Gender representations in EFL coursebooks: A comparative study of textbooks designed by Ministry of Education of Turkey and Non-Nurkish publishers
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma 2009-2010 eğitim ve öğretim yılında 6,7 ve 8. sınıflarda okutulan iki ayrı İngilizce ders kitabı setindeki toplumsal cinsiyet sunumlarını incelemek amacıyla yapılmıştır. İlk set devlet okullarında uygulamada olan ve Milli Eğitim Bakanlığınca hazırlanan kitaplardan, ikinci set ise bir takım özel okullarda okutulan ve Britanyalı yayınevleri tarafından hazırlanan kitaplardan oluşmaktadır. Amaç toplumsal cinsiyet sunumları anlamında Milli Eğitim Bakanlığı ve Britanyalı basımevleri arasındaki benzerlikleri ve ana farklılıkları ortaya koymaktır. Toplumsal cinsiyetin nasıl sunulduğunu belirlemek için araştırmacı sekiz farklı kategoriyle yola çıkmıştır. Bunlar: a) resimlerde ve metinlerde toplumsal cinsiyetin ortaya çıkışı, b) konuşma miktarları, c) mesleklerin analizleri, d) evsel roller ve ailedeki sorumluluklar, e) kadınları ve erkekleri tanımlayan önadlar, f) boş zaman etkinlikleri, g) aile rolleri ve h) görsellerin ve metinlerin göstergebilimsel çözümlemeleridir. Çalışmanın odak noktası olan bu sekiz kategori ışığında İngilizce ders kitaplarındaki toplumsal cinsiyet kalıp yargıları, cinsiyet yanlılığı ve kadınlara ve erkeklere verilen toplumsal cinsiyet rolleri ortaya çıkarılmıştır. Sonuçlar niteliksel ve niceliksel olarak incelenmiştir. Milli Eğitim Bakanlığının hazırladığı kitaplardaki resimlerde ve metinlerde kadınlar daha az yer verilmiş olduğu; mesleklerde, ev içi aktiviteler, boş zaman aktivitelerinde ve görsellerin göstergebilimsel çözümlemelerinde de kadına yönelik cinsiyet ayrımcılığının var olduğu tespit edilmiştir. Kadınları ve erkekleri niteleyen ön adların analizinde ise kadın ve erkeğe atfedilen kalıp yargıların devam ettiği gözlemlenmiştir. Britanyalı basımevlerinin kitaplarında ise resimlerde ve metinlerde kadınların sayısal olarak azınlık teşkil ettiği; konuşma miktarları ve boş zaman aktivitelerinde ise görünür bir erkek yanlılığının var olduğu gözlemlenmiştir. Britanyalı basımevlerin kitaplarındaki görsellerin göstergebilimsel çözümlemelerinde ise kadına ve erkeğe biçilen kalıp yargıların geçerliliğinin korunduğu sonucuna varılmıştır. This study has been carried out in order to investigate gender representations in two separate sets of English language course books which are taught in the 6th, 7th and 8th grades in 2009-2010 academic year. The first set consists of the books designed by the Turkish Ministry of Education which are in use in public schools and the second set includes the course books prepared by British publishers that are taught in some of the private schools in Turkey. The aim is to reveal the similarities and the main differences between the Turkish Ministry of Education and British publishers (Oxford and MacMillan) in terms of gender representations. To determine how gender is represented the researcher set out with eight different categories. These are: a) gender occurrences in illustrations and texts, b) amount of talk, c) analysis of the occupations, d) domestic roles and household responsibilities, e) adjectives used to qualify males and females, f) leisure/spare time activities, g) family roles and h) semiotic analysis of the texts and pictures. Gender stereotypes, gender bias and gender roles given to the females and males in the English language course books have been revealed in the light of these eight categories which are the focal point of the study. Results have been analyzed both qualitatively and quantitatively. In the course books of the Turkish Ministry of Education it has been found out that woman are underrepresented in the illustrations and texts. Moreover, in the categories of occupation, family activities, spare time activities and the semiotic analysis of the illustrations, the presence of gender discrimination against women is identified. Traditional gender stereotypes of masculinity and femininity are observed in terms of adjectives which qualify men and women. In the course books of British publishers women constitute minority in pictures and texts. In terms of amount of talk and spare time activities male gender bias is observed. In the semiotic analysis of the illustrations it is concluded that stereotypes attributed to females and males are still preserved.
Collections