The comparative analysis of value perception of mothers and their first grade primary school children
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı ilkokul birinci sınıfa devam eden çocukların değer algılarıyla annelerinin değer algıları ve çocuklarına aktarmak istedikleri değerler arasındaki ilişkiyi karşılaştırmalı olarak incelemek olmuştur. Araştırma gurubunu İstanbul'un Pendik ilçesinde 6 farklı ilköğretim okulunun birinci sınıflarında eğitim almakta olan 312 çocuk ve anneleri oluşturmuştur. Buna göre, araştırmadaki annelerin değerler algılarını saptamak için Schwartz ve diğerleri (2001) tarafından geliştirilen Portre Değerler Anketi (PDA), çocuklarına aktarmak istedikleri değerleri saptamak için Değer Aktarım Anketi (DAA) uygulanmıştır. Ayrıca araştırmadaki çocukların değer algılarını saptamak için Döring (2008) tarafından geliştirilen Çocuklar İçin Resim Tabanlı Değerler Ölçeği (ÇRTDÖ) uygulanmıştır.Annelere uygulanan Çocuklar İçin Resim Tabanlı Değerler Ölçeği (ÇRTDÖ), Portre Değer Anketi'nden (PDA) ve Değer Aktarım Anketi'nden (DAA) elde edilen veriler 30'un üzerinde ve ilişkisiz olduğu için normal dağılıma uyan ilişkisiz verilere uygulanan analiz yöntemleri kullanılmıştır. Anneler kendi değer algılarında en fazla Evrensellik değerini önemsemiştir. Anneler kendi değer algılarında en az Güç değerini önemsemiştir. Anneler çocuklarına değer aktarma konusunda en fazla İyilikseverlik ve Evrensellik değeri üzerinde durmuşlardır. Çocuklar da değer algıları bakımından ilk sırada Güç ve Geleksellik değerini belirmişlerdir.Sonuç olarak, annelerin ve çocukların değer algıları arasındaki ilişki incelendiğinde; ilköğretim birinci sınıfta öğrenime devam eden çocukların kendi değer algılarının, annelerinin değer algıları yerine annelerinin aktarmak istedikleri değerler ile oluştuğu saptanmıştır. THE COMPARATIVE ANALYSIS OF VALUE PERCEPTION OF MOTHERS AND THEIR FIRST GRADE PRIMARY SCHOOL CHILDRENThe purpose of this study is to analyse comparatively mothers' value perceptions with that of their cildrens' value perceptions and also the values they intended to give their children who attend first grade of primary schools in Pendik Istanbul. Accordingly, `Portrait Values Questionnaire (PVQ)`, which was developed by Schwartz et al (2001), was used to determine the value perceptions of mothers and `Value Transfer Survey` which was developed by Demirutku (2007) was used to further determine the values that they want to transfer to their children. Also `Picture Based Value Survey for Children (PVBS-C)`, which was developed by Döring (2008), was used to determine the value perceptions of children.Among the relational scanning models for the current research Chi Square statistical method was used to determine the relationship between outcomes of the Portrait Values Questionnaire (PVQ), Value Transfer Survey (VTS) and Picture Based Value Survey for Children (PVBS-C). Outcomes of the statistical analysis shows that in research group according to Portrait Values Questionnaire (PVQ) mothers considered Universality value the most. According to Value Transfer Survey the mothers in research group wanted to transfer to their children the value of Benevolence and Universality the most. At the same time the children in research group considered the value of Power and Tradition the most. As a result, when in this study the relationship between mothers and their children's value perceptions were analysed, it was determined that value perceptions of children were being formed, according to the values of which mothers prefer to transfer but not according to their maternal value perceptions.
Collections