Takiyettin Mengüşoğlu`nun eğitim anlayışı
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
İnsanın özellikleri ve eğitim arasındaki ilişki teorik ve pratik anlamda çağlar boyunca ilgi çekmiştir. Günümüzde eğitimle ilgili ilkeler ortaya konmakta, bunun pratik uygulamaları yapılmakta ve sonuçları değerlendirilmektedir. Filozoflar, eğitimbilimciler, sosyologlar, psikologlar konuyla ilgili birçok görüş ortaya koymuşlar; ancak ortak bir noktada henüz anlaşamamışlardır. Bu çalışmada Takiyettin Mengüşoğlu'nun eğitim anlayışı, ontolojik temellerden hareket eden insan anlayışı temelinde ele alınmaktadır. Mengüşoğlu'ya göre insan, ontik bütünlüğe sahiptir ve kendine özgü fenomenlerin taşıyıcısıdır. Bu, insanın ontolojik özelliğidir. Mengüşoğlu, ontolojik temelli insan anlayışını, onun somut bir bütün olarak algılanmasını ve başarılarının açığa çıkmasını sağlayan fenomenlere dayandırır. İnsanı bir özelliğine göre ele alan, onu dual varlık olarak tanımlayan antropolojik teorileri eleştirir. Bu şekilde insan anlayışını net bir biçimde ortaya koyan Mengüşoğlu, tüm fenomenlerin temeline eğitim fenomenini yerleştirir. Mengüşoğlu'ya göre insan, olanaklar varlığıdır ve plastisite özelliğine sahiptir. Bu özellikleri ona yaşamda var olabilmesini, çağına ve kendinden sonraki kuşaklara etki etmesini sağlar. Bunları sağlayacak olan eğitimdir. Çalışma boyunca Mengüşoğlu'nun eğitim anlayışı; antropolojik teoriler karşısında kendi antropolojisini konumlandırması, insanın varlık koşulu olan fenomenler ve tüm fenomenlerin temelinde gördüğü eğitim fenomeni çerçevesinde belirtilmeye çalışılmıştır. The relationship between characteristics of human and education has aroused interest since ages in terms of both theoretic and practice. Today, principles related with education are put forward, practice of these principles are implemented and evaluated the results. Philosophers, instructors, sociologists, psychologists gave their opinion on the topic; but they cannot reach an agreement at common point. In this study, education method of Takiyettin Mengusoglu is studied on the basis of human concept motivated by ontological basics. According to Mengusoglu, human has ontological complement and transferor of unique phenomena at the same time. This is ontological characteristics of human. Mengusoglu leans ontological-based human concept on phenomena which provide to perceive human as a concrete complement and to reveal human success. He criticizes anthropological theories which define human as a dual entity and evaluates human from one point. Putting forward his human concept clearly, Mengusoglu claims that education phenomenon has the key role among all phenomena. According to Mengusoglu, human has great amount of opportunities and plasticity characteristics. These characteristics provide man to be alive and affect his age and the generations after him. Education can provide all of these things by itself. The education concept of Mengusoglu, positioning of his own anthropology against anthropological theories are stated throughout the study; in accordance with the education phenomenon which he sees on the basic of all phenomena and the phenomena which are the condition of existence.
Collections