10-14 yaş arasında olan yelken yapan ve yelken yapmayan çocukların benlik algısı ve mükemmeliyetçilik boyutları arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu tezin amacı, 10-14 yaş arasında olan, yelken yapan ve yapmayan çocukların benlik algısı ve mükemmeliyetçilik boyutları arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Böylelikle yelken yapan ve yapmayan çocukların benlik algısı, olumlu ve olumsuz mükemmeliyetçilik düzeyleri arasındaki ilişkiyi karşılaştırmalı olarak ortaya koymak mümkün olmuş, cinsiyet değişkeninin benlik algısı, olumlu ve olumsuz mükemmeliyetçilik üstündeki etkisi incelenmiştir. Ayrıca, yelken sporuyla uğraşan bireylerin benlik algılarının mükemmeliyetçilik boyutlarına göre değişkenlik gösterip göstermediği de belirlenmiştir.Çocukların benlik algılarını ölçmek amacıyla 1964 yılında Piers ve Harris tarafından geliştirilen, 1986 yılında Türkçe' ye Öner tarafından uyarlanan Piers-Harris' in Çocuklarda Öz Kavramı Ölçeği, olumlu ve olumsuz mükemmeliyetçilik boyutlarını ölçmek amacıyla 2004 yılında Kırdök' ün geliştirdiği Olumlu Olumsuz Mükemmeliyetçilik Boyutu Ölçeği kullanılmıştır.Araştırmanın evrenini, Türkiye'de yelken sporu yapan ve yapmayan 10-14 yaş arasındaki çocuklar oluşturmuştur. Araştırmanın örneklemini 2011 Türkiye Yelken Şampiyonası'na katılan 10-14 yaş arasındaki 136 yelkenci çocuk ile İstanbul ve Tekirdağ'daki 4 farklı okulda okuyan, yelken yapmayan, 5. sınıf düzeyinden 9. sınıf düzeyine kadar olan çocuklar oluşturmuştur. Toplamda 272 çocuğa ulaşılmıştır.Çalışmanın sonunda cinsiyetin yelken yapan ve yapmayan sporcuların benlik algıları, olumlu mükemmeliyetçilik ve olumsuz mükemmeliyetçilik boyutları üzerinde etkisi olmadığı belirlenmiştir.Yelken yapan ve yapmayan sporcuların benlik algıları arasında anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Buna göre, yelken yapan çocukların benlik algıları (X=51,83, Ss=8,34) yelken yapmayan çocukların benlik algılarına (X=48,07, Ss=8,44) göre daha yüksektir (t(270)=3,69; p<0,05).Yelken yapan ve yapmayan sporcuların olumlu ve olumsuz mükemmeliyetçilik boyutları arasında da anlamlı bir fark bulunmuştur. Buna göre yelken yapan çocukların olumlu mükemmeliyetçilik boyutları (X=32,51, Ss=6,199) yelken yapmayan çocuklara (X=29,60, Ss=7,959) göre daha yüksektir (t(270)=3,36; p<0,05). Aynı şekilde yelken yapan çocukların olumsuz mükemmeliyetçilik boyutları (X=17,60, Ss=5,010) da yelken yapmayan çocuklara göre daha yüksektir (X=16,00, Ss=5,372), (t(270)=2,54; p<0,05).Yelken yapan çocukların olumlu mükemmeliyetçilik boyutlarının benlik algılarını yordayıp yordamadığını belirlemek amacıyla yapılan regresyon analizi sonucunda olumlu mükemmeliyetçilik ile benlik algısı arasında pozitif ve orta düzeyde bir ilişki olduğu görülmüştür (r=0,275, R=0,275, R²=0,75, p<0,01). Yelken yapan çocukların olumlu mükemmeliyetçilik boyutu benlik algısını yordamaktadır ve benlik algısındaki toplam varyansın yaklaşık %7,5' ini açıklamaktadır.Yelken yapan çocukların olumsuz mükemmeliyetçilik boyutlarının benlik algılarını yordayıp yordamadığını belirlemek amacıyla yapılan regresyon analizi sonucunda yelken yapan çocuklarda olumlu mükemmeliyetçilik ile benlik algısı arasında bir ilişki olmadığı görülmüştür (r=-0,85, R=0,85, R²=0,007, p>0,05). The purpose of the present study is to examine the relationship between 10-14 years old sailors and non sailors? self concept, positive and negative perfectionism dimensions. In this way, sailors and non sailors were compared in terms of their perfectionism and self concept dimensions and also gender?s affect on perfectionism and selp concept is investigated as well. Furthermore, whether the sailors? perfectionism dimensions are predicted by their self esteem is analyzed.In order to measure children? s self concept levels, Piers-Harris Children?s Self Concept scale were used. This scale was developed by Piers and Haris in 1964 and adopted to Turkish in 1986 by Öner. And to measure children? s positive and negative perfectionism levels, Positive and Negative Perfectionism Scale, which was developed by Kırdök in 2004 was used.The population of the study is children whose ages are betwen 10 to 14 in Turkey. The half of the sample was comprised of sailors who were registered to 2011 Turkey Sailing Championship. The other half of the sample was composed of 5th to 9th grade students coming from four different schools in Tekirdağ and İstanbul. Overall, 272 children were included to study.The results of the present study indicated that gender does not have any affect on self concept, positive and negative perfectionism dimensions in both groups.There is a significant difference between the self concept levels of sailors and non sailors (t(270)=3,69; p<0,05). That is, sailors self concept levels (X=51,83, Ss=8,34) are higher than the non sailors self concept levels(X=48,07, Ss=8,44).Findings from the study showed that there is also a significant difference between sailors and nonsailors in terms of positive and negative perfectionism dimensions That is, sailors positive perfectionism dimension levels (X=32,51, Ss=6,199) are higher than the non sailors positive dimension levels (X=29,60, Ss=7,959), (t(270)=3,36; p<0,05). Along the same line, sailors negative perfectionism dimension levels (X=17,60, Ss=5,010) are higher than the non sailors negative dimension levels(X=16,00, Ss=5,372), (t(270)=2,54; p<0,05).A simple regression analysis was conducted. Sailors?s positive perfectionism scores were regressed on self concept scores and it revealed that there was a significant affect of positive perfectionism on self concept (r=0,275, R=0,275, R²=0,75, p<0,01) and 7,5 % of the variance in self concept was explained by positive perfectionism.Lastly, one more simple regression analysis was conducted. Sailors?s negative perfectionism scores were regressed on self concept scores and it revealed that there was not a significant affect of negative perfectionism on self concept (r=-0,85, R=0,85, R²=0,007, p>0,05).
Collections