Ortaöğretim öğrencilerinin mesleki olgunluk düzeyleri ile karar verme stratejileri arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma; lise son sınıf öğrencilerinin mesleki olgunluk düzeyleri ve karar verme stratejilerinin aralarındaki ilişkinin incelenmesi ve öğrencilerin mesleki olgunluk ve karar verme stratejilerinin demografik özellikleriyle olan ilişkilerinin incelenmesi amacıyla hazırlanmıştır.Amaç doğrultusunda kullanılan anket ve ölçekler İstanbul ili Kadıköy ilçesindeki ortaöğretim kurumlarından random yöntemiyle seçilmiş 10 ortaöğretim kurumunda öğrenim gören 452 son sınıf öğrencisine uygulanmıştır.Elde edilen veriler bilgisayar ortamında SPSS (Statistical Package for Social Sciences) for Windows 17.0 programında analiz edilmiştir.Araştırma sonucunda; öğrencilerin; mesleki olgunluk düzeyleri ile karar stratejileri ölçeği mantıklı-sistematik alt boyutu arasında istatistiksel açıdan anlamlı bir ilişkinin bulunmadığı, diğer karar stratejileri boyutları olan içtepisel, bağımlı ve kararsızlık stratejileri ile öğrencilerin mesleki olgunluk düzeyleri arasında istatistiksel açıdan p< ,01 düzeyinde anlamlı negatif yönlü ilişkilerin olduğu sonucuna varılmıştır. Diğer bir ifade ile öğrencilerin mesleki olgunluk düzeyleri yükseldikçe içtepisel, bağımlı ve kararsızlık stratejilerini seçmeleri azalmaktadır. Öğrencilerin mesleki olgunluk düzeyleri ile demografik özelliklerinden meslek seçimi konusunda bilgi almaya ihtiyacının olup olmama durumu dışında kalan, cinsiyetleri, yaşları, lise türleri, gelir düzeyleri, anne-baba eğitim durumları, eğitim gördükleri okulu isteyerek seçip seçmeme durumları, algıladıkları başarı düzeyleri, meslek seçiminde yardım alıp almama değişkenlerine göre anlamlı bir farklılığın olmadığı sonucuna varılmıştır. Ayrıca araştırmada öğrencilerin karar stratejileri ile demografik özellikleri arasında anlamlı farklılıklar saptanmıştır.Anahtar Kelimeler: Mesleki olgunluk, mesleki gelişim, karar verme, karar verme stratejileri. This research was made for examining the relationship between occupational maturity level and decision making strategies of secondary school students and to examine relationship of occupational maturity level and decision making strategies of students with demographic properties.Surveys and scales that were used for the purpose were applied to 452 final year students who study in 10 secondary schools and who were selected with random method from secondary schools in Istanbul City Kadıköy Town.The achieved data were analyzed in electronic environment SPSS (Statistical Package for Social Sciences) for Windows 17.0 program.As a result of the research; it was determined that there is no meaningful relationship statistically between occupational maturity level of the students with decision strategies scale-systematic lower dimension, but it was determined that there are meaningful negative relations statistically at p<, 01 level between occupational maturity levels of the students with impulsive, dependency and indecision strategies which are other decision strategy aspects. With another words, as occupational maturity levels of the students increase, their choice for impulsive, dependency and indecision strategies shows decrease. Except for aspects for determining whether they need information for choosing occupation according to occupational maturity levels of the students with demographic properties, it was decided that there is no meaningful difference according to their genders, ages, high school types, level of income, mother-father educational background, whether they intentionally chosen their current school or not, perceived success levels and whether they received support in choosing occupation. Besides, meaningful differences were determined in the research between decision strategies and demographic properties of the students.Keywords: Occupational maturity, occupational development, decision making, decision making strategies.
Collections