Orta öğretim okul yöneticilerinin eğitim felsefelerini algılamaları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma İstanbul ili, Pendik ve Kadıköy ilçelerinde görev yapan orta öğretim okullarında görev yapan okul yöneticilerinin ?Türk Eğitim Felsefesini? algılama düzeylerini ortaya koyarak, değişen ve küreselleşen dünyada felsefi düşünce akımlarının eğitimdeki yerini ve önemini anlamaları bakımından son derece önemlidir.Araştırmanın ilk bölümünde; araştırmanın konusu, amacı, önemi, varsayımı, sınırlılıkları ve tanımları hakkında teorik bilgilere yer verilmiştir.Araştırmanın diğer bölümünde bulgulara yer verilmiştir. Araştırmanın evrenini İstanbul ili Anadolu yakası oluşturmaktadır. Örneklemini ise, Pendik ilçesindeki resmi orta öğretim okulları ile özel liselerde çalışan 27 okul ile Kadıköy ilçesindeki resmi orta öğretim okullarında ve özel liselerinde görev yapan 8 okulun olmak üzere toplam 50 okul yöneticisi oluşturmaktadır. Bu okullardaki yöneticilere resmi yollardan ulaşılarak, geçerliliği ve güvenilirliği Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Fakültesinde görevli dört uzman tarafından test edilmiş olan; ?Eğitim Felsefesi Tutum Ölçeği?ni samimi ve tarafsız olarak yanıtlamaları sağlanmıştır. Orta öğretim okul yöneticilerine bu araştırmada uygulanan ölçek iki bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde, kişisel bilgilerle ilgili sorular olup,bu sorular yöneticilerin özelliklerine göre bazı farklılıklar göstermektedir. İkinci bölüm ise, tüm yöneticiler için aynı olup, 25 sorudan oluşmaktadır.Orta öğretim yöneticilerine uygulanan bu araştırmada veri toplama araçlarından elde edilen veriler kodlanarak bilgisayara yüklenmiştir. Elde edilen verilerin çözümlenmesinde SPSS 16.0 istatistiksel paket programı kullanılmıştır.Araştırmada elde edilen verilerin analizinde betimsel istatistiklerden frekans (f), yüzde (%), aritmetik ortalama (X) ve standart sapma (Ss) kullanılmıştır. Katılımcıların tutum ölçeği alt boyutlarından elde ettikleri puan ortalamalarının bağımsız değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek iki değişkenlilerde non-parametrik Mann Whitney ?U testi, üç ve daha fazla değişkenlilerde non-parametrik Kruskal Wallis-H testi kullanılmıştır.Ayrıca yöneticilik kıdemlerinin cinsiyete göre dağılımını belirlemek için çapraz tabloya başvurulmuştur. Elde edilen verilerin anlamlılık düzeyi p<.05 olarak kabul edilmiştir.Yapılan analizler sonucunda orta öğretim okul yöneticilerinin tamamı,Türkiye'de eğitim felsefesinin uygulamaya geçirilmesinde yönetsel ve politik faktörlerin rol oynadığı düşüncesine katılmaktadır.Orta öğretim okul yöneticilerinin çok az düzeyde katıldıkları ise,eğitim ortamında öğrencilerin kendi sorumlulukları ile yüz yüze getirildikleri düşüncesidir.Elde edilen bulgulara göre,ortaöğretim okul yöneticilerinin değişik mesleki kıdemlerine,farklı fakültelerine göre,farklı branşlarına göre eğitim felsefelerini algılama düzeyleri arasında anlamlı bir farklılık belirlenmemiştir.Araştırma bulgularına göre yöneticilikteki kıdemi 20 yıl ve üzeri olan okul yöneticilerinin,yöneticilik kıdemi 1 ? 5 yıl ve 6 ? 10 yıl arasında olan katılımcılara göre,orta öğretim öğretmenlerinin Türk eğitim felsefesine dayalı olarak,eğitimin genel amaçlarına daha anlam verdikleri konusunda daha olumlu görüşe sahiptirler.Yine meslekteki kıdemleri bakımından aynı okulda görev yapan farklı kıdemlere sahip okul yöneticilerinin eğitim felsefelerini algılama düzeyleri benzerlik göstermektedir.Bu araştırmaya katılan orta öğretimde görev yapan kadın yöneticiler % 16 iken,erkek yöneticiler % 84'dür.Kadın yöneticilerin tutum ölçeği alt boyutlarında ki görüşleri erkek yöneticilere göre anlamlı bir farklılık göstermemekle birlikte anlamlı olmamakla birlikte erkek okul yöneticileri kadın okul yöneticilerine göre daha olumlu görüş belirtmişlerdir.Yapılan analizler sonucunda farklı ilçelerde görev yapan okul yöneticilerinden,Kadıköy ilçesindeki okul yöneticilerinin; okul ortamı,eğitim programları ve öğretim kaynaklarımızın,Türk Milli Eğitim Felsefesi doğrultusunda geliştirilmekte olduğu konusunda,Pendik ilçesindeki okul yöneticilerine göre daha olumlu görüş bildirmişlerdir. Bir başka bulguya göre, 16 ? 20 yıl arası kıdeme sahip okul yöneticilerinin, yöneticilikte 1 ? 5 ve 6 ? 10 yıl arası kıdeme sahip okul yöneticilerine göre,orta öğretim programlarının öğrenciyi araştırmaya yöneltecek biçimde,öğrenci merkezli olarak hazırlandığı konusunda daha olumlu tutuma sahiptirler. This research presents the perception level of ?Turkish Education Philosophy? of the school administrators who serve in the secondary education schools in the county of Pendik and Kadıköy in İstanbul city and is very important to comprehend the movements of philosophical thought in education in the changing and globalizing world.In the first part of the research; it is explained the theoretical information about the subject, objective, significance, assumption, limitedness and descriptions of the research.In the other part of the research; it is explained the findings. The population is the Anadolu part of İstanbul city and the sample is the fifty school administrators. Most of the fifty school administrators serve in 27 schools of the Pendik county. Some of the fifty school administrators serve in 8 schools of the Kadıköy county. The schools consist the public secondary education schools and private high schools. These school administrators are communicated through official channels and are submitted the ?Education Philosophy Attitude Scale? test which is tested its validity and reliability by four experts who serve in the Faculty of Education in University of Çanakkale Onsekiz Mart and respond to the test sincerely and neutrally. The scale which is applied to the secondary education school administrators in the research consists of two parts. The first part comprises of the questions which are related to personal information and the questions have some differences according to the characteristics of the administrators. The second part consists of 25 questions which are the same for all the administrators.In this research which is applied to the secondary education school administrators, the data obtained from data collection tools are encoded and computerized. The SPSS 16.0, the statistical packaged software, is used to analyze the data obtained.It is used the frequency (f), percentage (%), arithmetic mean (X), and standard deviation (Ss) of the descriptive statistics to analyze the data obtained in the research. Non-parametric Mann Whitney-U test is used for bivariate distribution and Non- parametric Kruskal Wallis-H test is used for three or more variants distribution to determine whether the point averages obtained from lower dimension of participants? attitude scale become different or not according to independent variables. Besides, the crosstab is applied to determine the range of the administration seniority according to sexuality. The significance level of the data obtained is accepted p<.05.As the result of the research conducted, all of the secondary education school administrators think that administrative and political factors have a role to put Education Philosophy in Turkey into practice. The secondary education school administrators share rarely that the students confront with their responsibility in education.According to the findings obtained, there is no meaningful variation about perception level of education philosophy by the school administrators who have different occupational seniority, faculties, and branch.According to the findings obtained, the school administrators who have 20 or more years seniority generally have more positive opinions than the school administrators who have 1-5 and 6-10 years seniority that the secondary education school teachers give great importance to the general aims of the education based on Turkish education philosophy. The school administrators who serve the same school but have different seniority show similarity about perception level of education philosophy.The %16 of the school administrators who attend the research is women administrators as the %84 of the school administrators who attend the research is men administrators. The opinion which is at lower dimension of women administrators? attitude scale does not have a meaningful difference according to men administrators? opinion but men administrators have more positive opinions than women administrators do.As the result of the research conducted, The school administrators who serve in Kadıköy county have more positive opinion than the school administrators who serve in Pendik county that the school environment, education programs, and education resources are being developed in conformity with Turkish National Education Philosophy.According to another finding, The school administrators who have 16-20 years seniority have more positive opinion than the school administrators who have 1-5 and 6-10 years seniority that secondary education programs encourage students to research activities and are being prepared as student centered.
Collections