Ortaöğretim kurumlarındaki eğitim programlarıyla ilgili değişim uygulamalarında yönetici ve öğretmenlerin yaşadığı problemler
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Dünya üzerinde sürekli bir değişim mevcut. Bu değişim hayatın her alanında gerçekleştiği gibi eğitim içersinde hiç durmadan, sürekliliğe sahip bir süreç olarak yer almaktadır. Bu araştırma, eğitim kurumlarında gerçekleşen değişimlerde yönetici ve öğretmenlerin karşılaştıkları sorunlar üzerine yapılmıştır.Özellikle eğitim kurumlarında eğitim öğretim yılında eğitim programlarında yapılan değişimlerde yönetici ve öğretmenlerin yaşadıkları problemler ışığında, uygulanan değişim yönetimi ve sorunlar irdelenmeye çalışılmıştır.Araştırmanın kuramsal çerçevesinde; değişim, değişim türleri, değişim yönetimi, değişime direnç ve nedenleri, değişime dirençle başa çıkma gibi konular tartışılmıştır. Araştırma tarama modelidir. Veriler, örneklem grubuna iki bölümden oluşan anket şeklindeki veri toplama aracının uygulanmasıyla elde edilmiştir. Araştırmanın evrenini 2008-2009 eğitim öğretim yılında İstanbul ili Pendik İlçesinde bulunan 22 resmi ve özel ortaöğretim kurumları oluşturmaktadır. Araştırma evreninden random kuralına göre seçilen 4 okulda görev yapan 113 öğretmen araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır.Araştırma sonunda ulaşılan sonuçlar şöyledir:Yönetici ve öğretmenler tarafından ortaöğretim kurumlarında uygulanan değişimlere neden olarak en çok bakanlığın ön gördüğü yasa, tüzük ve yönetmelikler gösterilmiştir. Ortaöğretim kurumlarında eğitim programlarıyla ilgili değişim uygulamalarında dokümanlar verilmekte ve hizmet içi eğitimler uygulanmaktadır. Ancak bunlar, yönetici ve öğretmenler tarafından yeterli görülmemektedir. Okullarda uygulanan değişim ve değişim sonuçları ile ilgili yönetici ve öğretmenlere geri bildirimler verilmediği sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmanın sonuçlarından bir diğeri değişim uygulamalarında gerçekleştirilen liderlikle ilgilidir. Yönetici ve öğretmenler, okul müdürünün göstereceği katılımcı ve demokratik liderliğin, değişimin başarısında etkili olduğunu belirtmişlerdir. Bir başka önemli sonuç ise, değişim uygulamalarının zorlama ve baskı yoluyla gerçekleşmesinin yönetici ve öğretmenler de değişime dirence neden olduğudur. Yönetici ve öğretmenlerin değişim sürecine katılımlarının olmaması da önemli sonuçlardandır. İkna ve katılım, yönetici ve öğretmenler açısından değişimin başarılı gerçekleşmesinde, önemli faktörler arasında bulunmaktadır. Değişimlerin, yukarıdan aşağıya gelmesi ve değişim uygulamalarında bürokrasinin fazla olması yönetici ve öğretmenler tarafından belirtilen bir başka problemdir. Yönetici ve öğretmenler, değişimin okullarda çatışmalara yol açtığını ve var olan çatışmaları arttırarak değişime dirence neden olduklarını ifade etmişlerdir. Uygulanan değişimlerle yönetici ve öğretmenlerin iş yükünün artması ve kurum içinde adaletsiz bir iş dağılımının gerçekleşmesi de araştırma sonunda ortaya konan problemlerden biridir. Değişim sürecinde ve sonucunda ödüllendirmenin, değişim uygulamalarının başarısı için önem oluşturmaktadır.Anahtar sözcükler: Değişim, değişim yönetimi, eğitimde değişim yönetimi, değişime direnç, değişime direnç nedenleri There is always changing on earth. This changing has been maintaining in education as it has eventuated in our whole life. This investigation, has been prepared regording to the problems of managers and teachers they come accross, acording to the changings that eventuatet at educational establishments.Following, you will find the explications of the problems and the change managenment, which the managers and teachers has come accros about the changings at education programs in the terms of 2006-2007 at education establishments.At the theoretical frameworks of the investigations; there has been discussed; cgange; change varieties, change managenment, resistance to change and reasons, and succeeding in resistance to change. The investigation is scannertype. Datas, has been got by appliying of data collecting instrument with two parts to sampling unit by overall survey. Area of search is developed by 22 formal and private high schools whic are around İstanbul/ Pendik. İn terms of 2008-2009. 113 teachers at 4 schools which were selected by random rule has determine the samples of investigation.In he statistical analyze of datas which has been got from the investigation, has been presented by smple and cross tables determining of frequency and percentage specifications of gender, priority, working time, age which the managers and teachers has taken part in this search. In the second part of overall survey, has been presented by tables of frequency and percentage specifications which managers and teachers come accross the problems of change applications. The datas has been analyzed by using ?SPSS for Windows ver:12.0?. The datas has been explained by making tables.The research has shown that the proposalls and results defined below:The reason of changings appliying in high schools has been presented mostly as govertment departmen?s predicting of law, corporate chancings, student?s and parent?s expactations, and the problems that the teachers cause.In the high schools, about there has been given curriculum about in services training and documents. But they all not enough for managers and teachers.They reached result is, in the high schools, there has not given any feed back about changing and changing results to managers and teachers.It has been specified by managers and teachers, democratic leadership and participator leadership is effected to the changing succes. Compulsion and using coercion for changing, effects the success of changing according to managers and teachers. In this situation, perssuasion is important. One of the problem that the managers and teachers come across, the workers at schools, don?t attend to the term of changing. Bureaucracy is getting the appliying of changing more difficult. The reaching result collision at schools and getting more regarding to the changing, is increasing the resisting to the changing.Managers and teachers, adapt the vision that not rewarding in the changing process and as a result of changing, causes decreasiing the succes of changing applies.Key words :Changing, change management, change management in education, resisting to change, the reasons of resisting to the change
Collections