Resmi ilköğretim okulu öğretmenlerinin okul müdürlerine duydukları güven ile okul müdürlerinin liderlik stilleri arasındaki ilişki: İstanbul ili Anadolu yakası örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma resmi ilköğretim okulu öğretmenlerinin okul müdürlerine duydukları güven ile okul müdürlerinin liderlik stilleri arasında ilişki olup olmadığını bazı değişkenlere göre incelemeyi amaçlamaktadır.Betimsel tarama (survey) modeliyle yapılan bu araştırmanın bağımsız değişkenleri cinsiyet, yaş, mezuniyet durumu ve mesleki kıdemdir. Araştırmanın evrenini, İstanbul ili Anadolu yakası ilçelerinde görev yapan resmi ilköğretim okulu öğretmenleri; örneklemini ise Kadıköy, Kartal ve Maltepe ilçelerinde resmi ilköğretim okullarında görev yapan 150 ilköğretim okulu öğretmeni oluşturmaktadır.Araştırmanın verileri Kişisel Bilgi Formu, Öğretmenlerin Yöneticilerine Güven Ölçeği ve Çoklu Faktör-Liderlik Envanteri ile toplanmıştır. Elde edilen veriler için kullanılan test istatistikleri frekans ve yüzde değerleri, bağımsız gruplar t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), post-hoc Sheffe (anlamlı farklar) testi ve Pearson Çarpım Moment Korelasyondur. Tüm istatistiksel hesaplamalarda anlamlılık düzeyi p<05 olarak kabul edilmiştir.Araştırmaya katılan öğretmenlerin Çoklu Faktör Liderlik Envanterinin tam serbest yönetim, istisnalara göre yönetim, karizma ve entelektüel uyarım ve bireysel destek alt boyutlarına ilişkin algı düzeyleri ile yöneticilerine duydukları güven arasında anlamlı bir ilişki olduğu bulunmuştur. Buna göre:?Öğretmen algılarına göre tam serbest yönetim tarzı liderlik özellikleri ile yöneticilere karşı duyulan güven arasında anlamlı ve negatif yönde bir ilişki vardır. Tam serbest yönetim tarzı liderlik özelliklerini gösteren okul yöneticilere karşı öğretmenlerin güven düzeyi olumsuz etkilenmektedir.? Öğretmen algılarına göre istisnalara göre yönetim liderlik özellikleri ile yöneticilere karşı duyulan güven arasında da anlamlı ve negatif yönde bir ilişki vardır. İstisnalara göre yönetim özelliklerini gösteren okul yöneticilere karşı öğretmenlerin güven düzeyi olumsuz etkilenmektedir.?Öğretmen algılarına göre karizmatik liderlik özellikleri ile yöneticilere karşı duyulan güven arasında anlamlı ve pozitif yönde bir ilişki vardır. Karizmatik davranışlar/özellikler sergileyen okul yöneticilere karşı öğretmenlerin güven düzeyi olumlu yönde etkilenmektedir.?Son olarak, öğretmen algılarına göre entelektüel uyarım ve bireysel destek liderlik özellikleri ile yöneticilere karşı duyulan güven arasında anlamlı ve pozitif yönde bir ilişki vardır. Entelektüel uyarım ve bireysel destek özellikler sergileyen okul yöneticilere karşı öğretmenlerin güven düzeyi olumlu yönde etkilenmektedir. This study aims to look, according to certain factors, at whether there is a link between the leadership styles of principals in state primary schools and teachers? confidence in the principal.This study, which was carried out using the descriptive survey model, used independent variables of gender, age, level of education and job seniority. The target population of the study was state primary school teachers working in the Asian (Anadolu) side of Istanbul: the sample is made up of 150 primary school teachers working in state primary schools in the districts of Kadıköy, Kartal and Maltepe.Data for the study was gathered through the Personal Information Form, Teachers? Confidence in Administrators Scale and the Multifactor Leadership Questionnaire. The statistics were calculated according to frequency and percentage values, Independent Samples T Test, analysis of variance (ANOVA), Scheffé post-hoc (significant difference) test and the Pearson product-moment correlation coefficient. All statistical calculations were accepted with a significance level of p<05 .It was found that, for the teachers who took part in the study, there was a significant relationship between the levels of perception of the fully free management and management by exception, charisma and intellectual stimulation and individual support sub-categories of the Multifactor Leadership Questionnaire and levels of confidence in administrators.?According to teachers? perceptions, there is a significant and negative relationship between the characteristics of a fully free management style and confidence in administrators. Confidence of teachers in administrators is negatively affected by school administrators demonstrating the characteristics of a fully free management style.?According to teachers? perceptions, there is a significant and negative relationship between the characteristics of a management by exception style and confidence in administrators. Confidence of teachers in administrators is negatively affected by school administrators demonstrating the characteristics of a management by exception style.?According to teachers? perceptions, there is a significant and positive relationship between the characteristics of a charismatic leadership style and confidence in administrators. Confidence of teachers in administrators is positively affected by school administrators demonstrating charismatic behaviour/characteristics.?Finally, according to teachers? perceptions, there is a significant and positive relationship between the characteristics of an intellectual stimulation and individual support leadership style and confidence in administrators. Confidence of teachers in administrators is positively affected by school administrators demonstrating intellectual stimulation and individual support characteristics.
Collections