Tendency of primary state school students to be autonomous learners in foreign language classes
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı yabancı dil sınıflarında, ilköğretim devlet okulu öğrencilerinin özerk öğrenen olma eğilimini araştırmaktı. Araştırma Darıca/Kocaeli'nde bir devlet okulunda 212 öğrencinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Veriler Öğrenen Özerkliği anketi, öz değerlendirme formları ve sınıf gözlemi aracılığıyla toplanmıştır. Hem nicel hem nitel araştırma teknikleri kullanılmıştır. İlköğretim öğrencilerinin özerk öğrenen olma eğilimlerini ortaya çıkarmak amaçlı 8 hafta süren bir uygulama dönemi vardır. Sekiz haftalık uygulama dönemi süresince, öğrenme aktiviteleri hazırlanmış ve sınıfta yapılmıştır. Uygulamadan önce ve sonra verilen anket ve kişisel değerlendirme formları nicel teknik, gözlem nitel tekniktir. Anket iki bölümden oluşmaktadır. İlk bölüm öğrencilerin kişisel bilgilerini içine almıştır ve ikinci bölüm özerk öğrencilerin özelliklerine dayalı altmış öğeden oluşturulmuştur. Sonuç olarak, çalışma uygulama döneminden sonra yabancı dil öğrenmede ilköğretim devlet okulu öğrencilerinin özerk olma eğilimi olduğunu göstermektedir. Öğrenciler kendi öğrenmelerinin sorumluluğunu almış ve daha etkili öğrenmek için kendi öğrenme stratejilerini bulmuşlardır. Öğrenciler büyük ölçüde dil öğrenmeye motive olmuş ve kendi öğrenme süreçlerinin farkına varmışlardır. Yabancı dil sınıflarında öğrencilerin tutumlarındaki bütün değişiklikler özerkliği geliştirmek için hazırlanan öğrenme aktiviteleri yardımıyla sağlanmıştır. Aynı zamanda, özerk olmada öğrencilerin gelişimi sınıf gözlemi ve öz değerlendirme formları yardımıyla da fark edilmiştir. The purpose of this study was to investigate the tendency of primary state school students to be autonomous learners in foreign language classes. The study was conducted with 212 learners at a primary state school in Darıca/Kocaeli. The data were collected through a learner autonomy questionnaire, self-assessment sheets and classroom observation. Both quantitative and qualitative research techniques were used. There was an implementation period which lasted 8 weeks in order to reveal the tendency of primary school students to be autonomous learners. During the 8-week implementation period, the learning tasks were prepared and carried out in the class. The questionnaire given before and after the implementation period and self-assessment sheets were quantitative techniques; observation was a qualitative technique. The questionnaire consisted of two parts. The first part included the learners? background information and the second part was composed of sixty items based on the features of autonomous learners. As a result, the study indicated primary state school students? tendency to be autonomous learners in foreign language learning after the implementation period. The learners took responsibility for their own learning and found their own learning strategies to learn more effectively. Learners were greatly motivated in language learning and they were aware of their own learning process. All changes in learners? attitudes in foreign language classes were provided by the help of the learning tasks which were prepared in order to develop autonomy. Also, learners? improvement in being autonomous was noticed by the help of the classroom observation and self-assessment sheets.
Collections