Günümüz pazarlama uygulamalarında Türkiye y kuşağı online alışverişçi profilinin tercihleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Teknolojinin ve iletişimin öngörülemez bir hızla ilerlediği günümüzde şirketleri pazarlama stratejilerini geliştirirken daha fazla bilgi ve analize ihtiyaç duyduklarını değerlendirmekteyiz. Günümüzde (Strauss&Howe (2000), Lanchaster & Stillman (2002), Oblinger&Oblinger (2005), vb.) araştırmacıların ortalama olarak 1981-2000 seneleri arasında doğmuş olduğunu ortaya koyduğu, direk olarak internet ve teknolojinin içinde büyümüş, yaşdaşlarının ve sosyal paydaşlarının etkisi altında kalabilen, artık belirli bir alışveriş gücüne ulaşmaya başlamış, nüfus içinde önemli bir yere sahip olan, ve pek yakının `olgun tüketicileri` haline gelecek Y Kuşağı'nın online alışveriş eğilimlerinin çıkartılmasının elzem olduğunu değerlendirmekteyiz.Hedefimiz Y Jenerasyonu online alışverişçileri (online shopper) ele alarak online alışveriş yapma niyeti ve daha önce alışveriş yaptıkları bir siteyi tekrar ziyaret etme veya buradan tekrar alışveriş yapma niyetini etkileyen faktörleri araştırmak, ayrıca bu faktörlerin satın alma niyeti ve davranışı üzerinde ne kadar etkili oldukları tartışılarak literatüre katkıda bulunulması ile birlikte hem işletmelere iyi bir veri kaynağı hem de akademik araştırmacılara yeni bir boyut, jeneratif bir bakış açısı ve güncel verileri sağlamak, ve bu konudaki Türkiye'deki kapsamlı çalışmayı yapmaktır. Generation Y is getting dominant in business and social life today. As they were born and raised in high technology and internet, and their life style is parallel to this reality, their shopping preferences are very important for the contemporary marketing decision. Living in the same period, the group of individuals with common characteristics can be defined as the generation. People's perceptions, expectations, attitudes to life, and consequently their behaviors change over time. People having similarities due to being born in the same era, and each generation having different characteristics have affected many researchers to work on the subjects of generation term and characteristics of generations. Researchers such as Strauss&Howe (2000), Lanchaster & Stillman (2002), Oblinger&Oblinger (2005), vb.) indicate the generation born between 1981 and 2000 may be categorized as Generation Y. Resulting from personality characteristics of Gen Y which is participated in the latest today's working life, anytime, anywhere with the desire to work in the concept of mobility has been on the agenda. The purpose of this study is finding the online shopping preferences of the Gen Y internet shoppers using the by reviewing their shopping characteristics, also in this study, the term generation is defined, and then variety of generations and what might be differences of generations are examined. Among the differences, noticeable ones are generation's technology use, habits, their perceptions on internet sites and online marketing trends. We hereby provide a detailed study on what brings them to shop from the same e-store again to shop from same store and therefore present a comprehensive study to the academic world as well as the contemporary businesses.
Collections