Okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 6 yaş grubu çocukların benlik kavramlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada okulöncesi eğitim kurumlarına devam eden 6 yaş grubu çocuklarının benlik kavramlarının çeşitli değişkenlere göre farklılık gösterip göstermediği incelenmiştir. Bu araştırmanın evrenini, İstanbul ili Kadıköy ve Pendik ilçelerine bağlı bazı mahallelerdeki (Ataşehir, Kazasker, Kurtköy), gelir düzeyi yüksek ailelerin okulöncesi kurumlarına devam eden 6 yaş çocukları oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemine 93'ü kız 87 `si erkek olmak üzere 180 çocuk alınmıştır. Bu araştırmada veri toplama aracı olarak 6 yaş çocukları için geliştirilmiş Demoulin Çocuklar İçin Benlik Algısı Testi (DBAT) kullanılmıştır. Bu araştırmanın bağımlı değişkeni benlik kavramıdır. DBAT'den toplam benlik kavramı puanı, öz yeterlilik ve öz saygı olmak üzere üç ayrı puan elde edilmiş ve bu üç puan bağımlı değişken olarak ele alınmıştır. Araştırmanın bağımsız değişkenlerini ise çocukların cinsiyeti, anne baba eğitim durumu, annenin çalışma durumu, kardeşin olup olmaması, okulöncesi kuruma devam etme süresi, okulöncesi kuruma devam etme süresi ve okulöncesi kuruma başlamadan önce çocuğa bakım veren kişiler oluşturmaktadır. Verilerin analizi için, bağımsız değişkenlerin iki kategorili olduğu durumlarda t-testi, üç ve daha fazla kategori olduğu durumlarda Kruskal Wallis-H testi, anlamlı bir farkın çıkması durumunda bu farkın hangi gruplar arasında olduğunu görmek için Post Hoc testi olarak da Mann Whitney- U testi kullanılmıştır.Çocukların benlik kavramı puanlarının anne eğitim durumu, baba eğitim durumu, okulöncesi kuruma devam ettiği süre, okulöncesi kuruma başlamadan önce bakım veren kişiye göre anlamlı fark gösterdikleri; cinsiyet, anne çalışma durumu ve kardeşi olup olmaması durumuna göre ise anlamlı fark göstermediği bulunmuştur. Çocukların öz saygı puanlarının anne eğitim durumu, baba eğitim durumu, okulöncesi kuruma devam ettiği süre, okulöncesi kuruma başlamadan önce bakım veren kişiye göre, anlamlı fark gösterdiği; cinsiyet, annenin çalışma durumu ve kardeşi olup olmaması durumuna göre ise anlamlı fark göstermediği bulunmuştur. Çocukların öz yeterlilik puanlarının, baba eğitim durumu, okulöncesi kuruma devam etme süresi, okulöncesi kuruma başlamadan önce bakım veren kişiye göre anlamlı fark gösterdiği; annenin eğitim durumu, kardeşi olup olmaması, cinsiyet ve annenin çalışma durumuna göre ise anlamlı fark göstermediği bulunmuştur. In this research, it has been studied whether the self concept of 6 years old children, attending pre-school educational institutions, differ or not regarding various variables. The context of this study has been 6 years old children of families with high income, living in some sub-divisional areas (Ataşehir, Kazasker, Kurtköy) of Kadıköy and Pendik counties in Istanbul city. The study?s sampling was based on 180 children of which 93 were girls and 87 were boys. In this research, the Demoulin Self Concept Test (DSCDS) developed for 6 years old children has been used as a data collecting tool. The dependent variables of this research were self concept. Three different points, self- concept, self efficacy and self esteem have been obtained from DEPT and these three points have been considered as dependent variables. As for the independent variables of the research, these were the sex of children, education level of parents, working status of mother, whether they have any brothers or sisters, period of attendance to a pre-school institution and people who looked after the child before pre-school institution. In order to analyze the data, the t-taste has been applied in case of independent variables with 2 categories, and Kruskal Wallis ?H test has been applied in case of 3 or more categories. Following a test with a significant difference, in order to understand between which groups this difference has been occurred, Mann Whitney- U test has been used as Post Hoc test.It was found that the self concept points of the children demonstrated significant difference according to the education level of the mother, education level of the father, the period of time attended in preschool institution, the caretaker for the time before preschool institution; and demonstrated no significant difference according to sex, mother?s employment and having any siblings. Self esteem points of the children demonstrated significant difference according to the education level of the mother, education level of the father, the period of time attended in preschool institution, the caretaker for the time before preschool institution; and demonstrated no significant difference according to sex, mother?s employment and having any siblings. Self efficacy points of the children demonstrated significant difference according to the education level of the father, the period of time attended in preschool institution, the caretaker for the time before preschool institution; and demonstrated no significant difference according to the education level of the mother, sex, mother?s employment and having any siblings.
Collections