Sınıf öğretmenlerinin demokratik tutumlarının algıladıkları anne baba tutumlarına ve bazı demografik değişkenlere göre incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, sınıf öğretmenlerinin demokratik tutumlarının cinsiyet, medeni durum, çocuk sayılarına, meslekteki kıdem yılları, eğitim düzeyleri ve algıladıkları anne baba tutumlarına göre farklılık gösterip göstermediğini ortaya koymaktır.Araştırmanın evrenini 2008-2009 eğitim öğretim yılında İstanbul'un Kartal ilçesinde 41 resmi ilköğretim okulunda görev yapan 812 sınıf öğretmeni oluşturmuştur. Örneklemi ise veri toplama araçlarına eksiksiz yanıt veren 331 sınıf öğretmeni oluşturmuştur.Araştırmada veri toplama aracı olarak öğretmenlerin kişisel bilgilerine yönelik 5 maddelik (cinsiyet, medeni durum, çocuk sayılarına, meslekteki kıdem yılları, eğitim düzeyleri) anket ile Gözütok (1995) tarafından geliştirilen ?Demokratik Tutum Ölçeği? ve Eldeleklioğlu (1996) tarafından geliştirilen ?Ana Baba Tutumları Ölçeği? kullanılmıştır.Toplanan verilerin çözümlenmesinde sınıf öğretmenlerin Demokratik Öğretmen Tutumları Ölçeğinden aldıkları puanların cinsiyet, medeni durum değişkenlerine göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek için bağımsız grup t testi, mesleki kıdem değişkenlerine göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek için tek yönlü varyans analizi (ANOVA), eğitim durumu ve çocuk sayısı değişkenlerine göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek için Kruskal Wallis-H testi, Kruskal Wallis testi sonucunda gruplar arasında fark bulunduğunda, farklılıkların kaynağını (hangi gruplar arasında olduğunu) belirlemek üzere parametrik olmayan test istatistiklerinden Mann Whitney-U testi, Demokratik Öğretmen Tutumları Ölçeği ve Anne-Baba Tutumları Ölçeği alt ölçeklerinden alınan puanlar arasındaki ilişkileri belirlemek üzere Pearson korelasyon analizi yapılmıştır.Araştırmanın sonucunda elde edilen bulgulara göre; sınıf öğretmenlerinin DÖTÖ puanları arasında cinsiyete, medeni durum, sahip olunan çocuk sayısı, meslekteki kıdemlerine göre anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Buna karşılık sınıf öğretmenlerinin DÖTÖ puanları arasında eğitim durumlarına göre anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Öğretmen okulu mezunu olan öğretmenlerin demokratik tutum puanları lisans/ eğitim enstitüsü ve lisansüstü mezunu olan öğretmenlerden anlamlı ölçüde düşük çıkmıştır. Araştırmaya katılan sınıf öğretmenlerinin Demokratik Öğretmen Tutumları Ölçeği ve Anne-Baba Tutumları Ölçeği alt boyutları arasında anlamlı bir ilişki saptanmamıştır. The purpose of this study is to find out if the democratic attitudes classroom teachers differentiate in terms of their sex, marital status, seniority at work, educational level and their perception of the parental attitudes.The total field under survey constitutes the total number of 812 classroom teachers who work at 41 Public Schools in Kartal district of Istanbul in 2008-2009 educational year. However, the sampling was derived from 331 classroom teachers who answered the data gathering tools accurately.A survey which oriented the personal information teachers with the total number of 5 item (sex, marital status, number of children, seniority at work , education level) , and Democratic Attitude Scale which was developed by Gozutok (1995) and Parental Atttidute Scale which was developed by Eldeleklioğlu (1996) were used as data gathering tools in the research.To analyze the gathered data ; Bagimsiz Grup T testi was used to find out whether Classroom teachers? score at the scale of Democratic Attitudes of Teacher varies in terms of the variables such as Sex, marital status; for the seniority variables, One-way Variance analysis (ANOVA) was used; and for the educational level and the number of children variables Kruskal Wallis-H testi was used. A non-parametric Mann Whitney-U test was used to determine to the source of difference (between which groups) in case a the difference is found between the groups at the end of the Krus Wallis test results. Pearson correlation analysis was used to determine the relationship between the test scores of Democratic Attitudes of Teacher scale and Parental Attitudes sub scale.According to the findings of research, there has not been significant difference found among DÖTÖ scores of classroom teachers in terms of their gender, marital status, number of children owned, and seniority in the profession However, a significant difference was found among DÖTÖ scores of class teachers in terms of their educational status. The Democratic Attitudes scores of the Teachers who have Teacher High School degree significantly lower than the scores of teachers who have graduate degree. There has not been any significant relationship found between Democratic Attitudes of Teacher scores and Parental Attitudes scores of the classroom teachers.
Collections