İlköğretim öğretmenlerinin örgütsel adanmışlıkları ile müdürlerin liderlik davranışlarını algılamaları arasındaki ilişki(İstanbul ili Anadolu Yakası örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Örgütsel adanmışlık ve liderlik davranışları arasındaki ilişkinin çeşitli örgütlerde incelenmesi ihtiyacı, araştırmanın temelini oluşturmaktadır. Araştırmada, ilköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin örgütsel adanmışlık düzeyleri ile okul müdürlerinin liderlik davranışlarını algılama düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki var mıdır? Sorusuna cevap aranmıştır. Araştırma betimsel tarama modellerinden ilişkisel tarama modelindedir.Araştırmanın çalışma evrenini 2007-2008 eğitim öğretim yılında İstanbul ili Anadolu yakasında görev yapan öğretmen oluşturmuştur. Örneklemi belirtilen evrende random yöntemi ile seçilen 20 ilköğretim okulunda 193 öğretmen oluşturmuştur.Öğretmenlerin örgütsel adanmışlık düzeylerini belirlemek amacıyla ?Eğitim Örgütlerinde Örgütsel Adanmışlık Ölçeği? ve müdürlerinde algıladıkları liderlik davranışlarını belirlemek amacıyla da ?Liderlik Davranışlarını Betimleme Ölçeği? ve demografik ve mesleki bilgilerini belirlemek amacıyla bilgi toplama anketi kullanılmıştır.Öğretmenlerin genel örgütsel adanma, öğretmenlik mesleğine adanma, öğretim işlerine adanma, çalışma grubuna adanma puanları ile cinsiyetleri arasında anlamlı bir fark bulunmamışken, okula adanma puanları ile cinsiyetleri arasında anlamlı bir fark bulunmuştur. Öğretmenlerin müdürlerinde algıladıkları liderlik davranışında ise anlayış gösterme boyutunda erkeklerin lehine anlamlı fark bulunmuştur.Öğretmenlerin kıdemlerine göre, genel adanmışlık, okula adanmışlık, öğretmenlik mesleğine adanmışlık, öğretim işlerine adanmışlık ve çalışma grubuna adanmışlık düzeyleri arasında anlamlı fark bulunmuştur. Bu fark çalışma grubuna adanmışlık düzeyinde 16 ve üzeri yıl kıdeme sahip öğretmenler ile 1-5 yıl arasında kıdeme sahip öğretmenler arasında bulunmuşken, diğer adanmışlık düzeylerinde ise 16 ve üzeri yıl kıdeme sahip olanlar ile 6-10 yıl kıdeme sahip olanlar arasında bulunmuştur.Bulundukları okulda 11 ve üzeri yıl çalışan öğretmenlerin; öğretmenlik mesleğine adanmışlık düzeyleri 1-5 yıl arasında çalışanlara göre, istatistiksel açıdan anlamlı derecede daha yüksek olduğu bulunmuştur.Öğretmenlerin yöneticilerinde algıladıkları yapı kurmaya yönelik liderlik davranışı ile genel adanmışlık, okula adanmışlık, öğretmenlik mesleğine adanmışlık, öğretim işlerine adanmışlık, çalışma grubuna adanmışlık düzeyleri arasında anlamlı ve pozitif yönde bir ilişki bulunmuştur. Bu ilişki çalışma grubuna adanmada düşük düzeyde iken, diğer adanma türlerinde orta düzeyde bulunmuştur.Öğretmenlerin yöneticilerinde algıladıkları anlayış göstermeye yönelik liderlik davranışı ile genel adanmışlık, okula adanmışlık, öğretmenlik mesleğine adanmışlık, öğretim işlerine adanmışlık, çalışma grubuna adanmışlık düzeyleri arasında anlamlı ve pozitif yönde bir ilişki bulunmuştur. Bu ilişki genel ve okula adanmada orta düzeyde iken diğer adanmışlık boyutlarında düşük düzeyde bulunmuştur. The need to research the correlation between organizatonal devotion and and leadership behaviours in various organizations sets the basis for this research. In this research, the answer to the question ?Is there a significant relationship between the devotional level of teachers working in primary schools and their school directors?? ıs tried to be answered. The research is done by using one of definitional monitoring models, relational monitoring model.The working universe of the research constitutes of teachers who work at schools at Istanbul Anatolian Side at 2007-2008. The universe comprises of 20 primary schools and 193 teachers that are chosen by random.In order to define the organizatonal devotion levels of the teachers ?The measurement scale In educational organizations? and to define the leadership behavioral patterns they observe in their directors ?Leadership behaviours defining scale? and demographic and Professional data data collecting survey are used.No significant difference is detected between sexes about teachers organizatonal devotion, devotion to teaching proffession, devotion to educational studies, devotion to group they are working with ,however there is a significant difference is detected between sexes and their level of devotion to schools. In the perception of the teachers, the leadership behaviours are significantly different in favout of men.There are significant difference observed among According to the length of service of the teachers, general devotion, devotion to school, devotion to teaching proffesion, devotion to teaching activity and devotion to working groups. In this level of devotion to different teachers who have 16 or more years of experiene and teachers who have 1-5 years of experience, ın other devotional levels there is a difference between16 years of workesr and 6-10 years of workers..Professional devotional levels of the teachers who work fort he same shcool for over 11 years or more is significantly and statistically higher than those who are working for the organization for just 1-5 years.There is a positive and significant corelation between teachers observation of structural construction in their leaders, general devotion, devotion to school, devotion to teaching proffesion, devotion to the Works of education, devotion to working group. This corelation is in low levels in devotion to working group, in other sorts of devotio it is in mediocre levels.There is a strong and significant correlation between the leadership behaviors such as tolerance that teachers observe in their leaders and, general devotion, devotion to school, devotion to teaching proffession, devotion to workings of educations,devotion to working group. This correlation is in mediocre levels in sense of devotion to school and general devotion in other devotional levels it is in low levels.
Collections