İlköğretim birinci kademe öğretmenlerinin yeterlik algılarının sınıf yönetimi becerilerine ve bazı değişkenlere göre incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Çalışmada ilköğretim birinci kademe öğretmenlerinin yeterlik algılarının sınıf yönetimi becerileri düzeylerine ve bazı değişkenlere göre incelenmesi amaçlanmıştır. Tezin bağımlı değişkeni öğretmenlerin yeterlik algıları, bağımsız değişkenleri ise yaş, kıdem, cinsiyet, medeni durum, çocuk durumu ve ailelerinde başka öğretmen olma durumu ile sınıf yönetimi beceri düzeyleridir. Araştırma İstanbul'daki Ataşehir, Kadıköy ve Maltepe ilçelerindeki 15 ilköğretim okulunun 173 ilköğretim öğretmeninden toplanan veriler ile yürütülmüştür. İlköğretim birinci kademe öğretmelerinden yeterlik algılarının ölçülmesinde Hoy'un Öğretmen Yeterliği Ölçeği ve Erdoğan'ın Sınıf Yönetimi Becerileri Ölçeği kullanılmıştır. Veriler Bağımsız Grup t-Testi, Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) ve sonrası post-hoc çoklu karşılaştırma Scheffe testi gibi parametrik testler ile SPSS Versiyon 16.0 programı kullanılarak analiz edilmişlerdir.Araştırmanın sonuçlarına göre bayan, ileri yaşta ve kıdemli öğretmenlerin yeterliklerinin anlamlı düzeyde daha yüksek olduğu; medeni durum, çocuk durumu ve ailede başka öğretmen varlığı değişkenlerine göre öğretmenlerin yeterliklerinde anlamlı bir değişim olmadığı görülmüştür. Araştırmanın bulguları arasında öğretmenlerin yeterliklerinin sınıf yönetimi becerileri düzeylerine göre değiştiği bulgusu da bulunmaktadır. Öğretmen yeterliği algıları daha çok öğretim stratejilerine dayalı olarak etkinlik düzenleme yeterliklerine ve sınıf yönetimi yeterliklerine, son olarak da öğrenci ile uğraşma ve öğrenmeyi sağlama yeterlik algılarına dayanmaktadır.Araştırmanın bulguları alan yazın, ilgili araştırmalar, kültürel bağlam ve araştırmanın koşulları dikkate alınarak yorumlanmıştır. Study aims to analyze teacher efficacy with respect to the level of classroom management skills and some variables. Independent variable of the study is the teachers? sense of efficacy where the dependent variables are age, tenure, gender, marital status, children status and existence of another teacher in family, Classroom Management Skills. Survey is carried on 173 primary school teachers in 15 primary schools in Ataşehir, Kadıköy and Maltepe districts of Istanbul. In order to measure first stage primary education teachers? efficacy, Teachers Efficacy Scale of Hoy and the Classroom Management Skills Scale of Erdoğan are used. Data is analyzed by parametric tests like Independent Group t-Test, One Way Analyses of Variance (ANOVA) and post-hoc multiple comparison Scheffe test by using the computer software Version 16.0 SPSS.According to the findings of the study, the teachers? self efficacy of women, advanced in years of age and senior teachers are high significantly; where it is not affected by marital status, children status and existence of another teacher in the family, teachers? self efficacy is affected according to the level of classroom management skills. Sense of teacher efficacy depends more on efficacy on arranging activities as per teaching strategies and classroom management efficacy than efficacy on student involvement and learning provision.The findings of the study are evaluated by considering literature, related researches, cultural context and the conditions of the study.
Collections