin, iki ya da daha fazla grup üzerinde, gruplar arası anlamlı bir fark oluşturup oluşturmadığını ölçmek için Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA); bir değişkenin, gruplar arasında oluşturduğu farkın anlamlılığını ölçmek için ise Bağımsız Değişkenli t Testi analizlerinden faydalanılmıştır.Yapılan istatistiksel analizlerin sonucunda, alanda çalışma yılları değişkeni ile bireysel eğitimcilerin duygusal tükenme, duyarsızlaşma ve kişisel başarı düzeyleri arasında anlamlı bir ilişkinin olduğu saptanmıştır. Cinsiyet değişkenine göre ise erkek ve bayan deneklerin duyarsızlaşma düzeyleri arasında anlamlı bir ilişkinin olduğu; duygusal tükenme ve kişisel başarı düzeyleri yönünden herhangi bir anlamlılığa rastlanmadığı bulgulanmıştır. Erkek deneklerin duyarsızlaşma düzeyleri daha yüksek çıkmıştır. This research aims to investigate the burnout levels of the individual educators who graduated from the department of psychological counseling and guidance and the department of psychology in special education.At least one year experienced 72 female and 59 male of 131 participants who work in special education centers connected to Ministry of National Education placed on different locations of İstanbul, had joined to this research.A ?Personal Information Form? that was prepared by the researcher to determine the demographic specialities and also ?Maslach Burnout Inventory? measuring the burnout level, were used in the research.The non-dependent variables of the research were gender and the total years of employment in special education of the individual educators who graduated from the department of psychological counseling and guidance and the department of psychology, the dependent variable was the burnout levels.Pearson Correlation Analysis was used for analyzing the relationship between variables and Non-dependent t Test and One-Way Analysis of Variation (ANOVA) were employed for analyzing the significant differences between the groups.As a result of the research, it has been found that there is a significant relationship between the total years of employment and levels of emotional exhaustion, depersonalization and personal accomplishment of the individual educators. Also male educators experienced a higher level of depersonalization than female educators did.
Collections