Otistik kardeşe sahip çocukların davranışsal ve duygusal uyumlarının, benlik kavramlarının ve sosyal desteklerinin incelenmesi:Karşılaştırmalı bir çalışma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Araştırmanın temel amacı otistik kardeşe sahip 9 - 16 yaş arası normal gelişim gösteren çocukların davranışsal ve duygusal uyumlarını, benlik kavramlarını ve algıladıkları sosyal destek düzeylerini belirlemek ve normal gelişim gösteren kardeşe sahip 9 ? 16 yaş arası normal gelişim gösteren çocukların davranışsal ve duygusal uyumları, benlik kavramları ve algıladıkları sosyal destek düzeyleri ile arasında anlamlı bir farklılık olup olmadığını incelemektir.Araştırmanın örneklemini Bursa'da yaşayan 50 otistik kardeşe sahip 9 - 16 yaş arası normal gelişim gösteren çocuk ve 52 normal gelişim gösteren kardeşe sahip 9 - 16 yaş arası normal gelişim gösteren çocuk oluşturmaktadır. Katılımcılara, Güçler ve Güçlükler Anketi, Çocuk Ve Ergenler İçin Sosyal Destek Değerlendirme Ölçeği, Piers Harris Çocuklarda Öz-Kavramı Ölçeği uygulanmış; Güçler ve Güçlükler Anketi ile sosyodemografik bilgi formu katılımcıların ebeveynleri tarafından doldurulmuştur. Araştırmada elde edilen verilerin analizinde Pearson Korelasyon Analizi, Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA), Bağımsız Değişkenli t Testi kullanılmıştır.Araştırma sonuçlarına göre; otistik kardeşe sahip çocuklar ile normal gelişim gösteren kardeşe sahip çocukların davranışsal ve duygusal uyumları, benlik kavramları ve algıladıkları sosyal destek düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki bulunmamıştır. Ancak iki grup arası karşılaştırma cinsiyet faktörü dikkate alınarak gerçekleştirildiğinde otistik kardeşe sahip erkek çocukların normal gelişim gösteren kardeşe sahip erkek çocuklardan anlamlı bir şekilde daha fazla davranışsal ve duygusal uyum sorunu yaşadıkları bulunmuş; benlik kavramları ve algıladıkları sosyal destek düzeyleri için ise benzer bir anlamlılık bulunmamıştır. Otistik kardeşe sahip çocukların davranışsal ve duygusal uyumları, benlik kavramları ve algıladıkları sosyal destek seviyeleri ile çeşitli sosyodemografik özellikler arasındaki ilişki incelenmiştir. Otistik kardeşe sahip çocukların davranışsal ve duygusal uyumları, benlik kavramları ve algıladıkları sosyal destek seviyeleri ile ebeveynlerin eğitim durumu, gelir düzeyi, çocuğun otistik kardeşten büyük ya da küçük olması ve evdeki toplam çocuk sayısı arasında anlamlı bir ilişki bulunmazken; ebeveynlerin otistik çocuklarının otizm derecesini algılayışları ile otistik kardeşe sahip çocukların davranışsal ve duygusal uyumları arasında olumsuz yönde bir ilişki olduğu bulunmuştur.Anahtar Kelimeler: Davranışsal ve Duygusal Uyum, Benlik Kavramı, Sosyal Destek, Otizm The main aim of this work is to analyse the relations between behavioral and emotional adjustment, self-concept and social support of typically developing siblings of autistic children whose ages are 9 - 16 and to compare with behavioral and emotional adjustment, self-concept and social support of typically developing siblings of typically developing children whose ages are 9 - 16.Sample of the research was consisted of 50 typically developing siblings of autistic children whose ages are 9 - 16 and 52 typically developing siblings of typically developing children whose ages are 9 ? 16 and who lives in Bursa. Participants were put through The Strengths and Difficulties Questionnaire, Piers Harris Children?s Self-Concept Scale, Social Support Appraisals Scale and a socio-demographic form. Data of The Strengths and Difficulties Questionnaire and socio-demographic form were gathered from parents. Data was examined with the Pearson Product Moment Correlation, One-Way Analysis of Variance (ANOVA), t-Test for Two Independent Samples.According to results, it has been found that there is not a significant difference between behavioral and emotional adjustment, self-concept and social support of siblings of autistic children and siblings of typically developing children. However, it has been found that there is a significant difference between behavioral and emotional adjustment of brothers of autistic children and brothers of typically developing children; but there is not a significant difference between self-concept and social support when the comparison of two sampling groups were carried out again by taking gender factor into account. Relationships between behavioral and emotional adjustment, self-concept and social support of siblings of autistic children and various sociodemographic characteristics were analysed. It has been found that there is not a significant relationship between behavioral and emotional adjustment, self-concept and social support of siblings of autistic children and parents education status, family income, being older or younger than autistic child, number of siblings. But it has been also found that there is a significant relationship between behavioral and emotional adjustment, self-concept and social support of siblings of autistic children and perceived autism severity of parents in a negative way.Key Words: Behavioral and Emotional Adjustment, Self-Concept, Social Support, Autism.
Collections