Halk eğitimi merkezi yöneticilerinin dönüşümcü liderlik özellikleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada, İstanbul ili Anadolu yakası ilçelerindeki Halk Eğitimi Merkezlerinde görev yapmakta olan öğretmenlerin görüşlerine göre, Halk Eğitimi Merkezi yöneticilerinin dönüşümcü liderlik özelliklerini belirlemek için yapılmıştır. Betimsel bir çalışma olan araştırmada veri toplamak için iki bölümden oluşan bir anket kullanılmıştır. Ölçeğin birinci bölümünde öğretmenlerin kişisel özelliklerine yönelik maddeler, ikinci bölümde yöneticilerin dönüşümcü liderlik özelliklerini gerçekleştirmelerine ilişkin öğretmen görüşlerini belirlemeye yönelik maddelere yer verilmiştir.Dört bölümden oluşan çalışmanın birinci bölümünü oluşturan giriş kısmında konuyla ilgili kavramsal çerçeve, problem durumu, araştırmanın amacı, önemi, sınırlılıkları ve yurt içinde ve yurt dışında konu ile ilgisi olan araştırmaların özetlerine yer verilmiştir. İkinci bölüm, araştırmanın modeli, evren ve örneklem, veri toplama araçları ve veri çözümleme yöntemlerine yer verilmiştir. Üçüncü bölümde; araştırma sonucunda elde edilen bulgular açıklanmış ve yorumlanmıştır. Dördüncü bölümde ise; araştırma sonuçları ve öneriler yer almıştır.Araştırma verileri İstanbul ili Anadolu yakasında bulunan ilçelerdeki 15 Halk Eğitimi Merkezinde görevli öğretmenlerden 450 öğretmene ulaşılması planlanmış araştırmacı tarafından dağıtılan formlardan 254 adedi geri toplanabilmiştir. Verilerin analizinde, frekans, yüzde (%), aritmetik ortalama (X), standart sapma (Ss), ilişkisiz gruplar ?t? testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) gibi istatistiksel teknikler kullanılmıştır.Araştırma sonucunda öğretmenlerin, Halk Eğitimi Merkezi yöneticilerinin dönüşümcü liderlik davranışları gerçekleştirme düzeylerine ilişkin olarak ?Her Zaman Katılıyorum? şeklinde değerlendirmede bulundukları anlaşılmıştır.Öğretmen algısına göre Halk Eğitimi Merkezi yöneticilerinin dönüşümcü liderlik ölçeği toplam ortalama değeri 4,42 olarak bulunmuştur. Ölçeğin değerlendirme kriterlerine göre bu sonuç yöneticilerin tümüyle dönüşümcü liderlik özelliklerine sahip olduklarını göstermektedir.Araştırma bulgularına göre; cinsiyet değişkenine göre Halk Eğitimi Merkezinde görev yapan öğretmenlerin, yöneticilerin dönüşümcü liderlik davranışlarını gösterme düzeylerini değerlendirmelerinde anlamlı bir fark yoktur.Ayrıcı araştırma bulguları Halk Eğitimi Merkezinde görev yapan 6-10 ve 21 yıldan daha fazla yıl mesleki kıdeme sahip öğretmenlerin, yöneticilerin dönüşümcü liderlik davranışlarını gösterme düzeyleri değerlendirmelerinde anlamlı bir fark yoktur.Araştırma grubunun yaş değişkenine göre Halk Eğitimi Merkezinde görev yapan 25 yaş ve altı öğretmenlerin, yöneticilerinin Dönüşümcü Liderlik Özelliklerini gösterme davranışlarını gösterme düzeyleri değerlendirmelerinde anlamlı bir fark olduğunu göstermiştir.Araştırma grubunun meslekteki kıdem grupları arasında kümülatif bir fark bulunmasına karşılık, ikili grup karşılaştırmalarında anlamlı farklılıklar bulunamamıştır. Kıdem değişkenine göre Halk Eğitimi Merkezi yöneticilerinin algılanan Dönüşümcü Liderlik Özellikleri puanları için yapılan tek yönlü varyans analizi (ANOVA)'da istatistiksel açıdan ,05 düzeyinde anlamlı farklılık bulunmuştur. Kıdem grupları arasında kümülatif bir fark bulunmasına karşılık, ikili grup karşılaştırmalarında anlamlı farklılıklar bulunamamıştır.Bunlara ek olarak yöneticiyle Halk Eğitimi Merkezinde ki çalışma süresi değişkenine göre Halk Eğitimi Merkezi yöneticilerinin algılanan Dönüşümcü Liderlik Özellikleri Merkezde 11-15 yıl arasında çalışan öğretmenlerin müdürlerinin dönüşümcü liderlik özelliklerini algılamaları, diğer tüm gruplardan anlamlı derecede daha düşük düzeydedir. Çünkü bu amaçla yapılan ikili karşılaştırmalarda istatistiksel açıdan en az ,01 düzeyinde anlamlı farklılıklar elde edilmiştir.Son olarak, branş değişkenine göre Halk Eğitimi Merkezi yöneticilerinin algılanan Dönüşümcü Liderlik Özellikleri puanları için yapılan tek yönlü varyans analizi (ANOVA)'da istatistiksel açıdan, 001 düzeyinde anlamlı fark elde edilmiştir. Diğer branş grubundaki öğretmenlerin Halk Eğitim Merkezi yöneticilerinin dönüşümcü liderlik özelliklerini algılamaları, sosyal bilimler branşındaki öğretmenlerden anlamlı derecede daha yüksek düzeydedir. Aynı şekilde güzel sanatlar branş grubundaki öğretmenlerin Halk Eğitimi Merkezi yöneticilerinin dönüşümcü liderlik özelliklerini algılamaları, Sosyal bilimler branşındaki öğretmenlerden anlamlı derecede daha yüksek düzeyde göstermiştir.Anahtar Kelime: Halk Eğitimi Merkezi, Dönüşümcü Liderlik, Merkez Yönetimi In this study, teacher's opinions about the implementation degree of the Public Education Center administrators? transformational leadership behaviours were investigated. In this descriptive study, a survey consisted of two parts was used to collect data. First part contains demografic information of the teachers and the second part contains items for determining the opinions of the teachers about the implementation degree of administrators? transformational leadership behaviours.Research data was planned to reach 450 teachers from the 15 Public Education Centers in the districts on the Anatolian side of Istanbul Province, the forms distributed by researches able to recall the number of 254. In the analysis of data, such as frequency, percentage (%), arithmetic average (X), standard deviation (Ss), unrelated groups `t` test and one-way analysis of variance (ANOVA) statistical techniques are used.In the survey results, it was understood that the teacher?s assessments are `Always Agree` about the implementation degree of Public Education Center administrators? transformational leadership behaviours.According to teacher's perception, Public Education Center administrators? transformational leadership scale was found as the total average value of 4.42. According to the evaluation criteria of the scale, this result shows that administrators have fully transformational leadership qualities.Survey findings have shown that there isn?t any significant difference in teachers? assessments of the implementation degree of their administrators? transformational leadership behaviours according to the gender variable the teachers working in Public Education Center.Moreover, the results revealed that there is no significant differences between theteachers? assessments , whose length of service is 6-10 years and 21 years and more in Public Education Center , about the implementation degree of their administrators? transformational leadership behaviours.25 years old or younger and working in Public Education Center teachers? assessments about the implementation degree of their administrators? transformational leadership characteristics showed a significant difference according to the age variable in the research group.In the research group although there is a cumulative difference between occupational groups in seniority, no significant differences was found in binary group comparisons. According to the seniority variable, 05 level of a significant difference in statistical terms was found in one-way analysis of variance (ANOVA) which was made for the Public Education Center administrators? perceived transformational leadership quality points. Although there is a cumulative difference among seniority groups, no significant differences can be found in binary group comparisons.Additionally, teachers? perceptions, who work between 11-15 years , about their administrators? transformational leadership qualities is significantly lower than all other groups according to the working period in Public Education Center with the administrator variable . Because at least, 01 level of significant differences in statistical terms were obtained in the binary comparisons made for this purpose.Finally, according to branch variables, 001 level of a significant distinction in statistical terms was obtained in the one-way analysis of variance (ANOVA) which was made for the Public Education Center administrators? perceived transformational leadership quality points. The teachers? perceptions of the Public Education Center administrators? transformational leadership qualities in the other branch groups showed meaningfully higher level than social sciences branch group.Likewise, the teachers? perceptions of the Public Education Center administrators? transformational leadership qualities in fine art branch group showed significantly higher level than social sciences branch group.Keywords: Public Education Center, Transformational Leadership, School Management
Collections