İlköğretim okul yöneticilerinin etik liderlik özellikleri ile ilgili öğretmen görüşlerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, ilköğretim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin okul yöneticilerinin etik liderlik davranışlarına ilişkin algılarının bazı demografik özelliklerine göre farklılaşıp farklılaşmadığını incelemektir.İlişkisel tarama yöntemiyle yapılan bu araştırma, 2009-2010 eğitim öğretim yılında İstanbul İli Anadolu Yakasında bulunan üç ilçeden seçilen dörder okulda çalışan öğretmenlerle sınırlıdır. Öğretmenlerin, yöneticilerinin etik liderlik davranışlarına ilişkin algılarını araştırmak üzere 5 derecelik Likert tipi, 46 soruluk ve 7 alt boyuttan oluşan bir ölçek uygulanmıştır. Anket ile elde edilen veriler üzerinde frekans ve yüzde dağılımları, korelasyon, aritmetik ortalama, ilişkisiz gruplar t-testi ve varyans analizi (ANOVA) işlemleri uygulanmıştır.Yapılan istatistikî işlemler sonucu, araştırmaya katılan öğretmenlerin genel olarak yöneticilerini etik ilkelere uyma, etik karar verme, etik bir okul kültürü ve iklimi oluşturma, sosyal sorumluluk, hizmete yönelik liderlik, güvene dayalı liderlik ve ilke merkezli liderlik bakımından üst düzeyde olmasa da olumlu algıladıkları bulunmuştur. Öğretmenlerin demografik özelliklerine göre yöneticilerinin etik liderlik davranışlarını algılamalarında ise kadınların, yaşı daha büyük olan öğretmenlerin, sınıf öğretmenlerinin ve özel okullarda görev yapan öğretmenlerin, kıdemleri daha fazla olan öğretmenlerin ve okulda çalışma süresi daha uzun olan öğretmenlerin daha olumlu bir bakış açısına sahip oldukları bulunmuştur. Eğitim durumuna göre ise Eğitim Fakültesi mezunu öğretmenlerin yöneticilerini etik liderlik davranışları gösterme bakımından diğer fakültelerden mezun öğretmenlere göre daha olumsuz algıladıkları bulunmuştur.Anahtar Kelimeler: Liderlik, Etik Liderlik, Okul Yöneticisi The aim of this study was to investigate if elementary school teachers? perception differentiated about their principals? ethical leadership.The study conducted in three districts of Istanbul?s Anatolian Side with teachers form twelve elementary school, four schools from each of the districts, in 2009 and 2010 curriculum. In order to investigate teachers? perception about their principals? ethical leadership behaviors, a Likert type questionnaire used. The Ethical Leadership scale used in the study consisted of 7 sub dimension from 46 items. Data collected with the questionnaire were analyzed using frequency, percentage, mean, correlation, independent samples t-test and one-way analysis of variance (ANOVA) techniques.Results of the analyses show that teachers? participated in the study, in general, have had mostly a positive perception towards their principals? ethical leadership behaviors for the dimensions of following ethical principles, ethical decision making, creating ethical school culture and climate, behaving socially responsible, being service oriented, being trust based oriented and principles oriented. It was found that female teachers, older teachers, class techers, private school teachers, senior teachers, and those who have worked longer in the schools have had a more positive perception than the other teacher about their principals? ethical leadership. In addition, it was found that teachers graduated from the faculties of education have had less positive perception about their principals? ethical leadership than the teachers graduated from other faculties.Key Words: Leadership, Ethical Leadership, School Principals
Collections