Anaokulu öğretmenlerinin iletişim becerileri açısından yöneticileri algılamaları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Öğretmenlerin işlerini severek yapmalarını, işlerinde mutlu olmalarını, sınıfta öğrencileriyle birlikte sağlıklı bilgi aktarımında bulunabilmelerini, öğrencileriyle etkili iletişim içine girebilmelerini etkileyen nedenlerden bir tanesi de yöneticileriyle olan iletişimin etkili olabilmesinden kaynaklanmaktadır. Özellikle anaokullarına giden çocukların sosyal ve duygusal yönden desteklenmesi ve bu alanlarda olumlu gelişim gösterebilmeleri konusunda öğretmenlerine büyük görev düşmektedir. Bu nedenle, önce öğretmenlerin iletişim açısından kendilerini doyurabilmeleri gerekmektedir ki bu da onların yöneticilerini iletişim açısından algılamalarıyla paralel gitmektedir. Tüm bu sebeplerden dolayı resmi ve özel okullarda çalışan anaokulu öğretmenlerinin iletişim becerileri açısından yöneticilerini nasıl algıladıkları ve bu algılarının kişisel özelliklerine göre farklılık gösterip göstermediğinin belirlenmesi hedeflenmiştir.Bu araştırmanın amacı resmi ve özel okullarda çalışan anaokulu öğretmenlerinin kişiler arası iletişim becerileri açısından yöneticilerini algılama düzeylerini saptamaktır. Bunu belirlemek için Ahmet Şahin tarafından geliştirilen ?Yöneticilerin Kişiler Arası İletişim Becerileri Ölçeği? kullanılmıştır. Kişiler arası iletişim becerileri ölçeği ?empatik dinleme becerisi, etkili iletişim becerisi, geri bildirimde bulunma becerisi ve güven verme becerisi? alt boyutlarından oluşmaktadır.Araştırmanın örneklemini random üsulü ile seçilmiş olan, resmi okullarda çalışan 165 anaokulu öğretmeni ve özel okullarda çalışan 178 anaokulu öğretmeni meydana getirmektedir. Örneklemde yer alan öğretmenlere dağıtılan 343 anketten 92 tanesinin eksik veya yanlış içermesi nedeniyle 251 tanesi (128 resmi okulda, 123 özel okulda çalışan anaokulu öğretmeni) geri dönmüştür.Kişisel Bilgi Formundan ve Kişiler Arası İletişim Becerileri Ölçeğinden alınan bilgilerle resmi-özel okullardaki okul öncesi öğretmenlerinin yöneticilerini algılamaları, ölçeğin ?empatik dinleme becerisi, etkili iletişim becerisi, geri bildirimde bulunma becerisi ve güven verme becerisi? boyutlarını algılama düzeyleri ?yaş, eğitim durumu, mesleki kıdem, okulda çalışma süresi ve medeni durum? değişkenlerine göre incelenmiştir.Buna göre öğretmenlerin çalıştıkları eğitim kurumu, onların yöneticilerinin iletişim becerilerini algılamada, empatik dinleme becerisi, etkili iletişim becerisi, geribildirimde bulunma becerisi ve güven verme becerisi alt boyutları için anlamlı bir farklılaşma kaynağı olduğu bulunmuştur.1.Resmi eğitim kurumlarında çalışan öğretmenlerin yöneticilerini empatik dinleme becerisi bakımından, özel eğitim kurumlarında çalışan öğretmenlere göre daha yeterli buldukları anlaşılmaktadır.2.Resmi eğitim kurumlarında çalışan öğretmenlerin yöneticilerini etkili iletişim becerisi bakımından da özel eğitim kurumlarında çalışan öğretmenlere göre daha yeterli buldukları görülmektedir.3.Resmi eğitim kurumlarında çalışan öğretmenlerin yöneticilerini geribildirimde bulunma becerisi bakımından, özel eğitim kurumlarında çalışan öğretmenlere göre daha yeterli buldukları görülmektedir.4.Ve son olarak, resmi eğitim kurumlarında çalışan öğretmenlerin yöneticilerini güven verme becerisi bakımından da, özel eğitim kurumlarında çalışan öğretmenlere göre daha yeterli buldukları anlaşılmaktadır.Araştırmada elde edilen bulgulara göre eğitim yöneticilerine ve araştırmacılarına önerilerde bulunulmuştur.Anahtar Kelimeler: İletişim, İletişim Becerileri, Öğretmen, Yönetici, Okul Yöneticisi, Örgütsel İletişim. One of the factors which affect teachers? content and happiness at work, their healthy communication with their students and the successful information transfer between them is the active communication of the teachers with their superiors. Notably, the teachers have a significant role in providing social and emotional support to preschool (kindergarten) children and in helping them to develop their social and emotional skills. Therefore, in order to achieve these goals the teachers should have effective communication themselves and this goes parallel with how they perceive their managers and superiors in terms of communication. Thus it is aimed to determine how the preschool teachers working in public and private schools perceive their managers in terms of communication skills and if these perceptions differentiate according to personal characteristics.The objective of the present study is to determine the level of perception by preschool teachers working in public and private schools of their managers in terms of their communication skills. For this, ?managers? interpersonal communication skills scale? was used. Interpersonal communication skills scale consists of such sub-dimensions as ?emphatic listening skill, effective communication skill, being able to give feedback and reassurance?.In this study, the randomly selected sample includes 165 preschool teachers who work in public schools and 178 who work in private schools. The 251 out of the 343 surveys, which had been sent to these teachers, returned back since 92 had some mistake or deficiency (128 public, 123 private schools)The data obtained from personal information forms and ?interpersonal communication skills scale?, was used to investigate the perceptions of teachers about their managers in terms of the above mentioned sub-dimensions of the scale and according to age, education, length of service, duration of work at school and marital status variables.As a result, the type of educational institution where the teachers work was demonstrated to be an important differentiating factor in their perceptions of the managers in terms of various dimensions of interpersonal communication skills scale.1-The teachers working in public schools see their managers as more capable in terms of emphatic listening skills than teachers working in private schools perceive theirs.2-Public school teachers perceive their managers as more capable in terms of active communication skills than teachers working in private schools perceive theirs.3-The teachers working in public schools see their managers as more capable in terms of giving feedback than teachers working in private schools perceive theirs.4-The teachers working in public schools see their managers as more capable in terms of giving reassurance than teachers working in private schools perceive theirs.In the light of the results obtained in the present study, recommendations were presented to educational managers and researchers.Keywords: Communication, Communication Skills, Teacher, Manager, School Manager, Organizational Communication.
Collections