Öğrenme bozukluğu olan çocukların ruhsal ve bilişsel süreçlerinin karşılaştırmalı olarak incelenmesi
dc.contributor.advisor | Zabcı, Neslihan | |
dc.contributor.author | Kap, Sevinç | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T09:09:12Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T09:09:12Z | |
dc.date.submitted | 2014 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/664252 | |
dc.description.abstract | Günümüzde kabul gören tanıma göre Öğrenme Bozukluğu (ÖB), zeka düzeyi normal veya normalin üzerinde olmasına rağmen, kişinin aldığı eğitim göz önünde bulundurulduğunda okuma, yazma ve aritmetik becerilerin beklenenin altında olmasıdır. Bu tanım, ÖB' nin genel özelliklerini vermekte ancak etiyolojisine dair açıklama içermemektedir. Psikanalitik yaklaşım, erken dönem anne bebek ilişkisi ile ÖB arasındaki bağ üzerinde durmaktadır. Erken dönem anne bebek ilişkisindeki kopukluklar depresif sorunsal, simgeleştirme kapasitesinin yetersizliği ve ketlenme ile sonuçlanmaktadır. Bu araştırmanın temel amacı, ÖB' de ruhsal süreçlerin bilişsel süreçler üzerine olan etkisini incelemektir. Bu amaçla, ruhsal süreçleri değerlendirmek üzere CAT, TAT ve Rorschach testleri, bilişsel süreçleri değerlendirmek üzere ise Bender Gestalt Görsel Motor Algı Testi uygulanmıştır. Öğrenme Bozukluğu tanısı almış 30 çocuğun test yanıtları, tanı almamış kontrol grubunu oluşturan 30 normal çocuğun yanıtları ile karşılaştırılmıştır. Her iki grubun yanıtları, bilişsel süreçler, nesne kaybı endişesi, kapsayıcı işlevler ve ketlenme açısından karşılaştırılmıştır. İki grup arasında yapılan karşılaştırmalar, ÖB grubu ve kontrol grubu arasında bilişsel ve ruhsal süreçler açısından anlamlı farklılıklar olduğunu ortaya koymuştur. Elde edilen bulgular, ÖB grubunda bilişsel süreçlerde bozulma, yoğun nesne kaybı endişesi, kapsayıcı işlevlerde yetersizlik ve dürtüsel ketlenmeye ile taşkınlığa işaret etmektedir. Araştırmanın sonuçları, ruhsal alanda var olan sorunların bilişsel süreçler üzerine olan bozucu etkisini ortaya koymaktadır. | |
dc.description.abstract | Currently the most widely accepted definition of Learning Disability (LD) is, inability to achieve the success expected in the writing, reading and calculation altough level of intelligence normal or above normal. This definition is only about general properties, not include about etiology of LD. Psychoanalytic approach expresses the link between early mother-child relationship and LD. Gaps in early mother-child realitonship has resulted with depressive anxiety, failure to symbolization capacity and inhibition in child.The main purpose of this study was to examine the effects of pychological function on cognitive functioning in Learning Disability. For this propose the study was attempting to assess psychological functioning, by using CAT, TAT and Rorshach tests and cognitive functioning by using Bender Gestalt Visual-Motor Perception test. Test response patterns of a group of 30 children diagnosed with LD were compared to matched samples of 30 nondiagnosed controls. The two groups' response patterns were compared in terms of cognitive functioning, fear of object loss, containing functions and inhibition. Comparisons between two groups suggested significant differences in terms of psychological and cognitive functioning. The findings indicated that the children with LD disability on cognitive functions, intense fear of object loss, the deficiency in containing functions ve inhibition. The result of study reveals that disorders in psychological area has disturbance on the cognitive functions. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.title | Öğrenme bozukluğu olan çocukların ruhsal ve bilişsel süreçlerinin karşılaştırmalı olarak incelenmesi | |
dc.title.alternative | Comparative examination of psychological and cognitive functioning in children with learning disabilities | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Psikoloji Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Learning disorders | |
dc.subject.ytm | Scientific process | |
dc.subject.ytm | Psychological processes | |
dc.subject.ytm | Tests | |
dc.subject.ytm | Cognitive function | |
dc.subject.ytm | Rorschach test | |
dc.identifier.yokid | 10055238 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MALTEPE ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 370336 | |
dc.description.pages | 137 | |
dc.publisher.discipline | Klinik Psikoloji Bilim Dalı |