Teachers` preferences and learners` expectations relatedto error correction in different levels of proficiency
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu tezde yapılan araştırma öğrencilerin ve öğretmenlerin yanlış düzeltimine ilişkin beklentileri ve tercihlerini ve bu tercihlerin dil seviyesinden ne ölçüde etkilendiğini incelemiştir. Bu çalışma Yalova'da bir Meslek Yüksek Okulu'nda gerçekleştirilmiştir. Katılımcılar bu okulun yaşları on sekiz ile yirmi arasında değişen 242 erkek öğrencisidir. Beş öğretmenin hem başlangıç hem de orta seviyede ki derslerinde ses kaydı yapılmıştır. Bu kayıtlar çeviri yazıya dönüştürülmüş ve ders sırasında yapılan yanlışlar tablolaştırılmıştır. Bu hem yanlışların sınıflandırılmasında, hem de öğretmenlerin ve öğrencilerin tepkilerinin görülmesini mümkün kılmıştır. Verileri incelemek için Chaudron (1983), Walz (1982), ve Lyster & Ranta (1997) 'nın modellerinden faydalanılmıştır. Çalışmaya katılan beş öğretmenin yanı sıra aynı kurum fakat farklı bölümlerde çalışan 25 öğretmene de yanlış düzeltim tercihlerinin anlaşılması maksadıyla anket uygulanmıştır. Öğrencilere de yanlış düzeltim tercihlerinin anlaşılması amacıyla bir anket düzenlenmiştir. Bu anket iki bölümden oluşmaktadır; ikinci bölümde ders kayıtları sırasında ortaya çıkan düzeltim yolları alınmış ve öğrencilerden bu düzeltim yollarını Çok iyi (1)', `İyi (2)', `İyi değil (3)', `Kötü (4)' şeklinde değerlendirmeleri istenmiştir. Öncelikle öğretmenlerin anket sonuçları incelenmiş ve bu sonuçların öğretmenin farklı seviyelerdeki sınıflarda gerçekleştirdiği düzeltim yolları ile tutarlı olup olmadığı karşılaştırılmıştır. İkinci adım olarak öğrencilerin ankete verdikleri cevaplar analiz edilmiş ve öğretmenlerin anketleri ile karşılaştırılmıştır.Bu çalışmanın sonucunda öğretmenlerin hem başlangıç hem de orta seviyede doğrudan düzeltim yolunu tercih ettikleri ancak ankette başlangıç seviyede doğrudan, daha ileri seviyelerde ise dolaylı düzeltim tekniklerini tercih ettiklerini belirtmişlerdir. Her iki seviyede ki öğrenciler doğrudan düzeltim yolunu tercih ettikleri ancak orta seviyedeki öğrencilerin dolaylı düzeltim yollarını anladıkları ve faydalandıkları görülmüştür. Öğretmenler ankette her yanlışı düzeltmediklerini belirtmiş ancak gözlemlenen derslerde pek az yanlışın düzeltilmediği görülmüştür. Dil seviyesi bağlamında, bu durumun öğretmenlerden çok öğrencileri etkilediği görülmüştür; öğretmenlere nazaran öğrenciler dil seviyesi yükseldikçe yanlış düzeltim yollarının değiştiğini belirtmişlerdir. Ancak öğretmenlerin farklı dil seviyelerinde değişik düzeltim teknikleri kullanmadıkları görülmüştür.Anahtar Kelimeler: Yanlış düzeltimi, düzeltme tercihleri, dil seviyesi. The research presented in this thesis examined teachers? and learners? preferences on error correction and how teachers? and learners? preferences were affected by level of proficiency. This study was conducted in a Vocational School in Yalova. The participants were 242 adult learners of this institution between the ages of 18 and 20. Five teachers? lessons both in beginner and low-intermediate levels were voice-recorded. These recordings were transcribed and the parts including corrective moves were presented in tables. This made it possible to see and categorize the errors, and see the teachers? and learners? reactions. Chaudron (1983), Walz (1982), and Lyster & Ranta (1997)?s models were used to categorize the data. Along with the teachers who participated in this study, twenty-five teachers in the same institution but in different departments were given a questionnaire to collect data about their preferences about error correction. The learners were given another questionnaire which aimed to measure their preferences about error correction. The questionnaire consisted of two parts. The second part included samples of correction taken from observed classes and the learners were asked to rank these responses as Very good (1)?, `Good (2)?, `Not good (3)?, `Bad (4)?. First, the results of teachers? questionnaires were analyzed and these results were again compared to the correction techniques that the teacher used in different levels of proficiency to see if there is a consistency. Secondly, learners? answers including the two parts of the questionnaire were analyzed and compared to those of teachers.The results of the study showed that teachers prefer explicit correction techniques in beginner and low-intermediate levels. However, they stated in the questionnaire that they prefer explicit correction in beginner levels and implicit correction in more advanced levels. Learners in both levels prefer explicit correction but it was observed that low-intermediate learners understood and benefited from implicit correction. Teachers stated they do not prefer correcting every error but in the transcriptions it was observed that few errors were ignored. In terms of proficiency level, it could be seen that proficiency level affected learners more than those of teachers; learners compared to teachers stated that correction techniques differ as the level of proficiency progresses. However, it was observed that teachers do not make use of different correction techniques in different levels of proficiency. It could be concluded that teachers and learners have inconsistent preferences regarding error correction.Key words: Error correction, correction preferences, level of proficiency.
Collections