Denizyolu ile uluslararası eşya taşımalarında taşıyıcının sınırlı sorumluluktan yararlanma hakkının kaybı
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Çalışmamızda denizyolu ile uluslararası eşya taşımalarına ilişkin ulusal ve uluslararası mevzuatta yer alan, taşıyanın sınırlı sorumluluktan yararlanma hakkının kaybına ilişkin düzenlemelerin incelenerek, uygulamada karşılaşılan güçlüklerin, uluslararası düzenlemelerin ulusal mevzuata etkilerinin ortaya konulması amaçlanmıştır.Konuya ilişkin olarak, taşıyanın sorumluluk sınırları ile oluşacak tazminatların alt ve üst sınırlarının neler olacağı da incelenmiştir.Sırasıyla; `Konişmentoya Müteallik Bazı Kaidelerin Tevhidi Hakkındaki Milletlerarası Sözleşme' (Lahey Kuralları), `Konişmentoya Dair Bazı Kaidelerin Birleştirilmesi hakkında 25.08.1924 tarihli Brüksel Antlaşması'nın Tadiline Dair Protokol' (Lahey-Visby Kuralları), `Birleşmiş Milletler Denizde Eşya Taşıma Sözleşmesi' (Hamburg Kuralları) incelenmiştir. Son olarak Türk Ticaret Kanunu'ndaki konu ile ilgili düzenlemeler incelenmiş ve yeni düzenlemeler ile Türk Ticaret Kanunu'nun da uluslararası mevzuata uyumlu hale getirildiği anlaşılmıştır. In this study, it has been aimed that the effects of international regulations, difficulties being met in practice to national legislation is to be demonstrated, being analyzed the regulations regarding the loss of carrier's utilization right of limited liability in which national and international legislation, relating to international goods carriage by sea.It has been also anlyzed, as related to the subject, that what the lower and upper limits compensation to be arised by the carrier's liability limits are.It has been analyzed these, respectively: International Convention for the Unification of Certain Rules of Law relating to Bills of Lading (The Hague Rules), Protocol to amend the International Convention for the Unification of Certain Rules of Law relating to Bills of Lading, signed at Brussels on 25th August 1924 (The Hague ? Visby Rules), The United Nations Convention on the Carriage of Goods by Sea (The Hamburg Rules). Finally, it has been analzyed the regulations in The Turkish Commercial Code on this subject and has been understood that the Turkish Commercial Code is aligned to Internatonal Legislation with the new regulations, too.
Collections